• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Improvement of the Class: Introducing Students Consulting on Teaching (SCOT) and the Development of Training Programs for SCOT Students

Research Project

Project/Area Number 24501210
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Educational technology
Research InstitutionTeikyo University

Principal Investigator

INOUE Fumiko  帝京大学, 高等教育開発センター, 教授 (80589945)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) TSUCHIMOCHI Gary Hoichi  帝京大学, 高等教育開発センター, 教授 (00422064)
OKI Hirotaka  立命館大学, 教育開発推進機構, 教授 (50290226)
Research Collaborator ANTON Tolman  
SUSAN Eliason  
URSULA Sorensen  
MORI Reina  
Project Period (FY) 2012-04-01 – 2015-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2014)
Budget Amount *help
¥5,200,000 (Direct Cost: ¥4,000,000、Indirect Cost: ¥1,200,000)
Fiscal Year 2014: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2013: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Fiscal Year 2012: ¥2,340,000 (Direct Cost: ¥1,800,000、Indirect Cost: ¥540,000)
Keywords授業改善 / 組織的FD / 学生参画 / student engagement / 正課外学習 / 訓練プログラム / ファカルティ・ディベロップメント / Student Engagement / 正課外活動 / 学習する組織 / 汎用的技能 / 国際研究者交流(アメリカ、カナダ) / 国際情報交換(アメリカ、カナダ、オランダ)
Outline of Final Research Achievements

This study seeks to achieve improved teaching by introducing SCOT (Students Consulting on Teaching) and developing training programs for student consultants.
The SCOT program offers teachers the opportunity to receive feedback on class activities from an unbiased student perspective. It supports student-centered learning; a shift from the traditional; i.e., teacher-centered, approach. SCOT students, therefore, become critical agents of change in this effort.

Report

(4 results)
  • 2014 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2013 Research-status Report
  • 2012 Research-status Report
  • Research Products

    (22 results)

All 2015 2014 2013 2012 Other

All Journal Article (1 results) Presentation (20 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] 「ピア・サポート・プログラム-立命館大学」2012

    • Author(s)
      沖裕貴
    • Journal Title

      IDE大学協会「IDE現代の高等教育」

      Volume: No.546 Pages: 54-59

    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Presentation] 「学生による授業コンサルティング(SCOT)」プログラムがもたらしたもの-教員、FDセンターに焦点をあてて-2015

    • Author(s)
      井上史子、森玲奈
    • Organizer
      第21回大学教育研究フォーラム
    • Place of Presentation
      京都大学吉田キャンパス(京都市左京区吉田本町)
    • Year and Date
      2015-03-13 – 2015-03-14
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] 「学生による授業コンサルティング」において大学生は何を学んでいるのか2015

    • Author(s)
      森玲奈、井上史子
    • Organizer
      第21回大学教育研究フォーラム
    • Place of Presentation
      京都大学吉田キャンパス(京都市左京区吉田本町)
    • Year and Date
      2015-03-13 – 2015-03-14
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] Student Involvement in Faculty Development: Impact on Students and Faculty2015

    • Author(s)
      Anton Tolman, Susan Eliason, Gary Tsuchimochi, Fumiko Inoue & Lynn Sorenson
    • Organizer
      2015 International HIgher Education Teaching & Learning Conference
    • Place of Presentation
      Utah Valley University, USA
    • Year and Date
      2015-01-20 – 2015-01-22
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] UTILIZING STUDENT CONSULTANTS TO EMPOWER INSTITUTIONAL CHANGE: AN INTERNATIONAL COMPARISON2014

    • Author(s)
      Trevor Morris, Ursula Sorensen & Gary Tsuchimochi
    • Organizer
      ICED2014、Educational Development in a Changing Wold
    • Place of Presentation
      Karolinska Institutet, Stockholm, Sweden
    • Year and Date
      2014-06-16 – 2014-06-18
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] 学びあう集団・組織の構築~学生の能動的関与が促す組織的FD~2014

    • Author(s)
      井上史子
    • Organizer
      第20回大学教育研究フォーラム
    • Place of Presentation
      京都大学吉田キャンパス
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] UTILIZING STUDENT CONSULTANTS TO EMPOWER INSTITUTIONAL CHANGE: AN INTERNATIONAL COMPARISON2014

    • Author(s)
      Gary Tsuchimochi、Fumiko Inoue、Trevor Morris、Ursula Sorensen
    • Organizer
      The International Consortium for Educational Development, 2014
    • Place of Presentation
      Stockholm, Sweden
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] 組織的FD活動の実質化に向けて~「学生による授業コンサルティング(SCOT)」プログラム導入2年目の現状と課題~2013

    • Author(s)
      井上史子
    • Organizer
      日本高等教育学会第16回大会
    • Place of Presentation
      広島大学東広島キャンパス
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] 組織的FD活動の実質化に向けて~学生による授業コンサルティング(SCOT)」プログラム導入2年目の現状と課題~2013

    • Author(s)
      井上史子
    • Organizer
      日本高等教育学会第16回大会
    • Place of Presentation
      広島大学
    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Presentation] 大学授業の改善(1)-学生による授業コンサルティングの導入と訓練プログラムの開発-2012

    • Author(s)
      井上史子
    • Organizer
      日本教育情報学会第28回年会
    • Place of Presentation
      聖徳大学
    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Presentation] 組織的な教学改善のために-知の共創サイクル構築への取組-2012

    • Author(s)
      井上史子
    • Organizer
      大学教育学会第34回大会
    • Place of Presentation
      北海道大学
    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Presentation] FDの可視化の進め方-学生目線からFDの可視化を進めるために、ルーブリックや学生参画を考える-2012

    • Author(s)
      沖裕貴
    • Organizer
      長崎外国語大学第34回教育向上研究会
    • Place of Presentation
      長崎外国語大学
    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Presentation] 帝京大学における組織的FD活動~学生による授業コンサルティング(SCOT)~

    • Author(s)
      井上史子
    • Organizer
      2012年度第2回関東圏FD学生フォーラム ミニシンポジウム
    • Place of Presentation
      法政大学
    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Presentation] SCOT(学生による授業改善コンサルティング)による授業改善

    • Author(s)
      土持ゲーリー法一
    • Organizer
      法政大学第10回FDシンポジウム 「ピア・サポートによる授業改善―教員・職員・学生の観点から―」
    • Place of Presentation
      法政大学
    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Presentation] アクティブ・ラーニングの国内外での実践例~ラーニング・ポートフォリオを中心に~

    • Author(s)
      土持ゲーリー法一
    • Organizer
      SPODフォーラム2012 「学生に深い学びをもたらすために」
    • Place of Presentation
      徳島大学
    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Presentation] 学生の『能動的学修』とラーニング・ポートフォリオ

    • Author(s)
      土持ゲーリー法一
    • Organizer
      私学研修福祉会(日本私立大学協会)平成24年度大学教務部課長相当者研修会
    • Place of Presentation
      神戸ポートピアホテル
    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Presentation] 学生視点からFDの見える化を考える

    • Author(s)
      沖裕貴
    • Organizer
      私立大学連盟 平成24年度FD推進ワークショップ(専任教職員向け)
    • Place of Presentation
      東京
    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Presentation] 学生が参画するFDの取組について

    • Author(s)
      沖裕貴
    • Organizer
      第14回愛知大学FDフォーラム
    • Place of Presentation
      愛知大学
    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Presentation] 学生参画-FDの次のステップ

    • Author(s)
      沖裕貴
    • Organizer
      2012年度第2回教育支援センターFD研修会
    • Place of Presentation
      東海大学
    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Presentation] 大学における学生参画を考える

    • Author(s)
      沖裕貴
    • Organizer
      教職キャリア研究会
    • Place of Presentation
      兵庫教育大学
    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Presentation] FDとSDの融合と学生参画

    • Author(s)
      沖裕貴
    • Organizer
      福岡女子短期大学FD/SD研修会
    • Place of Presentation
      福岡女子短期大学
    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Book] 『学生主体型授業の冒険2-予測困難な時代に挑む大学教育-』2012

    • Author(s)
      小田隆治・杉原真晃編著
    • Total Pages
      256
    • Publisher
      ナカニシヤ出版
    • Related Report
      2012 Research-status Report

URL: 

Published: 2013-05-31   Modified: 2019-07-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi