• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Study of the Japanese literature in early modern Ryukyu and making teaching materials of Okinawan traditional language culture

Research Project

Project/Area Number 24520220
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Japanese literature
Research InstitutionUniversity of the Ryukyus

Principal Investigator

HAGINO Atsuko  琉球大学, 教育学部, 教授 (90343376)

Project Period (FY) 2012-04-01 – 2017-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2016)
Budget Amount *help
¥2,990,000 (Direct Cost: ¥2,300,000、Indirect Cost: ¥690,000)
Fiscal Year 2015: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2014: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2013: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2012: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Keywords近世琉球の和文学 / 平敷屋朝敏 / 伝統的な言語文化 / 教材化 / 地域の文化 / 郷土(地域)の文化 / 授業実践 / 伝統的な言語文化の教材化 / 古典文学の再生 / 近世琉球和歌 / 近世琉球の文学 / 雨夜物語 / 恋路之文 / 高等学校国語教科書 / 地域の文学 / 狭衣物語 / 沖縄の国語教育
Outline of Final Research Achievements

I have been studying Japanese tales written by Heshikiya-Chobin in Ryukyu of the 1700s, then made teaching materials. And I have been doing basically study of “AMAYO MONOGATARI”and“KOIJI NO HUMI”. At the same time, I analyzed teaching materials of Japanese language textbooks based on the new course of study ,so understood leaning of “Traditional language culture”,then I explored a way to teach Ryukyu's classical literature as teaching materials.

Report

(6 results)
  • 2016 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2015 Research-status Report
  • 2014 Research-status Report
  • 2013 Research-status Report
  • 2012 Research-status Report
  • Research Products

    (16 results)

All 2016 2015 2014 2013

All Journal Article (11 results) (of which Peer Reviewed: 3 results) Presentation (4 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] 高等学校国語教科書が導く『源氏物語』の世界―桐壺巻教材の「学習の手引き」などから―2016

    • Author(s)
      萩野敦子
    • Journal Title

      琉球大学言語文化論叢

      Volume: 13 Pages: 119-130

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 教材「児のそら寝」の現在と可能性―平成二十五年度版「国語総合」教科書より―2015

    • Author(s)
      萩野敦子
    • Journal Title

      琉球大学言語文化論叢

      Volume: 12 Pages: 43-54

    • Related Report
      2014 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 理論編:伝統的な言語文化と国語の特質に関する事項2014

    • Author(s)
      萩野敦子
    • Journal Title

      おきなわ小学校国語授業のあじまー

      Volume: 1 Pages: 64-73

    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Journal Article] 〈離婚〉と物語力学―真木柱―2014

    • Author(s)
      萩野敦子
    • Journal Title

      新時代への源氏学

      Volume: 2 Pages: 335-355

    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Journal Article] 〈あや〉なき物語を支える〈文〉としての〈歌物語的方法〉2014

    • Author(s)
      萩野敦子
    • Journal Title

      狭衣物語 文の空間

      Volume: 1 Pages: 174-195

    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Journal Article] 古典文学と古典教材の懸隔―柿本人麻呂「東の」歌を例として―2014

    • Author(s)
      萩野敦子
    • Journal Title

      琉球大学言語文化論叢

      Volume: 11

    • Related Report
      2013 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 〈読む〉和琉彩彩・平敷屋朝敏『貧家記』の世界2013

    • Author(s)
      萩野敦子
    • Journal Title

      日本文学

      Volume: 62-7 Pages: 70-73

    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Journal Article] 教材研究・教材開発の視点2013

    • Author(s)
      萩野敦子
    • Journal Title

      教師が学び生徒が活きる 国語科授業づくりの視点と実践(中学・高校版)

      Volume: 1 Pages: 49-72

    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Journal Article] 「伝統的な言語文化と国語の特質に関する事項」の実践例:古典の和歌を本歌取りしよう2013

    • Author(s)
      萩野敦子
    • Journal Title

      教師が学び生徒が活きる 国語科授業づくりの視点と実践(中学・高校版)

      Volume: 1 Pages: 197-204

    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Journal Article] 「伝統的な言語文化と国語の特質に関する事項」の実践例:古典芸能の世界をのぞいてみよう2013

    • Author(s)
      萩野敦子
    • Journal Title

      教師が学び生徒が活きる 国語科授業づくりの視点と実践(中学・高校版)

      Volume: 1 Pages: 205-214

    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Journal Article] 「伝統的な言語文化と国語の特質に関する事項」の実践例:故事成語を古文説話にしてみよう2013

    • Author(s)
      萩野敦子
    • Journal Title

      教師が学び生徒が活きる 国語科授業づくりの視点と実践(中学・高校版)

      Volume: 1 Pages: 270-280

    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Presentation] ラウンドテーブル:「現在」に再生する『とりかへばや』2016

    • Author(s)
      萩野敦子、勝亦志織、橋本ゆかり、片山ふゆき
    • Organizer
      日本文学協会第71回大会
    • Place of Presentation
      二松学舎大学(東京都千代田区)
    • Year and Date
      2016-11-06
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] 沖縄におけることば・文化の継承を目的とした二つの教育実践―真の国際人を育てるために―2016

    • Author(s)
      萩野敦子
    • Organizer
      北海道大学教育学院オープンセミナー
    • Place of Presentation
      北海道大学(北海道札幌市)
    • Year and Date
      2016-07-24
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] 狭衣物語の異文を読む2015

    • Author(s)
      萩野敦子
    • Organizer
      狭衣物語研究会
    • Place of Presentation
      東京家政学院大学市ヶ谷キャンパス
    • Year and Date
      2015-03-29
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] 平敷屋朝敏『貧家記』の〈擬古〉2013

    • Author(s)
      萩野敦子
    • Organizer
      西日本国語国文学会
    • Place of Presentation
      熊本大学
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Book] 沖縄から考える「伝統的な言語文化の学び」論2014

    • Author(s)
      村上呂里・萩野敦子編
    • Total Pages
      294
    • Publisher
      溪水社
    • Related Report
      2013 Research-status Report

URL: 

Published: 2013-05-31   Modified: 2019-07-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi