• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A study on acquisition and instruction of Japanese reading comprehension among L2 students

Research Project

Project/Area Number 24520571
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Japanese language education
Research InstitutionHitotsubashi University

Principal Investigator

GOMI Masanobu  一橋大学, 国際教育センター, 教授 (00225674)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) IORI Isao  一橋大学, 国際教育センター, 教授 (70283702)
ISHIGURO Kei  一橋大学, 国際教育センター, 教授 (40313449)
TANAKA Makiro  明治大学, 国際日本学部, 専任教授 (90217076)
TSUTSUI Chie  フェリス女学院大学, 留学生センター, 講師 (60594083)
Research Collaborator ABO Kimie  一橋大学, 大学院言語社会研究科
NISHIYAMA Hisako  横浜市教育委員会
SHIMURA Yukari  東京経済大学, 経営学部, 特任講師
Project Period (FY) 2012-04-01 – 2015-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2014)
Budget Amount *help
¥4,940,000 (Direct Cost: ¥3,800,000、Indirect Cost: ¥1,140,000)
Fiscal Year 2014: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Fiscal Year 2013: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2012: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Keywords日本語教育 / 外国につながる生徒 / 教科学習 / 国語教育 / 読解教育 / 生活言語 / 学習言語 / 中学国語教科書 / 外国につながる子どもたち / 文化・習慣の相違 / 国語教科書 / 外国人生徒 / 学習指導要領 / 文化 / 習慣 / 言語習得 / 多文化 / 国語科教育 / 文章理解
Outline of Final Research Achievements

The aim of this study is to find out what reading skills are necessary for L2 students attending junior high schools in Japan to understand Japanese textbooks written for L1 students and to create effective educational material to acquire these skills. The result of our research shows that L2 students need to acquire learning methods different from L1 students from the point of view of grammar, vocabulary, Kanji characters and background knowledge. We applied this result to Japanese material development and have published supportive material for L2 students who learn reading comprehension in the classroom with L1 student.

Report

(4 results)
  • 2014 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2013 Research-status Report
  • 2012 Research-status Report
  • Research Products

    (11 results)

All 2015 2014 2013 Other

All Journal Article (7 results) (of which Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 1 results) Presentation (2 results) Book (2 results)

  • [Journal Article] JSL生徒の読解に影響を及ぼす漢字と留意点-国語科読解活動を行うための漢字スキャフォールディング-2015

    • Author(s)
      西山日佐子
    • Journal Title

      一橋日本語教育研究

      Volume: 3 Pages: 85-96

    • NAID

      40022681124

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] これからの日本語教育において求められること2014

    • Author(s)
      庵功雄
    • Journal Title

      ことばと文字

      Volume: 1 Pages: 86-94

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Journal Article] 言語的マイノリティに対する言語上の保障と「やさしい日本語」―「多文化共生社会」の基礎として―2014

    • Author(s)
      庵功雄
    • Journal Title

      ことばと文字

      Volume: 2 Pages: 103-109

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Journal Article] 感度を高める言葉の教育(6) 小学校の専門語2014

    • Author(s)
      石黒圭
    • Journal Title

      指導と評価

      Volume: 60-9 Pages: 39-41

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Journal Article] 感度を高める言葉の教育(7) 留学生はオノマトペが苦手2014

    • Author(s)
      石黒圭
    • Journal Title

      指導と評価

      Volume: 60-10 Pages: 45-47

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Journal Article] 感度を高める言葉の教育(8) 中国人留学生の感覚2014

    • Author(s)
      石黒圭
    • Journal Title

      指導と評価

      Volume: 60-11 Pages: 42-44

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Journal Article] 外国人生徒と日本人生徒の背景知識の違い2013

    • Author(s)
      志村ゆかり
    • Journal Title

      一橋日本語教育研究

      Volume: 2 Pages: 13-24

    • Related Report
      2013 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 日本語を母語としない生徒にとっての「文章理解の壁」2014

    • Author(s)
      田中牧郎、阿保きみ枝、筒井千絵、志村ゆかり、石黒圭
    • Organizer
      2014年度日本語教育学会秋季大会
    • Place of Presentation
      富山国際会議場
    • Year and Date
      2014-10-11
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] 多義を持つ文法形式をどう教えるか

    • Author(s)
      筒井千絵
    • Organizer
      2013年度日本語教育学会研究集会第10回関西地区(兵庫)
    • Place of Presentation
      園田学園女子大学(兵庫県)
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Book] 講座日本語コーパス4 コーパスと国語教育2015

    • Author(s)
      田中牧郎
    • Publisher
      朝倉書店
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Book] 「やさしい日本語」は何を目指すか 多文化共生社会を実現するために2013

    • Author(s)
      庵功雄、岩田一成、田中英輝、美野秀弥、越智慎司、柴田元也、尾﨑明人、栁田直美、森篤嗣、石黒圭、児玉茂昭、山本和英、杢真奈見、川村よし子、宇佐美洋、イ・ヨンスク、あべやすし、岡典栄、安田敏朗
    • Total Pages
      352
    • Publisher
      ココ出版
    • Related Report
      2013 Research-status Report

URL: 

Published: 2013-05-31   Modified: 2019-07-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi