• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Foundational studies for teachers' training on "the Japanese language for living in Japan"

Research Project

Project/Area Number 24520573
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Japanese language education
Research InstitutionNiigata University

Principal Investigator

ADACHI YUKO  新潟大学, 企画戦略本部, 准教授 (00313552)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) MATSUOKA Yoko  岩手大学, 国際交流センター, 准教授 (60344628)
IMAMURA Kazuhiro  一橋大学, 経済学研究科(研究院), 准教授 (80242361)
Project Period (FY) 2012-04-01 – 2015-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2014)
Budget Amount *help
¥4,810,000 (Direct Cost: ¥3,700,000、Indirect Cost: ¥1,110,000)
Fiscal Year 2014: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2013: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2012: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Keywords教師のふるまい / ARCSモデル / 入門期のクラス / 学習意欲 / 関連性と自信 / 指導技術 / 動機づけ / 教師の行動
Outline of Final Research Achievements

This study investigates and analyzes the teacher's behavior in the classroom of the beginner's course level. From the teachers’ interview analysis come the following points : Firstly, Japanese teachers frequently use non-language behavior, and they think that's helpful to learners’ understanding. Secondly, Japanese teachers make the learners’ relation important. Thirdly, they always monitoring his behavior in their class.
An analysis in the German classroom was the same result as the interview. Applying these results to Keller's model , “Motivational Design for Lerning and Performance ; The ARCS Model Approach“ , there are most items of ‘ Attention’, but it became clear that items of ‘Relevance’ and ‘Confidence’ raised and maintained the will of learners.

Report

(4 results)
  • 2014 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2013 Research-status Report
  • 2012 Research-status Report
  • Research Products

    (20 results)

All 2015 2014 2013 2012 Other

All Journal Article (9 results) (of which Open Access: 1 results,  Peer Reviewed: 5 results,  Acknowledgement Compliant: 1 results) Presentation (11 results)

  • [Journal Article] 「研究ノート 日本で生活する人々向けの日本語教育の内容に関する一考察-ドイツ語教科書“Aussichten A1.1” からのヒント-」2015

    • Author(s)
      足立祐子
    • Journal Title

      国際センター紀要

      Volume: 10号 Pages: 41-52

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Journal Article] 外国人散在地域における「特別の教育課程」による日本語指導2015

    • Author(s)
      中川祐治・足立祐子・内海由美子・土屋千尋・松岡洋子
    • Journal Title

      福島大学地域創造

      Volume: 26巻第2号 Pages: 7941-7953

    • NAID

      120005596509

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 「社会科学系基礎文献における分野別語彙、共通語彙、学術共通語彙の特定―定量的基準と教育現場の視点の統合―」2015

    • Author(s)
      今村和宏
    • Journal Title

      『専門日本語教育』

      Volume: 第16号 Pages: 29-36

    • NAID

      130005285719

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 多様な学習者に対する授業技術再考-なぜ学習者に柔軟に対応できる教師が求められるのか?-2014

    • Author(s)
      足立祐子・松岡洋子
    • Journal Title

      ヨーロッパ日本語教育連絡会議論文集

      Volume: 27 Pages: 72-81

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 「生活者としての外国人」に対する第二言語教育における教師の教授行動と学習意欲-ドイツの移民に対する言語教育現場から日本語教育への提言-2014

    • Author(s)
      足立祐子・松岡洋子・今村和宏
    • Journal Title

      2014年日本語教育学会秋季大会予稿集

      Volume: なし Pages: 231-232

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 「能動的読みへの気づきと意識化に重点を置いた速読学習――読みの速度と深さを同時に向上させる条件」2014

    • Author(s)
      今村和宏
    • Journal Title

      『日本語/日本語教育研究』

      Volume: 5 Pages: 117-135

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 「生活者としての外国人」に対する日本語能力の測定・評価について2013

    • Author(s)
      足立祐子
    • Journal Title

      国際センター紀要

      Volume: 第9号 Pages: 1-12

    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Journal Article] 「「いま・ここ」に向き合う日本語教育実習─実践の20年を振り返って」2013

    • Author(s)
      林さと子・八田直美・矢部まゆみ
    • Journal Title

      『言語教育実践イマ×ココ』

      Volume: 創刊号 Pages: 84-93

    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Journal Article] 日本語教員等の養成に関する一考察2013

    • Author(s)
      足立祐子
    • Journal Title

      新潟大学国際センター紀要

      Volume: 第8号 Pages: 1-10

    • Related Report
      2012 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 「平和と脱原発を考えるためのメディア・リテラシー」2015

    • Author(s)
      今村和宏
    • Organizer
      国際シンポジウム「言語学者によるメディア・リテラシー研究の最前線― ポスト3.11の視点 ―」
    • Place of Presentation
      東北大学
    • Year and Date
      2015-03-22
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] 「模擬授業における相互評価の観点の多様性とその拡がり─模擬授業の相互評価で、学生は何を評価しているのか─」」2014

    • Author(s)
      林さと子、八木公子
    • Organizer
      「コミュニケーションのための言語と教育の研究」研究発表会
    • Place of Presentation
      国立国語研究所
    • Year and Date
      2014-11-02
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] ドイツの移民に対する言語教育現場から日本語教育への提言-2014

    • Author(s)
      足立祐子・松岡洋子・今村和宏
    • Organizer
      日本語教育学会
    • Place of Presentation
      富山国際会議場
    • Year and Date
      2014-10-12
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] 柔軟に対応できる教師とは?2014

    • Author(s)
      足立祐子
    • Organizer
      ヨーロッパ日本語教育連絡会議
    • Place of Presentation
      バラトンサールソー, ハンガリー
    • Year and Date
      2014-08-23 – 2014-08-25
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] 「動機づけ」機能に着目した教師の指導技術の体系化の試み2013

    • Author(s)
      足立祐子・松岡洋子
    • Organizer
      日本語教育学会春季大会
    • Place of Presentation
      立教大学
    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Presentation] コミュニケーションの多様化の実現に向けた教師の役割-日本語教育の知見から-2012

    • Author(s)
      足立祐子
    • Organizer
      日本語教育学会春季大会
    • Place of Presentation
      拓殖大学
    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Presentation] 教師に求められる「授業運営上の技能」について2012

    • Author(s)
      足立祐子・松岡洋子
    • Organizer
      日本語教育国際研究大会
    • Place of Presentation
      名古屋大学
    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Presentation] 「『動機づけ』機能に着目した教師の指導技術の体系化の試み」

    • Author(s)
      足立祐子・松岡洋子
    • Organizer
      日本語教育学会
    • Place of Presentation
      立教大学
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] 「第二言語教育における該当文化に対する態度-地域日本語 教育のかかえる問題」

    • Author(s)
      足立祐子・松岡洋子
    • Organizer
      異文化間教育学会
    • Place of Presentation
      日本大学
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] 「入門レベル期における教師の授業コミュニケーション力と その評価について」

    • Author(s)
      足立祐子・松岡洋子
    • Organizer
      カナダ日本語教育振興会
    • Place of Presentation
      トロント大学
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] 「「日本語教授法」受講学生の評価観を探る」

    • Author(s)
      林さと子・八木公子
    • Organizer
      シンポジウム「「評価」を持って街に出よう─ひととひととをつなぐための評価研究─」
    • Place of Presentation
      国立国語研究所
    • Related Report
      2013 Research-status Report

URL: 

Published: 2013-05-31   Modified: 2019-07-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi