• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Rethinking Multicultural 'Kyosei' in Japan---Toward a Community which accomodates Multiligual Identities

Research Project

Project/Area Number 24520586
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Japanese language education
Research InstitutionRikkyo University (2013-2014)
International Christian University (2012)

Principal Investigator

FUJITA-ROUND Sachiyo  立教大学, 異文化コミュニケーション研究科, 特任准教授 (60383535)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) YOSHIMOTO Yukio  琉球大学, 教育学部, 兼任講師 (40587739)
Research Collaborator PEREZ=MURILLO Maria  スペイン国コンペルテンセ大学, 教育学部, 教授
HATTORI Katsuyuki  , 映像アーティスト
MATSUZAKI Miho  国際基督教大学, ジェンダー研究センター, 助手
SATO Hiroaki  , 映像作家
YOSHIDA Masashi  国際基督教大学, 教養学部
HORI Shingo  国際基督教大学, ジェンダー研究センター, 助手
ISHIKAWA Sae  国際基督教大学, 教養学部
GUERRERO MAURICIO Jose Carlos  国際基督教大学, 教養学部
KUSUDA Kenta  JICA, 日系社会青年ボランティア
ISODA Yoshimi  JICA, 日系社会青年ボランティア
KARUBE Kikuko  JICA, 日系社会青年ボランティア
KAKUHAMA Hitomi  JICA, 日系社会青年ボランティア
TANAKA Yasuyo  JICA, 日系社会青年ボランティア
OKADA Kota  JICA, 日系社会青年ボランティア
KOIZUMI Shiho  元JICA, 青年海外協力隊
GOTO Azusa  神奈川大学, 英米文学科
SABUNAS Audrius  元国際基督教大学
WANG Jinghua  国際基督教大学, 教養学部
TANIMURA Hiroki  国際基督教大学, 教養学部
FUKUHARA Gaku  沖縄県宮古島市立池間中学校, 教諭
KONDO Takashi  沖縄県教職員組合, 宮古支部, 書記長
NEROME Kazuko  沖縄県宮古島市久松小学校, 校長
TAIRA Hiroko  沖縄県宮古島市久松中学校, 校長
TAIRA Yoshinobu  沖縄県宮古島市久松中学校, 校長
KAKIHANA Hideaki  沖縄県宮古島市久松中学校, 教頭
SHIMOJI Isamu  シンガーソングライター, 歌手
MATSUBARA Morihisa  宮古島漁業協同組合, 漁師
ARASATO Hiroshi  渋谷書言大学, 主任講師
ARASATO Nobuko  渋谷書言大学, 事務局長
Project Period (FY) 2012-04-01 – 2015-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2014)
Budget Amount *help
¥2,990,000 (Direct Cost: ¥2,300,000、Indirect Cost: ¥690,000)
Fiscal Year 2014: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2013: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2012: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Keywords多文化共生 / Multilingualism / バイリンガリズム / 言語の多様性 / 言語とアイデンティティ / 社会言語学 / 第二言語としての日本語 JSL / Language revitalization / マルティリンガリズム / 日本国内の言語の多様性 / バイリンガル児とアイデンティティ / 言語と教育 / 琉球諸語 / 多言語アイデンティティ / 学校教育 / 自尊感情 / バイリンガル教育 / 多文化教育 / 教育のディスコース / 言語発達 / 国際理解教育 / 総合学習
Outline of Final Research Achievements

This research project sprang out of Fujita-Round’s previous studies (2009, 2010), which focus on foreign children’s Japanese as a second language development in a local community which embraces ‘multicultural co-existence’. There tends to be a distance between the ‘concept’ of multicultural co-existence and the ‘reality’ of multicultural residents; thus this concept of ‘multicultural co-existence’ cannot have one definition. What the person says about ‘multicultural co-existence’ is not always commensurate with the position from which it is said. Within Japanese society, we see multicultural co-existence is always fluid and the result of the way the individual and society influence each other. (See Symposium Report of September 2014, http://ww.multilingually.jp).

Report

(4 results)
  • 2014 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2013 Research-status Report
  • 2012 Research-status Report
  • Research Products

    (16 results)

All 2015 2014 2013 Other

All Journal Article (2 results) (of which Acknowledgement Compliant: 1 results) Presentation (11 results) (of which Invited: 1 results) Book (2 results) Remarks (1 results)

  • [Journal Article] 学校教育の中で言語継承への気づきを育てる―――沖縄県宮古島市での自尊感情につなげる教育実践2015

    • Author(s)
      藤田ラウンド幸世
    • Journal Title

      教育研究

      Volume: 57 Pages: 175-182

    • NAID

      120005605239

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] The Language Development of a JSL Schoolchild: Analyzing the Linguistic Ethnography of Young Jae, a Korean/Japanese Bilingual2013

    • Author(s)
      Sachiyo Fujita-Round
    • Journal Title

      Educational Studies

      Volume: 無 Pages: 189-201

    • NAID

      40019773064

    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Presentation] Why can’t I read our Miyako history in our textbook?2014

    • Author(s)
      Fujita-Round, Sachiyo
    • Organizer
      Foundations of Endangered Languages
    • Place of Presentation
      Okinawa International University(沖縄県宜野湾市)
    • Year and Date
      2014-09-17 – 2014-09-20
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] Raising children bilingually in community: Two case studies of literacy practices in Tokyo2014

    • Author(s)
      Fujita-Round, Sachiyo and Perez Murillo, Maria D.
    • Organizer
      Sociolinguistics Symposium 20
    • Place of Presentation
      University of Jyvaskyla, Jyvaskyla City, Finland
    • Year and Date
      2014-06-15 – 2014-06-18
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] Negotiating language ideologies in the JSL classroom: analysis of social role of JSL teacher's discourse2014

    • Author(s)
      Fujita-Round, Sachiyo
    • Organizer
      International Union of Anthropological and Ethnological Sciences
    • Place of Presentation
      Makuhari Messe, Makuhari City, Chiba Prefecture
    • Year and Date
      2014-05-15 – 2014-05-18
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] Negotiating language ideologies in the JSL classroom: Analysis of social role of JSL teacher's discourse2014

    • Author(s)
      Sachiyo Fujita-Round
    • Organizer
      International Union of Anthropological and Ethnological Sciences
    • Place of Presentation
      Makuhari Messe, Japan(Chiba, Mihama-ku)
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] Raising children bilingually in community: Two case studies of literacy practices in Tokyo2014

    • Author(s)
      Sachiyo Fujita-Round and Maria Perrez=Murillo
    • Organizer
      Sociolinguistics Symposium 20
    • Place of Presentation
      Jyvaskyla University, Finland
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] 自尊感情につながる対話型授業---教師が問いかける子どものローカル・アイデンティティ2013

    • Author(s)
      藤田ラウンド 幸世
    • Organizer
      日本国際理解教育学会
    • Place of Presentation
      広島経済大学(広島県安佐南区)
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] ことばの四技能から『対話』を捉えなおす---鼎談『対話が拓くグローバル時代のコミュニケーション』2013

    • Author(s)
      藤田ラウンド 幸世
    • Organizer
      秋田大学教育学部附属小学校公開研究協議会
    • Place of Presentation
      秋田大学教育学部附属小学校(秋田県秋田市)
    • Related Report
      2013 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 『新宿のニューカマー韓国人のライフヒストリー記録集作成』の教育現場での応用---対話を前提とした他社理解に向けたレッスン

    • Author(s)
      藤田ラウンド 幸世
    • Organizer
      国際理解教育学会
    • Place of Presentation
      埼玉大学
    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Presentation] フィールドワークからバイリンガルの子どもの第二言語習得を描く---エスノグラフィーという研究方法の考察

    • Author(s)
      藤田ラウンド 幸世
    • Organizer
      Mother tongue, Heritage language and Bilingual Education Research Association
    • Place of Presentation
      桜美林大学
    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Presentation] The Story of Young Jae---JSL learning experience of a Korean school age sojourner in Tokyo

    • Author(s)
      Sachiyo Fujita-Round
    • Organizer
      British Association of Applied Linguistics
    • Place of Presentation
      Southampton University, UK
    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Presentation] Becoming Korean/Japanese bilingual through interaction---The ethnographic case study of Young Jae, a school age sojourner in Shinjuku

    • Author(s)
      Sachiyo Fujita-Round
    • Organizer
      Korean Soeiety of Education for International Understanding
    • Place of Presentation
      Gyeong-in National University of Education, South Korea
    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Book] 多文化共生を再考するーーー学祭的な視点から(IERSモノグラフシリーズ2)2015

    • Author(s)
      藤田ラウンド幸世(編著)
    • Total Pages
      130
    • Publisher
      国際基督教大学教育研究所
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Book] 「国際結婚家族で母語を身につけるバイリンガル」,『多文化共生論』2013

    • Author(s)
      加賀美常美代編著、 田渕五十生、島崎美穂、善元幸夫、岡村佳代、野山広、藤田ラウンド幸世、吉野晶、野田文隆、長瀬修、守谷智美、小松翠、岡村郁子、朴エスター 著
    • Total Pages
      347
    • Publisher
      明石書店
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Remarks] 多文化共生を再考する Live Multilingually

    • URL

      http://multilingually.jp

    • Related Report
      2013 Research-status Report

URL: 

Published: 2013-05-31   Modified: 2019-07-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi