• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of postgraduate tutors' practice and awareness of academic writing tutoring

Research Project

Project/Area Number 24520588
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Japanese language education
Research InstitutionWaseda University

Principal Investigator

Ota Yuko  早稲田大学, グローバルエデュケーションセンター, 准教授 (50434353)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) SADOSHIMA Saori  早稲田大学, 国際教養学術院, 教授 (20350423)
SAKAMOTO Mayuko  早稲田大学, グローバルエデュケーションセンター, 助教 (40648317)
ONO Masumi  慶應義塾大学, 法学部, 専任講師 (50704657)
DOYLE Ayako  早稲田大学, グローバルエデュケーションセンター, 助手 (80595835)
BOYD J. Patrick  青山学院大学, 国際政治経済学部, 准教授 (50449328)
TOMINAGA Atsuko  公立はこだて未来大学, メタ学習センター, 准教授 (60571958)
SAWA Masaki  早稲田大学, オープン教育センター, 助手 (30608930)
Project Period (FY) 2012-04-01 – 2016-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2015)
Budget Amount *help
¥4,810,000 (Direct Cost: ¥3,700,000、Indirect Cost: ¥1,110,000)
Fiscal Year 2014: ¥2,080,000 (Direct Cost: ¥1,600,000、Indirect Cost: ¥480,000)
Fiscal Year 2013: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2012: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Keywordsライティング・センター / チューターの成長 / アカデミック・ライティング教育 / 学習環境 / 研修 / 実践の省察と共有 / 大学院生チューター / 省察 / 振り返りと共有 / チューター研修 / セッション分析 / 実践共同体 / チューターの学びと成長 / 実践研究 / ラウンドテーブル / ライフストーリー / チューターの意識 / アカデミック・ライティング / 新人とベテランの比較 / PAC分析 / 研修ワークシート分析
Outline of Final Research Achievements

This research project aimed at illustrating postgraduate students’ development as writing tutors, in order to investigate how postgraduate tutors’ development can be enhanced further. By focusing on the case of Waseda University Writing Center, one of the first writing centers established in Japan, the project analyzed postgraduate tutors’ development in their awareness and practice of tutoring, as well as factors that influenced such development. The results showed that the development of postgraduate tutors happened through experiences such as practicing, learning and discussing about writing, tutoring, reflecting on and sharing their practical knowledge with other tutors. These results indicate that tutor training and independent research by tutors are effective if emphasis is placed on reflection and sharing of tutors’ practice.

Report

(5 results)
  • 2015 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2014 Research-status Report
  • 2013 Research-status Report
  • 2012 Research-status Report
  • Research Products

    (11 results)

All 2015 2014 2013 Other

All Journal Article (5 results) (of which Open Access: 2 results,  Acknowledgement Compliant: 2 results,  Peer Reviewed: 3 results) Presentation (5 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] 書くことを学び指導する経験の意味―大学院生のライフストーリー2015

    • Author(s)
      太田裕子
    • Journal Title

      言語文化教育研究学会 第 2 回研究集会 in 金沢 報告集

      Volume: * Pages: 1-10

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 「チューター史」を振り返り語り合う実践研究の意義―学び合う実践共同体構築に向けて―2014

    • Author(s)
      太田裕子、可児愛美、久本峻平
    • Journal Title

      言語文化教育研究

      Volume: 12 Pages: 42-87

    • NAID

      130005089732

    • Related Report
      2014 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 文章チュータリングに携わる大学院生チューターの学びと成長―早稲田大学ライティング・センターでの事例―2014

    • Author(s)
      佐渡島紗織・太田裕子
    • Journal Title

      国語科教育

      Volume: 75 Pages: 64-71

    • NAID

      110009816886

    • Related Report
      2013 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 「自立した書き手」を育成するライティング・センターのチューター研修とチューターの意識―早稲田大学における実践事例とPAC分析―2013

    • Author(s)
      太田裕子・佐渡島紗織
    • Journal Title

      早稲田大学国際教養学部紀要 Waseda Global Forum

      Volume: 9 Pages: 237-277

    • NAID

      120005301063

    • Related Report
      2012 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] ライティング・センターにおける新人チューターの課題 ―新人研修ワークシートの内容分析―2013

    • Author(s)
      太田裕子・ドイル綾子・坂本麻裕子・佐渡島紗織
    • Journal Title

      アカデミック・ジャパニーズ・ジャーナル

      Volume: 5

    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Presentation] 書くことを学び指導する経験の意味―大学院生のライフストーリー2015

    • Author(s)
      太田裕子
    • Organizer
      言語文化教育研究学会 第 2 回研究集会 in 金沢
    • Place of Presentation
      石川県政記念しいのき迎賓館
    • Year and Date
      2015-06-21
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Presentation] 書くことを学び指導する経験の意味―大学院生のライフストーリー―2015

    • Author(s)
      太田裕子
    • Organizer
      言語文化教育研究学会
    • Place of Presentation
      石川県政記念しいのき迎賓館
    • Year and Date
      2015-06-21
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] ライティング・センターで文章作成支援を行うチューターの意識―ベテランと新人の比較―2013

    • Author(s)
      太田裕子・佐渡島紗織
    • Organizer
      第35回大学教育学会大会
    • Place of Presentation
      東北大学
    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Presentation] チューター史作成を用いた振り返りの有効性

    • Author(s)
      可児愛美・久本峻平・太田裕子
    • Organizer
      The Sixth Symposium on Writing Centers in Asia
    • Place of Presentation
      桜美林大学
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] 英語担当チューターはセッション中何に意識を向けているか ―母語が異なる三名のPAC分析―

    • Author(s)
      太田裕子
    • Organizer
      The fifth Symposium on Writing Centers in Asia
    • Place of Presentation
      政策研究大学院大学
    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Book] 文章チュータリングの理念と実践―早稲田大学ライティング・センターの取り組み―2013

    • Author(s)
      太田裕子・佐渡島紗織編
    • Total Pages
      278
    • Publisher
      ひつじ書房
    • Related Report
      2012 Research-status Report

URL: 

Published: 2013-05-31   Modified: 2019-07-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi