• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Scaffolding for minority-language students by Japanese students in the support class

Research Project

Project/Area Number 24520591
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Japanese language education
Research InstitutionRitsumeikan University

Principal Investigator

KIYOTA JUNKO  立命館大学, 文学部, 教授 (30401582)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) UTSUKI Namiko  帝京大学, 帝京スタディアブロードセンター日本語予備教育課程, 講師 (90625287)
Research Collaborator TAKANASHI Kouko  
MIWA Mitsuko  
TSUCHIYA Takahumi  
Project Period (FY) 2012-04-01 – 2015-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2014)
Budget Amount *help
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2014: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2013: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2012: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Keywords年少者日本語教育 / 教科学習支援 / 日本人生徒 / スキャフォールディング / 言語少数派生徒 / 教科学習 / 協働
Outline of Final Research Achievements

In this study, learning support in which minority-language students and Japanese students participated was implemented in junior high school international classes with the aim of gaining an understanding of the scaffolding Japanese students use to support the learning of minority-language students in a situation when the Japanese students are expected to "help the minority-language students".
The results of the analysis revealed that the Japanese students used 24 types of scaffolding to deepen the minority-language students' understanding of the content, encourage them to speak and arouse their desire to learn. The potential of Japanese students as "learning assistants" who display models of Japanese learning language and teaching material sentence comprehension and present methods of solving problems through their own learning activities was observed.

Report

(4 results)
  • 2014 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2013 Research-status Report
  • 2012 Research-status Report
  • Research Products

    (7 results)

All 2015 2014 2012

All Journal Article (4 results) Presentation (3 results)

  • [Journal Article] 「教科学習場面における言語少数派生徒に対する日本人生徒のスキャフォールディング  ―少集団で行う学習の場合」2015

    • Author(s)
      清田淳子
    • Journal Title

      『平成24~26年度科学研究補助金研究成果報告書(基盤研究(C))教科学習場面における言語少数派生徒に対する日本人生徒のスキャフォールディング』

      Volume: - Pages: 1-30

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Journal Article] 「言語少数派の生徒を対象とした学習支援に参加した日本人生徒の意識に関する報告」2015

    • Author(s)
      宇津木奈美子
    • Journal Title

      『平成24~26年度科学研究補助金研究成果報告書(基盤研究(C))教科学習場面における言語少数派生徒に対する日本人生徒のスキャフォールディング』

      Volume: - Pages: 31-43

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Journal Article] 「学習支援に参加した中国人生徒の意識に関する報告―日本人生徒とともに学ぶ学習支援の場合―」2015

    • Author(s)
      高梨宏子
    • Journal Title

      『平成24~26年度科学研究補助金研究成果報告書(基盤研究(C))教科学習場面における言語少数派生徒に対する日本人生徒のスキャフォールディング』

      Volume: - Pages: 44-56

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Journal Article] 「中学校教員と大学関係者が協働支援体制を構築するまで ―9年間の協働実践の事例を通して―」2015

    • Author(s)
      三輪充子
    • Journal Title

      『平成24~26年度科学研究補助金研究成果報告書(基盤研究(C))教科学習場面における言語少数派生徒に対する日本人生徒のスキャフォールディング』

      Volume: - Pages: 57-65

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] 地域に定住する母語支援者へのサポート体制の構築 ―― 教科学習支援の主体的な取り組みに向けて ――2014

    • Author(s)
      清田 淳子、 宇津木 奈美子、高梨 宏子、三輪 充子
    • Organizer
      日本語教育学会
    • Place of Presentation
      創価大学(東京都八王子市)
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] 地域の母語支援者による教科学習支援の分析 ―「探索的な母語支援」の観点から―2014

    • Author(s)
      清田 淳子
    • Organizer
      異文化間教育学会
    • Place of Presentation
      同志社大学(京都府京都市)
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] 中学校における母語を活用した学習支援の持続可能な展開に向けて ―学校と大学の7年間の協働実践をもとに―2012

    • Author(s)
      清田淳子、宇津木奈美子、 三輪充子、劉雲霞、 土屋隆文
    • Organizer
      日本語教育国際研究大会(日本語教育学会)
    • Place of Presentation
      名古屋大学(愛知県)
    • Related Report
      2012 Research-status Report

URL: 

Published: 2013-05-31   Modified: 2019-07-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi