• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Research on Language Development of a Receptive Bilingual

Research Project

Project/Area Number 24520594
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Japanese language education
Research InstitutionKwansei Gakuin University

Principal Investigator

YAMAMOTO Masayo  関西学院大学, 国際学部, 教授 (40230586)

Project Period (FY) 2012-04-01 – 2016-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2015)
Budget Amount *help
¥4,680,000 (Direct Cost: ¥3,600,000、Indirect Cost: ¥1,080,000)
Fiscal Year 2014: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2013: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2012: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Keywordsバイリンガリズム / 受容バイリンガル / 英語-日本語バイリンガル / 言語使用 / 言語発達 / 劣勢言語 / 優勢言語 / 相互作用 / 英語-日本語 / 受容能力 / 日本語 / 英語 / ハワイ / バイリンガル / 非優勢言語 / 言語獲得/発達 / 同時バイリンガル / 第1言語としてのバイリンガリズム / 英語ー日本語 / 異言語間家族
Outline of Final Research Achievements

This study notes chronological changes in the language use of one bilingual child: From a quantitative point of view, her use of English increased and her use of Japanese decreased, and from a qualitative point of view, her comprehension of Japanese grammar (case particles) did not advance. While these results were not surprising, an unexpected phenomenon was observed in the mother’s language use: despite her strenuous attempt to use only Japanese in mother-child conversation sessions, her use of English increased along with the child’s and, complementarily, her sole use of Japanese decreased, both at a statistically significant level.
What this suggests is that the stagnation/retreat of the child’s subordinate language is the circular result of parent-child interactive dynamics, with the stagnation/retreat of the child’s subordinate language causing the decrease of the parental use of that language, which in turn exacerbates the retreat of the child’s subordinate language.

Report

(5 results)
  • 2015 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2014 Research-status Report
  • 2013 Research-status Report
  • 2012 Research-status Report
  • Research Products

    (13 results)

All 2016 2015 2014 2013 Other

All Journal Article (4 results) Presentation (4 results) (of which Invited: 4 results) Book (5 results)

  • [Journal Article] (要旨)バイリンガル環境に育つ子ども:受容バイリンガルの言語使用とその発達2016

    • Author(s)
      山本雅代
    • Journal Title

      Journal of International Studies

      Volume: 5 (1) Pages: 169-169

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Journal Article] Dちゃんだってバイリンガル! (巻頭言)2014

    • Author(s)
      山本雅代
    • Journal Title

      GCD英語通信

      Volume: 53号 Pages: 1-1

    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Journal Article] 受容バイリンガルの言語使用2013

    • Author(s)
      山本雅代
    • Journal Title

      言語と文化

      Volume: 第16巻 Pages: 37-46

    • NAID

      40019613339

    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Journal Article] バイリンガルの子どもの言語獲得・発達2013

    • Author(s)
      山本雅代
    • Journal Title

      チャイルド・サイエンス

      Volume: 第9巻 Pages: 26-29

    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Presentation] 二言語環境での親子の対話:使用言語を制するのは誰か?2015

    • Author(s)
      山本雅代
    • Organizer
      第1言語としてのバイリンガリズム研究会
    • Place of Presentation
      関西学院大学(大阪府大阪市)
    • Year and Date
      2015-05-30
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 二言語環境での親子の対話:使用言語を制するのは誰か?2015

    • Author(s)
      山本雅代
    • Organizer
      第1言語としてのバイリンガリズム研究会
    • Place of Presentation
      関西学院大学(大阪梅田キャンパス)
    • Year and Date
      2015-05-30
    • Related Report
      2014 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 私たちはなぜ【第1言語としてのバイリンガリズム】を研究するのか?2014

    • Author(s)
      山本雅代
    • Organizer
      第1言語としてのバイリンガリズム研究会
    • Place of Presentation
      立教大学 (東京都)
    • Year and Date
      2014-05-31
    • Related Report
      2014 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] バイリンガルの子どもに学ぶ:言語獲得・発達研究の魅力

    • Author(s)
      山本雅代
    • Organizer
      同志社大学英文学会 2013年度年次大会
    • Place of Presentation
      同志社大学(京都)
    • Related Report
      2013 Research-status Report
    • Invited
  • [Book] 異文化間教育学体系 第3巻 異文化間教育の捉え直し2016

    • Author(s)
      山本雅代
    • Total Pages
      209
    • Publisher
      明石書店
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Book] <異文化間教育学体系> 第3巻『異文化間教育の捉え直し』(第10章「デフォルトとしてのバイリンガリズム」担当、および「序章」と「終章」部分担当2015

    • Author(s)
      山本雅代(共編および著者)、塘利枝子/馬淵仁(他編者)、馬淵仁/出羽孝行/金侖貞/小澤理恵子/佐藤千瀬/塘利枝子/久保田真弓/湯川笑子/石井恵理子(他著者)
    • Publisher
      明石書店
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Book] バイリンガリズム入門2014

    • Author(s)
      山本雅代(編著者)、井狩幸男/田浦秀幸/難波和彦(他著者)
    • Total Pages
      243
    • Publisher
      大修館書店
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Book] バイリンガリズム入門2014

    • Author(s)
      山本雅代(編著)
    • Publisher
      大修館書店
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Book] バイリンガリズム入門 (仮題)2013

    • Author(s)
      山本雅代 (編著)
    • Publisher
      大修館書店
    • Related Report
      2012 Research-status Report

URL: 

Published: 2013-05-31   Modified: 2019-07-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi