• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

What in the Peer Response activity affects the student performance and qualitative improvement in the writing class?

Research Project

Project/Area Number 24520598
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Japanese language education
Research InstitutionOtsuma Women's University Junior College Division

Principal Investigator

NAKAO Keiko  大妻女子大学短期大学部, 国文科, 准教授 (20419485)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) TANAKA Nobuyuki  富山大学, 国際交流センター, 准教授 (80288331)
FUKUOKA Sumiko  流通科学大学, 商学部, 教授 (60330487)
Co-Investigator(Renkei-kenkyūsha) HARATA Michiyo  三重大学, 教育学部国語教育講座, 特任講師 (50543211)
Research Collaborator ASAZU Yoshiyuki  同志社大学, 日本語・日本文化教育センター, 嘱託講師
Project Period (FY) 2012-04-01 – 2015-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2014)
Budget Amount *help
¥4,940,000 (Direct Cost: ¥3,800,000、Indirect Cost: ¥1,140,000)
Fiscal Year 2014: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2013: ¥2,210,000 (Direct Cost: ¥1,700,000、Indirect Cost: ¥510,000)
Fiscal Year 2012: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Keywordsピア・レスポンス / 文章表現 / 成績 / 統計 / ICT / 意識 / 協働学習 / アカデミック・ライティング / 国際情報交換 / カナダ日本語教育振興会
Outline of Final Research Achievements

The purpose of this study was to concern the benefit of the implementation of Peer Response activity in every class for the college freshman, refering to the student performance and qualitative improvement in the writing class.
Through individual verification for this three years, it was clarified that the Peer Response activities influence on learning motivation, but it was also confirmed that the activities do not affect the results and grades directly. Furthermore, we got a definition of the activities for the first year education, refer to the case studies of students consciousness and the difference of beneficial style of implementation, for information about the meaning between the properties of face-to-face response and non-face-to-face response.

Report

(4 results)
  • 2014 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2013 Research-status Report
  • 2012 Research-status Report
  • Research Products

    (39 results)

All 2015 2014 2013

All Journal Article (18 results) (of which Open Access: 4 results,  Acknowledgement Compliant: 4 results,  Peer Reviewed: 4 results) Presentation (21 results)

  • [Journal Article] 基礎演習クラスにおけるピア・レスポンス活動―日本人学生の場合―2015

    • Author(s)
      福岡寿美子
    • Journal Title

      流通科学大学教学支援センター紀要

      Volume: 2 Pages: 13-23

    • NAID

      40020860771

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
    • Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 『日本語表現』クラスにおける対話的相互作用の分析-対面・非対面の推敲活動からー2015

    • Author(s)
      原田三千代
    • Journal Title

      三重大学教育学部附属教育実践総合センター紀要

      Volume: 35 Pages: 47-52

    • NAID

      120006763960

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] コンピュータを媒介したピア・レスポンスの実践と評価―対面による活動との比較を通して―2015

    • Author(s)
      田中信之
    • Journal Title

      小出記念日本語教育研究会論文集

      Volume: 23 Pages: 19-31

    • NAID

      40020440928

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 学生の意識分析と人間関係への配慮の方法から見た非対面ピア・レスポンスの可能性2015

    • Author(s)
      中尾桂子
    • Journal Title

      大妻女子大学文系紀要

      Volume: 47 Pages: 133-152

    • NAID

      110009905102

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
    • Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] ピア・レスポンス導入後の期末レポートにみられる論文構成上の課題2015

    • Author(s)
      中尾桂子
    • Journal Title

      大妻国文

      Volume: 46 Pages: 1-27

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
    • Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] ピア・レスポンスと評価の関係―2014年度後期のライティング授業のケースから―2015

    • Author(s)
      中尾桂子
    • Journal Title

      平成26年度統計数理研究所共同研究利用研究 共同研究リポート『文体の統計分析』

      Volume: 342 Pages: 51-69

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Journal Article] 論文構成と述語動詞の章内出現数の関連―国文学論文と国文学科生期末レポートにおける論述動詞の出現位置から―2014

    • Author(s)
      中尾桂子
    • Journal Title

      平成25年度統計数理研究所共同研究利用建久計量的言語データ処理法研究

      Volume: 238 Pages: 86-112

    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Journal Article] 日本語表現科目におけるピア・レスポンス―レポートの分析を中心に―2014

    • Author(s)
      福岡寿美子
    • Journal Title

      姫路獨協大学大学院言語教育研究科日本語教育論集

      Volume: 23 Pages: 41-48

    • NAID

      40020080636

    • Related Report
      2013 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 大学院進学予備教育における持続可能性日本語教育の試み―『論文読解』の教室活動より―2014

    • Author(s)
      原田三千代
    • Journal Title

      桜美林言語教育論叢

      Volume: 9 Pages: 35-49

    • NAID

      110009633821

    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Journal Article] ピア・レスポンス後の文章における「論理性」と「主観性」2013

    • Author(s)
      中尾桂子, 田中信之
    • Journal Title

      2013 CAJLE Annual Conference Proceedings

      Volume: 10 Pages: 172-181

    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Journal Article] 交換留学生と日本人学生によるピア・レスポンス―会話分析を中心に―2013

    • Author(s)
      福岡寿美子
    • Journal Title

      2013 CAJLE Annual Conference Proceedings

      Volume: 10 Pages: 55-61

    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Journal Article] 非対面ピア・レスポンスにおける人間関係の構築と維持の特徴2013

    • Author(s)
      浅津嘉之
    • Journal Title

      2013 CAJLE Annual Conference Proceedings

      Volume: 10 Pages: 11-19

    • NAID

      120006676618

    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Journal Article] 教師の役割に対する態度構造の変容 ―日本語教育実習生のPAC分析から見えてくるもの―2013

    • Author(s)
      原田三千代
    • Journal Title

      2013 CAJLE Annual Conference Proceedings

      Volume: 10 Pages: 93-102

    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Journal Article] 協働学習に着目した教室活動と評価―日本語作文教育におけるピア・レスポンスを中心にして―2013

    • Author(s)
      原田三千代
    • Journal Title

      国際交流基金クアラルンプール・マラヤ大学共催第10回マレーシア日本語教育研究発表会・浦和研修報告会PROCEEDINGS

      Volume: 10 Pages: 1-11

    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Journal Article] 日本人学生と交換留学生におけるピア・レスポンス2013

    • Author(s)
      福岡寿美子
    • Journal Title

      流通科学大学高等教育研究センター紀要

      Volume: 第10号 Pages: 1-14

    • NAID

      110009647131

    • Related Report
      2012 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 交換留学生と日本人学生による日本事情クラスにおけるポートフォリオの分析2013

    • Author(s)
      福岡寿美子
    • Journal Title

      姫路獨協大学大学院言語教育研究科『日本語教育論集』

      Volume: 22 Pages: 25-32

    • NAID

      40019678945

    • Related Report
      2012 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 文系学術論文の論述表現:研究者・日本人学生・留学生の比較2013

    • Author(s)
      中尾桂子
    • Journal Title

      平成24年度統計数理研究所共同研究利用研究計量的言語データ処理法研究(24-共研-2024)

      Volume: 290 Pages: 89-106

    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Journal Article] 文系短大生の学期末レポートの論文らしさ2013

    • Author(s)
      中尾桂子
    • Journal Title

      大妻女子大学国文学会『大妻国文』

      Volume: 44 Pages: 1-26

    • NAID

      110009559149

    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Presentation] アカデミック・ライティングにおけるピア・レスポンスと評価の関係―2012年度~2014年度にかけての実践からコースデザインを再考する―2015

    • Author(s)
      中尾桂子
    • Organizer
      第19回カナダ日本語教育振興会CAJLE2015(ポスター発表)
    • Place of Presentation
      カナダ(バンクーバー):サイモンフレーザー大学ハーバーセンター
    • Year and Date
      2015-08-20 – 2015-08-21
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] ピア・ラーニングにおける自主的な学習促進の要因2015

    • Author(s)
      中尾桂子
    • Organizer
      第3回スペイン日本語教師会シンポジウム(ポスター発表)
    • Place of Presentation
      スペイン:サンティアゴ・デ・コンポステラ大学北キャンパス
    • Year and Date
      2015-06-26 – 2015-06-27
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] 成績に影響する学習条件とその効果―2014年度後期のライティング授業のケースから―2015

    • Author(s)
      中尾桂子
    • Organizer
      計数理研究所統計数理研究所言語系共同研究グループ合同発表会 「言語研究と統計2014」(口頭発表)
    • Place of Presentation
      東京都:立川統計数理研究所
    • Year and Date
      2015-03-23
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] 実践研究の共有によって教師は何を学んだのか2015

    • Author(s)
      中尾桂子
    • Organizer
      第8回協働実践研究会パネルセッション(共同発表)
    • Place of Presentation
      東京都:早稲田大学
    • Year and Date
      2015-02-21
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] ピア・レスポンス(Peer Response)における学習者の心理について―中国人留学生を中心に―2014

    • Author(s)
      福岡寿美子
    • Organizer
      日本質的心理学会第11回大会(口頭発表)
    • Place of Presentation
      愛媛県:松山大学文京キャンパス
    • Year and Date
      2014-10-18 – 2014-10-19
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] 学生の意識分析と人間関係への配慮の方法から見た非対面ピア・レスポンスの可能性2014

    • Author(s)
      中尾桂子
    • Organizer
      教育改革ICT戦略大会(口頭発表)
    • Place of Presentation
      東京都:アルカディア市ヶ谷(私学会館)
    • Year and Date
      2014-09-05
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] 初年次教育の基礎演習でのレポート作成におけるピア・レスポンスの試み2014

    • Author(s)
      福岡寿美子
    • Organizer
      日本リメディアル教育学会第10回全国大会(口頭発表)
    • Place of Presentation
      東京都:東京電機大学千住キャンパス
    • Year and Date
      2014-08-20 – 2014-08-22
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] 「論述」表現の章内出現数から見た学生レポートの課題―母語の論述スタイル,指導方法,指導内容のいずれの問題か―2014

    • Author(s)
      中尾桂子
    • Organizer
      世界日本語教育大会(ポスター発表)
    • Place of Presentation
      オーストラリア:シドニー工科大学
    • Year and Date
      2014-07-11
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] 大学院進学予備教育における批判的思考力の育成を目指して―反論練習を媒介にした L2 教室活動―2014

    • Author(s)
      原田三千代
    • Organizer
      小出記念日本語教育研究会第23回大会(ポスター発表)
    • Place of Presentation
      東京都:国際基督教大学
    • Year and Date
      2014-07-05
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] 中尾桂子「論述」動詞の章内出現数からみた学術論文と学生レポート2014

    • Author(s)
      中尾桂子
    • Organizer
      統計数理研究所言語系共同研究グループ合同発表会言語研究と統計2014
    • Place of Presentation
      立川,統計数理研究所
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] 初年次教育の日本語表現科目としての基礎演習におけるピア・レスポンス―日本人学生のレポートの分析を中心に―2014

    • Author(s)
      福岡寿美子
    • Organizer
      日本語教育学会テーマ研究会アカデミック・ジャパニーズ・グループ(AJG)第32回研究会
    • Place of Presentation
      品川,東京海洋大学
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] コンピュータを活用した ピア・レスポンスの実践と評価 ー対面による活動との比較を通してー2014

    • Author(s)
      田中信之
    • Organizer
      日本語教育学会2014春季大会
    • Place of Presentation
      八王子,創価大学
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] 留学生に対す るアカデミック・ライティング指導における課題―文系学術論文と文系留学生の期末レポートを比較 して―2014

    • Author(s)
      中尾桂子
    • Organizer
      小出記念日本語教育研究会第23回大会
    • Place of Presentation
      東京三鷹,国際基督教大学
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] 非対面ピア・レスポンスにおける教師の役割―学習者の意識分析から―2014

    • Author(s)
      浅津嘉之
    • Organizer
      小出記念日本語教育研究会第23回大会
    • Place of Presentation
      東京三鷹,国際基督教大学
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] 交換留学生と日本人学生におけるピア・レスポンス―作文プロダクトの分析を中心に―2013

    • Author(s)
      福岡寿美子
    • Organizer
      第22回小出記念日本語教育研究会
    • Place of Presentation
      東京三鷹,国際基督教大学
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] 交換留学生とのピア・レスポンスにおける日本人学生の心理について―インタビューを中心に―2013

    • Author(s)
      福岡寿美子
    • Organizer
      日本質的心理学会第10回大会
    • Place of Presentation
      京都,立命館大学衣笠キャンパス
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] ICTを使った非対面ピア・レスポンスの試み2013

    • Author(s)
      浅津嘉之
    • Organizer
      2013年度第6回日本語教育学会研究集会関西地区
    • Place of Presentation
      京都,京都外国語大学
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] ピア・レスポンス後の文章における「論述性」と「主観性」2013

    • Author(s)
      中尾桂子・田中信之
    • Organizer
      カナダ日本語教育振興会CAJLE2013年次大会
    • Place of Presentation
      カナダ トロント大学
    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Presentation] 交換留学生と日本人学生におけるピア・レスポンス―作文プロダクトの分析を中心に―2013

    • Author(s)
      福岡寿美子
    • Organizer
      第22回 小出記念日本語教育研究会
    • Place of Presentation
      国際基督教大学本館2階 (東京都三鷹市大沢3-10-2)
    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Presentation] 論述表現から見た学術論文・院生論文・学生レポートの相違―コレスポンデンス分析・回帰分析・クラスター分析を比較して―2013

    • Author(s)
      中尾桂子
    • Organizer
      統計数理研究所言語系共同研究グループ合同発表会 言語と統計2013
    • Place of Presentation
      統計数理研究所(東京都立川市緑町 10-3)
    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Presentation] ピア・レスポンス導入授業の学期末レポートに見られた「論述」性と「主観」性2013

    • Author(s)
      中尾桂子
    • Organizer
      協働実践研究会第5回研究会
    • Place of Presentation
      早稲田大学22号館5階501
    • Related Report
      2012 Research-status Report

URL: 

Published: 2013-05-31   Modified: 2019-07-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi