• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Developing a CEFR-informed four-skill-integrated EAP textbook to facilitate autonomous learning and teaching

Research Project

Project/Area Number 24520611
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Foreign language education
Research InstitutionTokai University (2013-2015)
Tokyo University of Foreign Studies (2012)

Principal Investigator

Naganuma Naoyuki  東海大学, 外国語教育センター, 准教授 (20365836)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) NAGAI Noriko  茨城大学, 人文学部, 教授 (60261723)
O'DWYER Fergus  大阪大学, 世界言語研究センター, 講師 (70597301)
IMIG Alexander  中京大学, 国際教養学部, 准教授 (50511143)
Project Period (FY) 2012-04-01 – 2016-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2015)
Budget Amount *help
¥4,940,000 (Direct Cost: ¥3,800,000、Indirect Cost: ¥1,140,000)
Fiscal Year 2014: ¥2,730,000 (Direct Cost: ¥2,100,000、Indirect Cost: ¥630,000)
Fiscal Year 2013: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2012: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Keywords言語教育学 / 言語ポートフォリオ評価 / 英語テキスト開発 / 学習者・教師自律性 / ヨーロッパ言語共通参照枠 / 内容言語統合型学習
Outline of Final Research Achievements

The purpose of this research is to develop a CEFR-informed four-skill-integrated EAP textbook. We also aim to develop a language portfolio to support learner and teacher autonomy. The textbook intends to promote learner autonomy through a process-oriented task design in which learners can increase their sense of self-efficacy, what they “can do”, with scaffolded tasks. Materials are also informed by the CLIL approach and designed to develop learners’ cognitive or thinking skills. While the learning content aimed at A2 and B1 level is typically less academic and more related to everyday topics, this EAP textbook provide level-appropriate, rich contents on familiar social issues. This textbook includes scaffolding for learners at the A2+ level whose target is to progress to a B1 to B1+ level. The scaffolding is provided by lowering the level of language used in the texts while language functions related to scaled can-do statements stay at the original upper level.

Report

(5 results)
  • 2015 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2014 Research-status Report
  • 2013 Research-status Report
  • 2012 Research-status Report
  • Research Products

    (25 results)

All 2016 2015 2014 2013 2012 Other

All Journal Article (4 results) (of which Peer Reviewed: 2 results) Presentation (16 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Invited: 2 results) Book (5 results)

  • [Journal Article] 東海大学ライティング評価ルーブリックとCEFR評価グリッドの関連性の検討及びライティング学習者コーパスの構築の試み2015

    • Author(s)
      長沼君主、藤田玲子、松本佳穂子、ティモシー・グティエレス、ロバート・アッシュクロフト
    • Journal Title

      東海大学外国語教育センター紀要

      Volume: 35 Pages: 17-36

    • NAID

      40020409046

    • Related Report
      2014 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 小中を点から線でつなぐCan-Doリストの設計と活用2015

    • Author(s)
      長沼君主
    • Journal Title

      北海道教育大学小学校英語教育指導者資格認定講座報告書

      Volume: - Pages: 27-34

    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Journal Article] Connectedness through a strong form of TBLT, classroom implementation of the CEFR, cyclical learning, and learning-oriented assessment.2014

    • Author(s)
      Fergus O’Dwyer, Alexander Imig & Noriko Nagai
    • Journal Title

      Language Learning in Higher Education

      Volume: 3(2) Pages: 231-253

    • DOI

      10.1515/cercles-2013-0012

    • Related Report
      2013 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] CLILにおける評価と5つの提言2013

    • Author(s)
      長沼君主
    • Journal Title

      英語教育

      Volume: 6月号 Pages: 28-28

    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] How to Scaffold a CEFR-Informed EAP Textbook2015

    • Author(s)
      長沼君主・永井典子・ファーガスオドワイヤー
    • Organizer
      全国語学教育学会第41回研究大会2015
    • Place of Presentation
      静岡県コンベンションアーツセンター(静岡市)
    • Year and Date
      2015-11-22
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 東海大学発話・作文学習者コーパス構築とCEFR準拠到達目標及び指標改善の試み2015

    • Author(s)
      長沼君主・宇佐美裕子
    • Organizer
      第41回英語コーパス学会
    • Place of Presentation
      愛知大学(名古屋市)
    • Year and Date
      2015-10-03
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Presentation] CEFR準拠スピーキング評価ルーブリック及び評価タスクの精緻化による改善とその効果の検証2015

    • Author(s)
      長沼君主・高野正恵・井之川睦美
    • Organizer
      日本言語テスト学会第19回全国大会
    • Place of Presentation
      中央大学(東京都)
    • Year and Date
      2015-09-06
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Presentation] 高等学校におけるアカデミックCan-Do尺度とCEFR-Jの関連性の検討2015

    • Author(s)
      長沼君主・永末温子
    • Organizer
      第54回大学英語教育学会全国大会
    • Place of Presentation
      鹿児島大学(鹿児島市)
    • Year and Date
      2015-08-29
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Presentation] 理解と思考を深める発問シナリオに基づく授業実践-教室内英語評価尺度による検2015

    • Author(s)
      永末温子・長沼君主
    • Organizer
      第41回全国英語教育学会研究大会
    • Place of Presentation
      熊本学園大学(熊本市)
    • Year and Date
      2015-08-23
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Presentation] CEFR準拠ジャンル別ライティング及びスピーキング評価ルーブリックの課題と相互関連性の検討2014

    • Author(s)
      長沼君主、高野正恵、ヘザー・ジョンソン、井之川睦美
    • Organizer
      日本言語テスト学会第18回全国研究大会
    • Place of Presentation
      立命館大学びわこくさつキャンパス(滋賀県草津市)
    • Year and Date
      2014-09-20
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] CLIL的アプローチに基づいた理解と思考を深めるためのCan-Do尺度の活用2014

    • Author(s)
      長沼君主・永末温子
    • Organizer
      第53回大学英語教育学会全国大会
    • Place of Presentation
      広島市立大学(広島県広島市)
    • Year and Date
      2014-08-28
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] Developing a contextualized CEFR-informed textbook for Japanese learners of English to facilitate autonomous learning and teaching2014

    • Author(s)
      Naoyuki Naganuma, Noriko Nagai, and Fergus, O’Dwyer
    • Organizer
      AILA World Congress 2014
    • Place of Presentation
      The Brisbane Convention & Exhibition Centre (Brisban,Australia)
    • Year and Date
      2014-08-12
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] CLILにおける評価と動機づけ2014

    • Author(s)
      長沼君主
    • Organizer
      新しい発想の英語教育改善セミナー
    • Place of Presentation
      日米会話学院(東京都新宿区)
    • Year and Date
      2014-05-15
    • Related Report
      2014 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 教科書の内容理解とコミュニケーション活動促進のためのCan-Do尺度の開発2013

    • Author(s)
      長沼君主・永末温子
    • Organizer
      大学英語教育学会第52回全国大会
    • Place of Presentation
      京都大学
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] CEFRに準拠したジャンル別ライティング及びスピーキング評価の開発と検討2013

    • Author(s)
      長沼君主・高野正恵・ヘザー=ジョンソン・工藤洋路
    • Organizer
      日本言語テスト学会第17回研究大会
    • Place of Presentation
      早稲田大学
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] Can do評価取り入れの功罪:自律学習と動機づけの視点から2012

    • Author(s)
      長沼君主
    • Organizer
      外国語教育メディア学会関東支部第128回研究大会
    • Place of Presentation
      関東学院大学金沢八景キャンパス
    • Related Report
      2012 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] Can-Do評価・学習タスクに基づいたモジュール型シラバスの開発と効果の検証2012

    • Author(s)
      長沼君主・永末温子
    • Organizer
      大学英語教育学会第51回全国大会
    • Place of Presentation
      愛知県立大学長久手キャンパス
    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Presentation] Development of Can-Do based Evaluation/Learning Tasks to supplement the CEFR2012

    • Author(s)
      Naoyuki Naganuma
    • Organizer
      The 10th Asia TEFL International Conference
    • Place of Presentation
      Hotel Leela Kempinski, Delhi, India
    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Presentation] Language portfolios and the FLP SIG Kaken project2012

    • Author(s)
      Fergus O'Dwyer and Naoyuki Naganuma
    • Organizer
      The 38th Annual JALT International Conference
    • Place of Presentation
      ACT City Hamamatsu
    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Presentation] 日本人学習者ライティングコーパスに基づいたCEFRレベル別基準特性の分析

    • Author(s)
      長沼君主・工藤洋路・根岸雅史
    • Organizer
      日本言語テスト学会第16回全国研究大会
    • Place of Presentation
      専修大学生田キャンパス
    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Book] Critical, Constructive Assessment of CEFR-informed Language Teaching in Japan and beyond2016

    • Author(s)
      Fergus O'Dwyer, Morten Hunke, Alexander Imig, Noriko Nagai, Naoyuki Naganuma, Maria Gabriela Schumidt
    • Total Pages
      362
    • Publisher
      Cambridge University Press
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Book] Connections to Thinking in English: The CEFR-informed EAP Textbook Series B1(A2+) to B1+2015

    • Author(s)
      長沼君主、永井典子、ファーガス・オドワイヤー(編)
    • Total Pages
      162
    • Publisher
      朝日出版
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Book] 小学校英語Can-Do評価尺度活用マニュアル―Hi, friends! 1&2 Can-Doリスト試案2015

    • Author(s)
      泉惠美子、萬谷隆一、アレン玉井光江、田縁眞弓、長沼君主(編)
    • Total Pages
      152
    • Publisher
      小学校英語評価研究会
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Book] LANDMARK English Communication II Teacher's Manual ⑦Can-Doリスト解説書2014

    • Author(s)
      長沼君主・永末温子
    • Total Pages
      48
    • Publisher
      啓林館
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Book] 啓林館2013

    • Author(s)
      長沼君主・永末温子
    • Total Pages
      48
    • Publisher
      Teacher’s Manual LANDMARK English Communication I ⑦Can-Doリスト解説書―Can-Do尺度に基づいた学習と評価のアプローチおよび授業展開例
    • Related Report
      2012 Research-status Report

URL: 

Published: 2013-05-31   Modified: 2019-07-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi