• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of German Voice Training Method using Speech Recognition System

Research Project

Project/Area Number 24520618
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Foreign language education
Research InstitutionOsaka University

Principal Investigator

IWAI Hiroki  大阪大学, 全学教育推進機構, 教授 (20213267)

Project Period (FY) 2012-04-01 – 2015-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2014)
Budget Amount *help
¥5,070,000 (Direct Cost: ¥3,900,000、Indirect Cost: ¥1,170,000)
Fiscal Year 2014: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2013: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2012: ¥2,860,000 (Direct Cost: ¥2,200,000、Indirect Cost: ¥660,000)
Keywords音声認識 / 発音学習 / 発音指導 / ドイツ語 / アクティブラーニング / ICT支援 / タブレット端末 / 発音練習 / モバイル端末 / 外国語学習 / 自律学習 / 自主学習
Outline of Final Research Achievements

This study aimed to clarify the potential of pronunciation practice using a voice recognition system in German class for beginners. The study involves the analysis of the output texts produced by students who practiced reading German sentences into Speech to Text (STT) apps such as “Dragon Dictation.” Analysis of the output from STT revealed that the students tried to have their voice recognized an average of 50 to 70 times within 30 minutes. In other words, they read more than 300 words aloud while checking and modifying the position of their mouth and tongue carefully. There is some evidence in the output texts of the exercise that shows that some of the students corrected their pronunciation successfully without help from their instructor. The results of the exercise suggest that “speak-aloud-practice” using the STT app gives learners more motivation and concentration than traditional pronunciation exercises.

Report

(4 results)
  • 2014 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2013 Research-status Report
  • 2012 Research-status Report
  • Research Products

    (21 results)

All 2015 2014 2013 Other

All Journal Article (4 results) (of which Peer Reviewed: 4 results,  Open Access: 1 results,  Acknowledgement Compliant: 1 results) Presentation (16 results) (of which Invited: 9 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] 音声認識アプリを活用したドイツ語発音トレーニング2015

    • Author(s)
      岩居弘樹
    • Journal Title

      大阪大学高等教育研究

      Volume: 3 Pages: 1-15

    • NAID

      120005596266

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] iPadを活用した学生によるビデオ撮影2014

    • Author(s)
      岩居弘樹
    • Journal Title

      中国語教育

      Volume: 12 Pages: 38-45

    • Related Report
      2013 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 音声認識アプリを用いたドイツ語発音学習の実践と検証2014

    • Author(s)
      岩居弘樹
    • Journal Title

      大阪大学高等教育研究

      Volume: 2 Pages: 11-18

    • NAID

      120005422614

    • Related Report
      2013 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 音声認識アプリを活用したドイツ語発音練習の試み2013

    • Author(s)
      岩居弘樹
    • Journal Title

      大阪大学高等教育研究

      Volume: 1 Pages: 51-58

    • Related Report
      2012 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] iPadと外国語アクティブラーニング2015

    • Author(s)
      岩居弘樹
    • Organizer
      広島大学全学FD-授業方法研修会- ~教育目標を達成するための授業方法~
    • Place of Presentation
      広島大学
    • Year and Date
      2015-03-18
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 音声認識アプリを活用したドイツ語発音練習の実践2015

    • Author(s)
      岩居弘樹
    • Organizer
      語学教育エキスポ2015
    • Place of Presentation
      早稲田大学
    • Year and Date
      2015-03-15
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] iPadを活用した外国語アクティブラーニング2014

    • Author(s)
      岩居弘樹
    • Organizer
      大学教育再生加速プログラム テーマI:アクティブラーニング キックオフミーティング
    • Place of Presentation
      仙台高等専門学校
    • Year and Date
      2014-12-24
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] ドイツ語学習者における動機付けと情意要因に関する縦断調査: iPadを用いたアクティブラーニングを教育的介入として2014

    • Author(s)
      岩居弘樹、西田理恵子
    • Organizer
      外国語教育メディア学会関西支部秋季研究大会
    • Place of Presentation
      同志社女子大学
    • Year and Date
      2014-10-11
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] 学生の主体的な学びを支える(パネルディスカッション)2014

    • Author(s)
      岩居弘樹
    • Organizer
      平成26年度全国高専教育フォーラム
    • Place of Presentation
      金沢市アートホール
    • Year and Date
      2014-08-26
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] iPadを活用した外国語アクティブラーニング2014

    • Author(s)
      岩居弘樹
    • Organizer
      ラーニング・イノベーション・カンファレンス2014
    • Place of Presentation
      大阪大学
    • Year and Date
      2014-08-02
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 学習者によるマルチメディアを使ったアウトプット「iPad を活用した学生によるビデオ作成」

    • Author(s)
      岩居弘樹
    • Organizer
      中国語教育学会
    • Place of Presentation
      中央大学
    • Related Report
      2013 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 音声認識サービスを活用したドイツ語発音練習実践

    • Author(s)
      岩居弘樹
    • Organizer
      外国語教育メディア学会
    • Place of Presentation
      文京学院大学
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] 話して覚えて振り返る 携帯情報端末を活用した外国語アクティブラーニングの一例

    • Author(s)
      岩居弘樹
    • Organizer
      国立大学図書館協会「携帯情報端末で広がる図書館サービス」
    • Place of Presentation
      滋賀医科大学
    • Related Report
      2013 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] HARD FUN. Deutschlernen mit iPad

    • Author(s)
      Hiroki Iwai
    • Organizer
      Zukunft des Lernens: Wie digitalisiert sich Bildung?
    • Place of Presentation
      Goethe Institut Tokyo
    • Related Report
      2013 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] iPadを活用した外国 語ビデオ撮影プロジェクト ~ドイツ語 初級クラスの成果と 「多言語演習」への 応用

    • Author(s)
      岩居弘樹
    • Organizer
      Paperless Conference
    • Place of Presentation
      神田外語大学
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] iPadを活用した外国語授業実践からみたデジタル教科書の可能性と課題について

    • Author(s)
      岩居弘樹
    • Organizer
      2012PCカンファレンス
    • Place of Presentation
      京都大学
    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Presentation] 音声認識サービスを活用したドイツ語発音練習の可能性について

    • Author(s)
      岩居弘樹
    • Organizer
      外国語教育メディア学会
    • Place of Presentation
      甲南大学
    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Presentation] iPadを活用したドイツ語アクティブラーニング

    • Author(s)
      岩居弘樹
    • Organizer
      第1回EFエデュテーメントセミナー
    • Place of Presentation
      EF Education First Japan
    • Related Report
      2012 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] iPadを活用したドイツ語協調学習の実践報告

    • Author(s)
      岩居弘樹
    • Organizer
      語学教育エキスポ2013
    • Place of Presentation
      早稲田大学
    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Presentation] iPadを活用した学生によるビデオ作成

    • Author(s)
      岩居弘樹
    • Organizer
      中国語教育学会第11回全国大会
    • Place of Presentation
      中央大学
    • Related Report
      2012 Research-status Report
    • Invited
  • [Book] 最新ICTを活用した私の外国語授業2014

    • Author(s)
      吉田晴世・野澤和典
    • Total Pages
      227
    • Publisher
      丸善プラネット
    • Related Report
      2013 Research-status Report

URL: 

Published: 2013-05-31   Modified: 2019-07-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi