• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Effects of written language (English/Japanese, private/published) on journal writing for teacher development

Research Project

Project/Area Number 24520622
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Foreign language education
Research InstitutionHiroshima University

Principal Investigator

YANASE Yosuke  広島大学, 教育学研究科(研究院), 教授 (70239820)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) YOSHIDA Tatsuhiro  兵庫教育大学, 学校教育研究科, 教授 (10240293)
TAMAI Ken  神戸市外国語大学, 教授 (20259641)
KASHIBA Mitsuko  広島大学, 教育学研究科, 准教授 (20582232)
YOKOMIZO Shinichiro  西南女学院大学, 人文学部, 教授 (60220563)
IMAI Hiroyuki  関西大学, 外国語学部, 教授 (80247759)
Project Period (FY) 2012-04-01 – 2015-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2014)
Budget Amount *help
¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2014: ¥2,210,000 (Direct Cost: ¥1,700,000、Indirect Cost: ¥510,000)
Fiscal Year 2013: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2012: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Keywordsナラティブ / リフレクション / 教師の成長 / 教師教育 / 書記言語 / 査読付き論文公刊 / 書籍公刊 / 国際学術会議ポスター発表 / 国際学術会議シンポジウム主催 / 国内学術会議シンポジウム発表 / 国内学術会議シンポジウム主催 / 実践者研究 / ジャーナル・ライティング
Outline of Final Research Achievements

We used 'second-order observation'(Niklas Luhmann) as a new theoretical framework for understanding narrative description in written language, gained empirical data of such observation, and proposed a revised conceptualization of 'objectivity' in writing about one's own practice.
We also explored the issue of the use of either the first or second language, and found that the second language can be used to establish an appropriate 'emotional distance' toward conflicts in practice, and that the second language is not yet regarded as a substantial means of communication. We also found that meta-linguistic awareness promoted deeper insights into language when a practitioner had to translate between the two languages.

Report

(4 results)
  • 2014 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2013 Research-status Report
  • 2012 Research-status Report
  • Research Products

    (28 results)

All 2015 2014 2013 2012 Other

All Journal Article (4 results) (of which Open Access: 1 results,  Peer Reviewed: 3 results,  Acknowledgement Compliant: 1 results) Presentation (11 results) (of which Invited: 10 results) Book (1 results) Remarks (12 results)

  • [Journal Article] 英語教育の「危機」と教育現場2015

    • Author(s)
      柳瀬陽介・山本玲子・樫葉みつ子
    • Journal Title

      中国地区英語教育学会研究紀要

      Volume: 45 Pages: 31-40

    • NAID

      110009984559

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 人間と言語の全体性を回復するための実践研究2014

    • Author(s)
      柳瀬陽介
    • Journal Title

      言語文化教育研究

      Volume: 12 Pages: 14-28

    • NAID

      130005089723

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 英語教師が自らの実践を書くということ(2) 中高英語教師が自らの実践を公刊することについて2014

    • Author(s)
      樫葉みつ子、大塚謙二、坂本南美、柳瀬陽介
    • Journal Title

      中国地区英語教育学会研究紀要

      Volume: 44 Pages: 97-106

    • NAID

      110009857602

    • Related Report
      2013 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 英語教師が自らの実践を書くということ(1) ―日本語・公開ライティングと英語・非公開ライティングの事例から―2013

    • Author(s)
      樫葉みつ子・上山晋平・山本真理・柳瀬陽介
    • Journal Title

      中国地区英語教育学会研究紀要

      Volume: 43 Pages: 61-70

    • NAID

      110009661285

    • Related Report
      2012 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] The Second Person in Narrative: How a mentee finds a mentor2014

    • Author(s)
      Yosuke Yanase
    • Organizer
      KCUFS Reflective Practice Conference
    • Place of Presentation
      神戸市外国語大学
    • Year and Date
      2014-08-28
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] Effects of written language (English/Japanese, private/published) on journal writing for teacher development2014

    • Author(s)
      Yosuke YANASE
    • Organizer
      AILA
    • Place of Presentation
      the Brisbane Convention and Exhibition Centre
    • Year and Date
      2014-08-15
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] 英語教育の本当の「危機」とは2014

    • Author(s)
      柳瀬陽介
    • Organizer
      中国地区英語教育学会
    • Place of Presentation
      島根大学
    • Year and Date
      2014-06-21
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 英語教育の担い手にとっての危機 ―教育は人なり―2014

    • Author(s)
      樫葉みつ子
    • Organizer
      中国地区英語教育学会
    • Place of Presentation
      島根大学
    • Year and Date
      2014-06-21
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 「客観性」を問い直し、量的研究の「客観主義」を乗り越える2014

    • Author(s)
      柳瀬陽介
    • Organizer
      JACET中部支部大会
    • Place of Presentation
      椙山女学園大学
    • Year and Date
      2014-06-07
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] J-POSTLは省察ツールとして 英語教師の自己実現を促進できるのか2014

    • Author(s)
      柳瀬陽介
    • Organizer
      言語教育エクスポ
    • Place of Presentation
      早稲田大学
    • Related Report
      2013 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 人間と言語の全体性を回復するための実践研究2014

    • Author(s)
      柳瀬陽介
    • Organizer
      言語文化教育研究会
    • Place of Presentation
      早稲田大学
    • Related Report
      2013 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 中高英語教師が自らの実践を公刊することについて2013

    • Author(s)
      柳瀬陽介、樫葉みつ子、大塚謙二、坂本南美
    • Organizer
      全国英語教育学会
    • Place of Presentation
      北星学園大学
    • Related Report
      2013 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 英文学関係者は時代の流れに抗するべきではないのか2013

    • Author(s)
      柳瀬陽介
    • Organizer
      日本英文学会
    • Place of Presentation
      東北大学
    • Related Report
      2013 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 英語教育と生きること2013

    • Author(s)
      柳瀬陽介
    • Organizer
      全国大学国語教育学会
    • Place of Presentation
      広島大学
    • Related Report
      2013 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 英語教師が自らの実践を書くということ(1) ―日本語・公開ライティングと英語・非公開ライティングの事例から―2012

    • Author(s)
      柳瀬陽介・樫葉みつ子・上山晋平・山本真理
    • Organizer
      全国英語教育学会
    • Place of Presentation
      愛知学園大学
    • Related Report
      2012 Research-status Report
    • Invited
  • [Book] 英語教師は楽しい ― 迷い始めたあなたのための教師の語り2014

    • Author(s)
      柳瀬陽介・組田幸一郎・奥住桂
    • Total Pages
      232
    • Publisher
      ひつじ書房
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Remarks] 柳瀬陽介 (2014) 「人間と言語の全体性を回復するための実践研究」

    • URL

      http://yanaseyosuke.blogspot.jp/2014/12/2014-12-pp-14-28.html

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Remarks] 柳瀬・組田・奥住編 (2014) 『英語教師は楽しい 迷い始めたあなたのための教師の語り』

    • URL

      http://yanaseyosuke.blogspot.jp/2014/08/2014.html

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Remarks] Effects of written language on journal writing

    • URL

      http://yosukeyanase.blogspot.jp/2014/08/effects-of-written-language.html

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Remarks] パネルディスカッション『今日叫ばれる"英語教育の危機"とは? ―そのとき教育現場は?―』

    • URL

      http://yanaseyosuke.blogspot.jp/2014/05/blog-post_31.html

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Remarks] 「客観性」を問い直し、量的研究の「客観主義」を乗り越える

    • URL

      http://yanaseyosuke.blogspot.jp/2014/06/blog-post.html

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Remarks] 「中高英語教師が自らの実践を公刊することについて」の発表要旨

    • URL

      http://yanaseyosuke.blogspot.jp/2013/07/810.html

    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Remarks] 日本英文学会シンポジウム 「文学出身」英語教員が語る「近代的英語教育」への違和感:報告と資料掲載

    • URL

      http://yanaseyosuke.blogspot.jp/2013/09/526-1-2-3-canon-jakobsonlinguistics-and.html

    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Remarks] 「言語教育と生きること」 (10/27(日)全国大学国語教育学会ラウンドテーブル 会場広島大学)

    • URL

      http://yanaseyosuke.blogspot.jp/2013/09/1027.html

    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Remarks] J-POSTLは省察ツールとして 英語教師の自己実現を促進できるのか

    • URL

      http://yanaseyosuke.blogspot.jp/2014/03/j-postl-2014.html

    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Remarks] 3月15日(土)言語文化教育研究会 シンポジウム 「言語教育の目的と実践研究」

    • URL

      http://yanaseyosuke.blogspot.jp/2014/02/315.html

    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Remarks] 英語教師が書くということ -日本語あるいは英語による自らの実践の言語化・対象化- (発表要旨)

    • URL

      http://yanaseyosuke.blogspot.jp/2012/06/blog-post_19.html

    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Remarks] 全国英語教育学会課題研究フォーラム(8/4)当日進行について

    • URL

      http://yanaseyosuke.blogspot.jp/2012/08/84.html

    • Related Report
      2012 Research-status Report

URL: 

Published: 2013-05-31   Modified: 2019-07-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi