• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

The Effects of CLIL and Focus on Form on EFL Learners' Second Language Development

Research Project

Project/Area Number 24520641
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Foreign language education
Research InstitutionTohoku Gakuin University

Principal Investigator

MURANOI Hitoshi  東北学院大学, 文学部, 教授 (20275598)

Project Period (FY) 2012-04-01 – 2015-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2014)
Budget Amount *help
¥2,340,000 (Direct Cost: ¥1,800,000、Indirect Cost: ¥540,000)
Fiscal Year 2014: ¥260,000 (Direct Cost: ¥200,000、Indirect Cost: ¥60,000)
Fiscal Year 2013: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2012: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Keywords内容言語統合学習 / 内発的動機 / 理想的第二言語自我 / 異文化間交流 / 文法習得 / フォーカス・オン・フォーム / 第二言語習得 / 文法発達 / 英語教育学 / 英語学習動機
Outline of Final Research Achievements

This study examined the effects of CLIL (content and language integrated learning) on Japanese EFL learners' second language development. The CLIL activities conducted in this study were (1) the publication of messages from young people who were affected by the Fukushima Nuclear Power Plant accident, and (2) cross-cultural communication between Korean and Japanese EFL learners via Skype. The effects of these CLIL activities on the development of intrinsic motivation for learning English and lexical and grammatical development were investigated quantitatively and qualitatively using questionnaires and pre- and post-tests. Results of these analyses revealed that these CILI activities had significant positive effects on enhancing EFL learners' intrinsic motivation, especially in formulating an ideal L2 self. Furthermore, these activities were found to be effective in developing EFL learners' grammatical and lexical abilities.

Report

(4 results)
  • 2014 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2013 Research-status Report
  • 2012 Research-status Report
  • Research Products

    (14 results)

All 2015 2014 2013 2012 Other

All Journal Article (3 results) Presentation (10 results) (of which Invited: 8 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] 第二言語指導効果研究と英語指導2014

    • Author(s)
      村野井仁
    • Journal Title

      JACET中部支部紀要

      Volume: 第12号 Pages: 1-11

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Journal Article] 誤りと文法指導―仮説検証の証としての「誤り」―2014

    • Author(s)
      村野井仁
    • Journal Title

      英語教育

      Volume: 第63巻 Pages: 18-20

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Journal Article] 共生のための英語学習2013

    • Author(s)
      村野井 仁
    • Journal Title

      東北学院大学論集(英語英文学)

      Volume: 第97号 Pages: 139-145

    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Presentation] 共生のための英語教育―技能統合型の英語授業と内容言語統合学習による英語運用能力の育て方―2015

    • Author(s)
      村野井仁
    • Organizer
      英語授業研究学会・関東支部第19回春季研究大会
    • Place of Presentation
      神奈川大学
    • Year and Date
      2015-03-29
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] CLIL的要素を持った英語活動の効果2015

    • Author(s)
      村野井仁
    • Organizer
      第3回東北英語教育研究フォーラム
    • Place of Presentation
      東北学院サテライトステーション
    • Year and Date
      2015-03-14
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] 第二言語指導効果研究への招待2015

    • Author(s)
      村野井仁
    • Organizer
      東北大学大学院国際文化研究科付属言語脳認知総合科学研究センター第17回言語・脳・認知コロキアム
    • Place of Presentation
      東北大学
    • Year and Date
      2015-02-16
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] CLIL的要素を持った技能統合型のコミュニケーション活動2015

    • Author(s)
      村野井仁
    • Organizer
      第52回北海道高等学校教育研究会英語部会研究集会
    • Place of Presentation
      札幌大学
    • Year and Date
      2015-01-09
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 第二言語習得研究の成果を生かした英語指導法―CLIL的要素を持った技能統合型活動―2014

    • Author(s)
      村野井仁
    • Organizer
      川崎市教育センター平成26年度中高英語科教員研修
    • Place of Presentation
      川崎市総合教育センター
    • Year and Date
      2014-07-29
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] 第二言語指導効果研究と英語指導2014

    • Author(s)
      村野井仁
    • Organizer
      大学英語教育学会中部支部大会
    • Place of Presentation
      椙山女学園大学
    • Year and Date
      2014-06-07
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 題材内容を重視したCLIL的技能統合型の英語授業2013

    • Author(s)
      村野井 仁
    • Organizer
      関西英語教育学会KELES第16回卒論・修論発表セミナー
    • Place of Presentation
      神戸学院大学
    • Related Report
      2012 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] CLILアプローチの考え方と特徴について2012

    • Author(s)
      村野井 仁
    • Organizer
      第34回純心英語教育公開講座
    • Place of Presentation
      長崎出島会館
    • Related Report
      2012 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 教室第二言語習得研究の現在

    • Author(s)
      村野井仁
    • Organizer
      オープンフォーラム2013ことばの科学会
    • Place of Presentation
      関西学院大学
    • Related Report
      2013 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] フォーカス・オン・フォームに基づく授業実践のポイント

    • Author(s)
      村野井仁
    • Organizer
      第18回英語授業力開発フォーラム
    • Place of Presentation
      琉球大学
    • Related Report
      2013 Research-status Report
    • Invited
  • [Book] The Routledge Encyclopedia of Second Language Acquisition2013

    • Author(s)
      Muranoi, Hitoshi
    • Total Pages
      5
    • Publisher
      Routledge
    • Related Report
      2012 Research-status Report

URL: 

Published: 2013-05-31   Modified: 2019-07-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi