• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Optimal pedagogy for implementing foreign language activities

Research Project

Project/Area Number 24520697
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Foreign language education
Research InstitutionMiyagi University of Education

Principal Investigator

ITAGAKI Nobuya  宮城教育大学, 教育学研究科(研究院), 教授 (80193407)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) MIYASONE Mika  東北工業大学, 経営コミュニケーション学科, 教授 (90254812)
SUZUKI Wataru  宮城教育大学, 教育学部, 准教授 (60549640)
LIES Adrian  宮城教育大学, 教育学部, 准教授 (90590068)
NEMOTO Alison  宮城教育大学, 教育学部, 特任准教授 (40634366)
Project Period (FY) 2012-04-01 – 2015-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2014)
Budget Amount *help
¥5,070,000 (Direct Cost: ¥3,900,000、Indirect Cost: ¥1,170,000)
Fiscal Year 2014: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2013: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2012: ¥2,080,000 (Direct Cost: ¥1,600,000、Indirect Cost: ¥480,000)
Keywords外国語活動 / 小学校英語教育 / 第二言語習得 / インプット / アウトプット / 振り返り / 言語学 / 外国語教育 / コミュニケーション能力 / 第二言語習得論
Outline of Final Research Achievements

The purpose of this research is to investigate an optimal pedagogy for implementing foreign language activities at public primary schools in Japan. First, this research takes a narrative approach to synthesizing existing empirical research on input-based and output-based tasks in second language acquisition research. The results show that input-based and output-based pedagogical approaches are equally effective for promoting second language learning. Second, based on the narrative review, we created various input-based and output-based tasks and implemented them at three public elementary schools in Japan. The pupils in these schools were asked to reflect, in writing, on what they had learned and noticed during foreign language activities over a one-year span. The analyses of pupils’ reflections shed some insights on how the pupils noticed linguistic issues (e.g., pronunciation, vocabulary) and how they felt about the input-based and output- based activities.

Report

(4 results)
  • 2014 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2013 Research-status Report
  • 2012 Research-status Report
  • Research Products

    (11 results)

All 2015 2013 2012

All Journal Article (7 results) (of which Peer Reviewed: 1 results) Presentation (4 results)

  • [Journal Article] 小学校英語活動と中学校英語教育の接続-言語知識と記憶理論の観点から-2015

    • Author(s)
      板垣信哉 鈴木渉
    • Journal Title

      JES Journal

      Volume: 15 Pages: 68-82

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 小学校外国語活動の目標に関する考察2015

    • Author(s)
      板垣信哉
    • Journal Title

      宮城教育大学外国語研究論集

      Volume: 8 Pages: 55-63

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Journal Article] Categorizing the proposed syllabus changes for English Education in the Japanese primary school against standard models of syllabus design2015

    • Author(s)
      Alison Nemoto
    • Journal Title

      宮城教育大学外国語研究論集

      Volume: 8 Pages: 19-23

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Journal Article] 第二言語習得論に基づく小学校英語教育の教授法2015

    • Author(s)
      鈴木渉
    • Journal Title

      宮城教育大学外国語研究論集

      Volume: 8 Pages: 43-54

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Journal Article] Hi, friends!を活用した小学校外国語活動2013

    • Author(s)
      鈴木渉 リースエイドリアン 根本アリソン 板垣信哉
    • Journal Title

      英語教育

      Volume: 62 Pages: 48-50

    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Journal Article] Hi, friends! を活用した小学校外国語活動[1]2013

    • Author(s)
      鈴木渉 リースエイドリアン 根本アリソン 板垣信哉
    • Journal Title

      英語教育

      Volume: 62 Pages: 48-50

    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Journal Article] Hi, friends! を活用した小学校外国語活動[2]2013

    • Author(s)
      鈴木渉 リースエイドリアン 根本アリソン 板垣信哉
    • Journal Title

      英語教育

      Volume: 62 Pages: 45-50

    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Presentation] 小中接続の課題と工夫の事例-言語能力の熟達化理論に基づいて-2015

    • Author(s)
      鈴木渉 今野ゆき 斎藤友靖 板垣信哉
    • Organizer
      全国英語教育学会
    • Place of Presentation
      熊本学園大学(熊本県熊本市)
    • Year and Date
      2015-08-22 – 2015-08-23
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] 英語活動における『振り返り』の実証的研究-第二言語習得研究の観点に基づいて-2015

    • Author(s)
      板垣信哉 鈴木渉 リースエイドリアン 栄利滋人 千葉和江
    • Organizer
      小学校英語教育学会
    • Place of Presentation
      広島大学(広島県東広島市)
    • Year and Date
      2015-07-25 – 2015-07-26
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] 小学校英語活動と中学校英語教育の接続-言語知識と記憶理論の観点から2013

    • Author(s)
      板垣信哉 鈴木渉
    • Organizer
      小学校英語教育学会第13回全国大会
    • Place of Presentation
      琉球大学(沖縄県 中頭部)
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] 第二言語習得研究からみた小学校英語教育の指導法2012

    • Author(s)
      鈴木渉 板垣信哉
    • Organizer
      第12回小学校英語教育学会千葉大会
    • Place of Presentation
      千葉大学(千葉県)
    • Related Report
      2012 Research-status Report

URL: 

Published: 2013-05-31   Modified: 2019-07-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi