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A Cyclical Fluctuation in Consideration Sets and its Forming Mechanism: Cost Benefit Approach and Micro Macro Link in Markets

Research Project

Project/Area Number 24530527
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Commerce
Research InstitutionChuo University

Principal Investigator

Kumakura Hiroshi  中央大学, 商学部, 教授 (10337826)

Project Period (FY) 2012-04-01 – 2016-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2015)
Budget Amount *help
¥2,340,000 (Direct Cost: ¥1,800,000、Indirect Cost: ¥540,000)
Fiscal Year 2014: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2013: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2012: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Keywords考慮集合 / 消費者行動の周期的変化 / コスト・ベネフィット・アプローチ / ミクロ・マクロ・ループ / ミクロ・マクロ・リンク
Outline of Final Research Achievements

This research has discussed the mechanism of a cyclical fluctuation in consideration sets, evoked sets, or choice sets. First, consumer data have shown that the number of brands in a consideration set changes cyclically; thereafter, we have discussed this mechanism by focusing on both 1) the tradeoffs between marginal costs and marginal benefits for the increment/decrement of brands in a consideration set of a rational consumer who maximizes his/her utility (cost benefit approach) and 2) micro macro link between micro (e.g., an individual consumer) and macro (a market or a bunch of consumers/firms).

Report

(5 results)
  • 2015 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2014 Research-status Report
  • 2013 Research-status Report
  • 2012 Research-status Report
  • Research Products

    (15 results)

All 2016 2015 2014 Other

All Journal Article (2 results) (of which Open Access: 1 results) Presentation (10 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results) Remarks (3 results)

  • [Journal Article] 消費者の共感が生起するブランド態度に対する効果2015

    • Author(s)
      伊東祐貴、熊倉広志
    • Journal Title

      経営情報学会2015年秋季全国大会要旨集

      Volume: / Pages: 128-131

    • NAID

      130005491547

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      2015 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 連続テレビ・ドラマに対する視聴者の脳波測定―初回視聴時の反応が以後の行動を説明できるか―2014

    • Author(s)
      熊倉広志、川野由紀子
    • Journal Title

      企業研究

      Volume: 25 Pages: 95-107

    • NAID

      40020212549

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    • Author(s)
      伊東祐貴、熊倉広志
    • Organizer
      日本消費者行動研究学会
    • Place of Presentation
      兵庫県
    • Year and Date
      2016-06-18
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    • Author(s)
      熊倉広志
    • Organizer
      平成27年度データ解析コンペティション(日本マーケティング・サイエンス学会合同部会:ID付POSデータ活用研究部会、消費者・市場反応の科学的研究部会、消費者行動の学際的研究部会)
    • Place of Presentation
      早稲田大学
    • Year and Date
      2016-02-20
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Presentation] 消費者の共感が生起するブランド態度に対する効果2015

    • Author(s)
      伊東祐貴、熊倉広志
    • Organizer
      経営情報学会2015年秋季全国大会
    • Place of Presentation
      沖縄県
    • Year and Date
      2015-11-28
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  • [Presentation] The Duration of Short-Term and Direct Advertising Effects on Sales2015

    • Author(s)
      Hiroshi Kumakura
    • Organizer
      37th Annual ISMS Marketing Science Conference
    • Place of Presentation
      Baltimore, USA
    • Year and Date
      2015-06-18
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    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] FSPのブランド選択への影響とブランド選択確率の時間的推移2015

    • Author(s)
      熊倉広志
    • Organizer
      平成26年度データ解析コンペティション合同部会日本マーケティング・サイエンス学会消費者・市場反応の科学的研究部会、早稲田大学マーケティング・コミュニケーション研究所CRM研究会共催)
    • Place of Presentation
      中央大学
    • Year and Date
      2015-03-07
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      熊倉広志
    • Organizer
      日本広告学会
    • Place of Presentation
      立教大学
    • Year and Date
      2014-12-07
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      熊倉広志、川野由紀子
    • Organizer
      日本消費者行動研究学会
    • Place of Presentation
      明治学院大学
    • Year and Date
      2014-11-09
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      栗田学、熊倉広志
    • Organizer
      経営情報学会
    • Place of Presentation
      新潟国際情報大学
    • Year and Date
      2014-10-25
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      栗田学、青木亮太、佐藤雄一郎、佐藤彩香、樋口鈴実、熊倉広志
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      日本オペレーションズ・リサーチ学会2014年春季研究発表会
    • Place of Presentation
      大阪大学
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      熊倉広志
    • Organizer
      平成25年度データ解析コンペティション合同部会(日本マーケティング・サイエンス学会消費者・市場反応の科学的研究部会、早稲田大学マーケティング・コミュニケーション研究所CRM研究会共催)
    • Place of Presentation
      中央大学
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      http://c-faculty.chuo-u.ac.jp/~kumakura/

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    • URL

      http://c-faculty.chuo-u.ac.jp/~kumakura/

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    • URL

      http://c-faculty.chuo-u.ac.jp/~kumakura

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Published: 2013-05-31   Modified: 2019-07-29  

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