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Category management based on consumer behavior : point of view of merchandising

Research Project

Project/Area Number 24530544
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Commerce
Research InstitutionUniversity of Marketing and Distribution Sciences

Principal Investigator

TAKAHASHI Hiroyuki  流通科学大学, 商学部, 准教授 (00580325)

Project Period (FY) 2012-04-01 – 2015-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2014)
Budget Amount *help
¥5,070,000 (Direct Cost: ¥3,900,000、Indirect Cost: ¥1,170,000)
Fiscal Year 2014: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2013: ¥2,470,000 (Direct Cost: ¥1,900,000、Indirect Cost: ¥570,000)
Fiscal Year 2012: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Keywords消費者行動 / カテゴリー・マネジメント / 食品スーパー / 店舗内行動 / 消費者視点
Outline of Final Research Achievements

This study is a category management based on consumer behavior. The point of view is a correlation of merchandising and store layout on retail marketing. I investigated following 3points via survey data and ID-POS data of some supermarkets. First of all, I analyzed the category recognition of consumer via questionnaire data. Next, I analyzed the assortment importance on retail brand equity, and in-store behavioral pattern using consumer behavioral recognition pattern "script" concept. Finally, I checked the correlation of sales and importance using ID-POS data of supermarket. These three projects clarified the maximizing store sales using category management based on consumer behavior including the in-store layout.

Report

(4 results)
  • 2014 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2013 Research-status Report
  • 2012 Research-status Report
  • Research Products

    (18 results)

All 2015 2014 2013 2012 Other

All Journal Article (8 results) (of which Peer Reviewed: 3 results) Presentation (5 results) Book (2 results) Remarks (3 results)

  • [Journal Article] 消費者視点の業態研究 :スクリプト概念にもとづく食品スーパーの業態認識2014

    • Author(s)
      髙橋広行
    • Journal Title

      『流通研究』日本商業学会

      Volume: 第16巻2号 Pages: 49-75

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  • [Journal Article] 消費者視点のリテール・ブランド・エクイティ:食品スーパーを対象にしたモデルの検討2014

    • Author(s)
      髙橋広行
    • Journal Title

      『マーケティングジャーナル』日本マーケティング学会

      Volume: 第132号 Pages: 57-74

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  • [Journal Article] Customer-based Retail Brand Equity: Prototype Model Based on Equity Driver and Components of Japanese Supermarkets2014

    • Author(s)
      Hiroyuki Takahashi
    • Journal Title

      Journal of the University of Marketing and Distribution Sciences: Distribution Sciences & Business Administration(流通科学大学論集 流通・経営編)

      Volume: Vol.26,No.2 Pages: 75-95

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  • [Journal Article] 「業態革新が売り場行動に与える影響 :北野エースの事例を通じて」2013

    • Author(s)
      髙橋広行
    • Journal Title

      『Discussion Paper Series, No.021』, 立命館大学イノベーション・マネジメント研究センター

      Volume: No.021 Pages: 19-19

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  • [Journal Article] 「消費者視点の業態研究に向けて:その研究課題と業態認識主体としてのスクリプト」2013

    • Author(s)
      新倉貴士・髙橋広行
    • Journal Title

      『季刊マーケティングジャーナル』,公益社団法人 日本マーケティング協会

      Volume: 第32巻3号 Pages: 67-81

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  • [Journal Article] 「消費者視点のカテゴリー・マネジメント」2012

    • Author(s)
      髙橋広行・徳山美津恵
    • Journal Title

      『繊維製品消費科学』日本繊維製品消費科学会

      Volume: 第53巻第10号 Pages: 22-29

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  • [Journal Article] 「倫理的消費商品と消費者心理との関連性」2012

    • Author(s)
      髙橋広行・豊田尚吾
    • Journal Title

      『繊維製品消費科学』日本繊維製品消費科学会

      Volume: 第53巻第12号 Pages: 75-86

    • NAID

      130005682952

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  • [Journal Article] 「リテール・ブランドにもとづく魅力的な売場づくり: LUSH(ラッシュ)のバリュー・ドライバーに関する実証分析」2012

    • Author(s)
      髙橋広行
    • Journal Title

      『Discussion Paper Series, No.020』, 立命館大学イノベーション・マネジメント研究センター

      Volume: No.020 Pages: 14-14

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  • [Presentation] エシカル商品の購入を促すキーコンセプトと消費者価値観との関連性について

    • Author(s)
      髙橋広行・豊田尚吾
    • Organizer
      2013年 日本繊維製品消費科学会 年次大会
    • Place of Presentation
      椙山女学園大学
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  • [Presentation] 消費者視点の業態革新性:スクリプト概念にもとづく食品スーパーの事例分析を通じて

    • Author(s)
      髙橋広行
    • Organizer
      日本消費者行動研究学会,第46回 消費者行動研究コンファレンス
    • Place of Presentation
      名古屋市立大学
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  • [Presentation] エシカル商品の購入を促すキーコンセプト

    • Author(s)
      髙橋広行・豊田尚吾
    • Organizer
      日本消費者行動研究学会,第46回 消費者行動研究コンファレンス
    • Place of Presentation
      名古屋市立大学
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  • [Presentation] 「消費者視点の業態研究ースクリプト概念による食品スーパーの業態認識」

    • Author(s)
      髙橋広行・新倉貴士
    • Organizer
      日本商業学会 第3回全国研究報告会
    • Place of Presentation
      広島経済大学 立町キャンパス
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  • [Presentation] 社会性テーマ商品購買と消費者心理の関連性

    • Author(s)
      髙橋広行・豊田尚吾
    • Organizer
      2012年 日本繊維製品消費科学会 年次大会
    • Place of Presentation
      文化学園大学
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  • [Book] 『小売マーケティング研究のニューフロンティア』「第7章 消費者視点の業態革新の方向性 :スクリプト概念を通じた食品スーパーの事例から」2015

    • Author(s)
      中西 正雄・石淵 順也・井上 哲浩・鶴坂 貴恵 編著
    • Total Pages
      310
    • Publisher
      関西学院大学出版会
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  • [Book] 「6章 売り場のデザイン」『1からのリテール・マネジメント』(分担執筆)2012

    • Author(s)
      髙橋広行
    • Publisher
      碩学社
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  • [Remarks] 高橋広行研究室

    • URL

      http://takahashi.cafe.coocan.jp/

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  • [Remarks] 髙橋広行研究室ホームページ

    • URL

      http://takahashi.cafe.coocan.jp/

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  • [Remarks] 髙橋広行研究室ホームページ

    • URL

      http://takahashi.cafe.coocan.jp/

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Published: 2013-05-31   Modified: 2019-07-29  

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