• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A study on the long term interventional support for the school after school crisis.

Research Project

Project/Area Number 24530818
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Educational psychology
Research InstitutionOsaka Kyoiku University

Principal Investigator

TAKINO YOZO  大阪教育大学, 大学共同利用機関等の部局等, 教授 (60206919)

Project Period (FY) 2012-04-01 – 2015-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2014)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2014: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2013: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2012: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Keywords学校危機 / 介入的支援 / 心理教育 / 学校心理学 / こころのケア / 学校危機対応
Outline of Final Research Achievements

In this study, we examined the effectiveness of the long-term interventional support to the affected students from the school crisis. Participant observations on school activities and periodic surveys on school life were adapted to the process evaluation of the intervention. Especially installing teacher coordinator and weekly meeting system was effective for the adjustment of students affected by the incident. We also provided the psychoeducational materials for all students to care by themselves and have information on resources if needed. These experiences and findings are put to practical in the seminars for teachers responding to the students affected by the Great East Japan Earthquake.

Report

(4 results)
  • 2014 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2013 Research-status Report
  • 2012 Research-status Report
  • Research Products

    (23 results)

All 2015 2014 2013 2012 Other

All Journal Article (12 results) Presentation (3 results) (of which Invited: 1 results) Book (4 results) Remarks (4 results)

  • [Journal Article] トラウマインフォームドケアにおけるケアの概念と実際2015

    • Author(s)
      中村有吾, 瀧野揚三
    • Journal Title

      学校危機とメンタルケア

      Volume: 7 Pages: 69-83

    • NAID

      120005601482

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Journal Article] ヒヤリハット体験から学ぶ 一年間の連載を終えて2015

    • Author(s)
      瀧野揚三
    • Journal Title

      心とからだの健康

      Volume: 19(3) Pages: 72-72

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Journal Article] 学校危機管理とヒヤリハット体験2014

    • Author(s)
      瀧野揚三, 八木利津子
    • Journal Title

      心とからだの健康

      Volume: 18(4) Pages: 59-63

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Journal Article] 学校危機に対する支援の取り組み2014

    • Author(s)
      瀧野揚三
    • Journal Title

      Synapse

      Volume: 39 Pages: 22-25

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Journal Article] 震災後2年間の活動報告:学校心理士による子どもと学校への支援2014

    • Author(s)
      西山久子, 我妻則明, 瀧野揚三, Pfohl, Bill, 大野精一, & 石隈利紀
    • Journal Title

      日本学校心理士会年報

      Volume: 6 Pages: 115-128

    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Journal Article] 災害後の学校と防災教育2013

    • Author(s)
      瀧野揚三
    • Journal Title

      LD研究

      Volume: 22(2) Pages: 175-184

    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Journal Article] 学校危機への対応 附属池田小学校メンタルサポートチームでの取組みから2012

    • Author(s)
      瀧野揚三
    • Journal Title

      名古屋大学大学院教育発達科学研究科紀要(心理発達科学)

      Volume: 59 Pages: 9-25

    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Journal Article] 東日本大震災における「子どもと学校」の支援 ー学校心理士にできることはなにかー2012

    • Author(s)
      石隈利紀, 大野精一, 高橋知己, 松崎学, 小澤美代子, 瀧野揚三
    • Journal Title

      教育心理学年報

      Volume: 51 Pages: 186-188

    • NAID

      130003376517

    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Journal Article] 事件・事故のあとー教師が子どもたちに配慮しなければいけないこと2012

    • Author(s)
      瀧野揚三
    • Journal Title

      次代の教育セミナー「被災した子どもを元気に!」

      Volume: 1 Pages: 139-170

    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Journal Article] サイコロジカル・ファーストエイド(PFA)とその活用のために2012

    • Author(s)
      瀧野揚三
    • Journal Title

      日本保健医療行動科学会年報

      Volume: 27 Pages: 105-114

    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Journal Article] School-based intervention for long-term recovery from trauma-related distress in a Japanese school.2012

    • Author(s)
      Takino, Yozo, & Iwakiri, Masahiro
    • Journal Title

      International Journal of Psychology

      Volume: 47(ICP 2012 Supplement) Pages: 782-782

    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Journal Article] 東日本大震災の支援に私たちは何が出来るか 学校危機対応の専門の立場から2012

    • Author(s)
      瀧野揚三
    • Journal Title

      月刊学校教育相談

      Volume: 26 Pages: 33-35

    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Presentation] Two Years after the Great East Japan Earthquakes : Recovery and Growth2013

    • Author(s)
      Noriaki Azuma, Yozo Takino, Hisako Nishiyama, Bill Pfohl, Toshinori Ishikuma
    • Organizer
      35th International School Psychology Association Conference
    • Place of Presentation
      The Faculty of Psychology and Educational Sciences (FPCE-UP), a unit of the Porto University
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] School-based intervention for long-term recovery from trauma-related distress in a Japanese school.2012

    • Author(s)
      Takino, Yozo, & Iwakiri, Masahiro
    • Organizer
      International Congress of Psychology
    • Place of Presentation
      Cape Town(South Africa)
    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Presentation] 災害後の学校と防災教育2012

    • Author(s)
      瀧野揚三
    • Organizer
      日本LD学会第21回大会
    • Place of Presentation
      仙台
    • Related Report
      2012 Research-status Report
    • Invited
  • [Book] 学校危機と緊急支援,日本青年心理学会 (編), 新・青年心理学ハンドブック (pp. 584-595)2014

    • Author(s)
      瀧野揚三
    • Total Pages
      12
    • Publisher
      福村出版
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Book] 学校における災害・危機,日本発達心理学会, 矢守克也 & 前川あさ美 (編), 発達科学ハンドブック 第7巻 災害・危機と人間 (pp. 87-98)2013

    • Author(s)
      瀧野揚三
    • Total Pages
      12
    • Publisher
      新曜社
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Book] 学校における危機管理, 臨床生徒指導 応用編2012

    • Author(s)
      瀧野揚三
    • Publisher
      ナカニシヤ出版
    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Book] 災害,事件・事故後の危機対応 学校教育相談の理論・実践事例集 いじめの解明 第I部 これからの教育と学校教育相談2012

    • Author(s)
      瀧野揚三
    • Publisher
      第一法規
    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Remarks] 東日本大震災関連ページ、大阪教育大学学校危機メンタルサポートセンター

    • URL

      http://nmsc.osaka-kyoiku.ac.jp/east_japan

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Remarks] 子どものこころのケア、兵庫県こころのケアセンター

    • URL

      http://www.j-hits.org/child/index.html

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Remarks] 東日本大震災関連ページ、大阪教育大学学校危機メンタルサポートセンター

    • URL

      http://nmsc.osaka-kyoiku.ac.jp/east_japan

    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Remarks] 東日本大震災関連ページ

    • URL

      http://nmsc.osaka-kyoiku.ac.jp/east_japan

    • Related Report
      2012 Research-status Report

URL: 

Published: 2013-05-31   Modified: 2019-07-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi