• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Assessment and educational practice of critical reading as a higher-order literacy

Research Project

Project/Area Number 24530825
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Educational psychology
Research InstitutionYamaguchi University

Principal Investigator

OKIBAYASHI Yohei  山口大学, 教育学部, 准教授 (20403595)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) KOSUGI Koji  山口大学, 教育学部, 准教授 (60452629)
INUDUKA Miwa  大正大学, 人間学部, 准教授 (50572880)
FUJIKI Daisuke  愛知教育大学, 教育学部, 准教授 (60403599)
Co-Investigator(Renkei-kenkyūsha) KUSUMI Takashi  京都大学, 大学院教育学研究科, 教授 (70195444)
Project Period (FY) 2012-04-01 – 2015-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2014)
Budget Amount *help
¥4,940,000 (Direct Cost: ¥3,800,000、Indirect Cost: ¥1,140,000)
Fiscal Year 2014: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2013: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Fiscal Year 2012: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Keywords高次リテラシー / 批判的思考態度 / 批判的読解力 / 大学教育 / 潜在的態度 / 教員養成 / 批判的思考
Outline of Final Research Achievements

The present study, it is aimed at the development of assessment and education program of critical reading comprehension as a higher-order literacy. This study will be conducted in a three-year plan. As a result of this study, it was possible to carry out the collection of basic data on the measurement tool of critical reading comprehension as a higher-order literacy. In addition, it was possible mainly to promote the preliminary research on the development of education programs of higher-order literacy development in university. The results of this study challenge, such as active learning, in that it provides the basic data about the teaching and development of learner participation, it can be said that is to provide a meaningful knowledge to the curriculum, including university education.

Report

(4 results)
  • 2014 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2013 Research-status Report
  • 2012 Research-status Report
  • Research Products

    (25 results)

All 2015 2014 2013 2012 Other

All Journal Article (11 results) Presentation (12 results) (of which Invited: 1 results) Book (2 results)

  • [Journal Article] 平和教育が平和構築意識に及ぼす影響に関する研究2015

    • Author(s)
      山崎 茜 , 沖林 洋平 , 石井 眞治 , 鈴木 由美子 , 森川 敦子
    • Journal Title

      学習開発学研究

      Volume: 8 Pages: 241-244

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Journal Article] 音楽授業の演奏における集団のあり方に関する研究2015

    • Author(s)
      沖林洋平,高橋雅子
    • Journal Title

      山口大学教育学部・附属教育実践研究

      Volume: 14 Pages: 79-86

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Journal Article] 実践活動と連携したカリキュラムのあり方について2015

    • Author(s)
      岡村吉永,田中理絵,沖林洋平
    • Journal Title

      山口大学教育学部附属教育実践総合センター研究紀要

      Volume: 39 Pages: 83-92

    • NAID

      120005617791

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Journal Article] 潜在的態度に関する近年の研究の諸理論2013

    • Author(s)
      沖林洋平・藤田理恵
    • Journal Title

      山口大学教育学部研究論叢

      Volume: 63 Pages: 35-39

    • NAID

      120005399176

    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Journal Article] 単純接触における刺激の違いが潜在的認知に及ぼす影響 : GNATを用いて2013

    • Author(s)
      藤田理恵・沖林洋平
    • Journal Title

      山口大学教育学部研究論叢

      Volume: 63 Pages: 41-46

    • NAID

      120005399177

    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Journal Article] 事前情報がリスク語IATに対して及ぼす影響2013

    • Author(s)
      沖林洋平・藤木 大介・犬塚美輪
    • Journal Title

      第69回 言語・音声理解と対話処理研究会 (SIG-SLUD)

      Volume: 69 Pages: 40-43

    • NAID

      130008008696

    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Journal Article] リスク語に対する潜在的態度と顕在的批判的思考態度の関連22013

    • Author(s)
      沖林洋平
    • Journal Title

      第15回認知発達フォーラム発表論文集

      Volume: 15 Pages: 10-11

    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Journal Article] CSCLと自己調整学習2012

    • Author(s)
      沖林洋平
    • Journal Title

      山口大学教育学部研究論叢第3部

      Volume: 61 Pages: 65-70

    • NAID

      40019174863

    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Journal Article] 異文化参入における正統的周辺参加の役割2012

    • Author(s)
      大下知世・沖林洋平
    • Journal Title

      山口大学教育学部研究論叢第3部

      Volume: 61 Pages: 71-80

    • NAID

      40019174873

    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Journal Article] 大学生の多元的アイデンティティと適応機能の関連2012

    • Author(s)
      西田若葉・沖林洋平・大石英史
    • Journal Title

      山口大学教育学部研究論叢第3部

      Volume: 61 Pages: 81-92

    • NAID

      40019174882

    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Journal Article] 教育学部生のアイデンティティ・スタイルとwell-beingの関連2012

    • Author(s)
      西田若葉・沖林洋平
    • Journal Title

      教育実践総合センター研究紀要

      Volume: 34 Pages: 113-120

    • NAID

      120005026542

    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Presentation] 高等教育におけるリテラシーの開発2014

    • Author(s)
      沖林洋平
    • Organizer
      日本教育心理学会第56回総会
    • Place of Presentation
      神戸国際会議場,神戸市
    • Year and Date
      2014-11-08
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] 包括的生徒指導としての協同学習が学校適応感に及ぼす影響(3)2014

    • Author(s)
      沖林洋平・山田洋平・米沢崇・栗原慎二
    • Organizer
      日本教育心理学会第56回総会
    • Place of Presentation
      神戸国際会議場,神戸市
    • Year and Date
      2014-11-07
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] 事前情報がリスク語IATに対して及ぼす影響2014

    • Author(s)
      沖林洋平
    • Organizer
      日本心理学会第78回大会
    • Place of Presentation
      同志社大学,京都市
    • Year and Date
      2014-09-12
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] 批判的思考態度と文章理解における道徳的読み2014

    • Author(s)
      藤木大介,沖林洋平
    • Organizer
      日本心理学会第78回大会
    • Place of Presentation
      同志社大学,京都市
    • Year and Date
      2014-09-12
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] アイデンティティ・スタイルとwell-beingの関連 : 大学生と40代成人の比較を通して2013

    • Author(s)
      西田若葉・沖林洋平
    • Organizer
      日本青年心理学会
    • Place of Presentation
      福島県福島市 コラッセ福島
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] 包括的生徒指導としての協同学習が学校適応感に及ぼす影響(2)2013

    • Author(s)
      沖林 洋平・山田 洋平・米沢 崇・栗原 慎二
    • Organizer
      日本教育心理学会55回総会
    • Place of Presentation
      法政大学 東京都千代田区
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] 協同的読解が批判的読解に及ぼす影響2013

    • Author(s)
      沖林洋平・藤木大介
    • Organizer
      中四国心理学会69回大会
    • Place of Presentation
      山口大学 山口市
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] 批判的思考態度と幸福感,ハーディネスの関連の世代間比較

    • Author(s)
      沖林洋平
    • Organizer
      日本心理学会第76回大会
    • Place of Presentation
      専修大学(川崎市)
    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Presentation] 包括的生徒指導としての協同学習が学校適応感に及ぼす影響

    • Author(s)
      沖林洋平
    • Organizer
      日本教育心理学会第54回総会
    • Place of Presentation
      琉球大学(那覇市)
    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Presentation] リスク語に対する潜在的態度と顕在的批判的思考態度の関連

    • Author(s)
      沖林洋平
    • Organizer
      第14回認知発達フォーラム
    • Place of Presentation
      広島大学(東広島市)
    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Presentation] IATと情動知能,記憶の自伝的精緻化の関連

    • Author(s)
      沖林洋平
    • Organizer
      日本認知心理学会第10回大会
    • Place of Presentation
      岡山大学(岡山市)
    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Presentation] コミュニケーションが授業を変える

    • Author(s)
      沖林洋平
    • Organizer
      岡山県高梁市校長会
    • Place of Presentation
      高梁市教育委員会(高梁市)
    • Related Report
      2012 Research-status Report
    • Invited
  • [Book] 批判的思考2014

    • Author(s)
      沖林洋平
    • Total Pages
      285
    • Publisher
      新曜社
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Book] 教育心理学における批判的思考について,教育実践を通して理解する2012

    • Author(s)
      沖林洋平
    • Total Pages
      185
    • Publisher
      北大路書房
    • Related Report
      2012 Research-status Report

URL: 

Published: 2013-05-31   Modified: 2019-07-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi