• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Develpmental study of lesson design for fostering teacher's instruction skill for children's dailogue

Research Project

Project/Area Number 24530829
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Educational psychology
Research InstitutionKagoshima University

Principal Investigator

KARIYAZONO Akihiko  鹿児島大学, 教育学部, 教授 (30274674)

Project Period (FY) 2012-04-01 – 2015-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2014)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2014: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2013: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2012: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Keywords児童 / 対話 / 思考力 / 道徳 / 授業デザイン / 発問 / 対話の指導方法 / 対話の展開予測 / 教師と児童の対話 / 児童同士の対話 / 教師の中心発問 / 対話課題 / 対話の評価規準 / 自問自答 / 対話活動 / 対話指導方法 / 教師育成 / 対話評価
Outline of Final Research Achievements

The purpose of this study was to develop the teacher's instruction skill of children's dialogue for fostering thinking ability. The result was to develop dialogue subject and teacher`s question that can foster children's thinking ability.

Report

(4 results)
  • 2014 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2013 Research-status Report
  • 2012 Research-status Report
  • Research Products

    (14 results)

All 2015 2014 2013 2012 Other

All Journal Article (10 results) (of which Acknowledgement Compliant: 3 results) Presentation (4 results)

  • [Journal Article] 児童の問いかける力の育成を目指した道徳の時間における教師発問の開発2015

    • Author(s)
      假屋園昭彦
    • Journal Title

      鹿児島大学教育学部教育実践研究紀要

      Volume: 24 Pages: 147-156

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 教師と児童とが対話をとおして道徳的価値を発見する授業デザインの開発(Ⅲ)2015

    • Author(s)
      假屋園昭彦・馬塲智也・小峯三朗・京田憲子
    • Journal Title

      鹿児島大学教育学部教育実践研究紀要

      Volume: 24 Pages: 157-168

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 教師と児童とが対話をとおして道徳的価値を発見する授業デザインの開発(Ⅳ)2015

    • Author(s)
      假屋園昭彦・小峯三朗・京田憲子・西國原拓也
    • Journal Title

      鹿児島大学教育学部教育実践研究紀要

      Volume: 24 Pages: 169-187

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Journal Article] 児童の問いかける力の育成を目指した道徳の時間における教師発問の開発(Ⅱ)2015

    • Author(s)
      假屋園昭彦・田村敏郎
    • Journal Title

      鹿児島大学教育学部研究紀要教育科学編

      Volume: 66 Pages: 61-83

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 道徳の時間における対概念の対比型授業デザインの開発(I)2014

    • Author(s)
      假屋園昭彦
    • Journal Title

      鹿児島大学教育学部教育実践研究紀要

      Volume: 23 Pages: 121-129

    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Journal Article] 道徳の時間における対概念の対比型授業デザインの開発(II)2014

    • Author(s)
      假屋園昭彦
    • Journal Title

      鹿児島大学教育学部教育実践研究紀要

      Volume: 23 Pages: 131-141

    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Journal Article] 教師と児童とが対話をとおして道徳的価値を発見する授業デザインの開発(II)2014

    • Author(s)
      假屋園昭彦・馬塲智也・小峯三朗・京田憲子
    • Journal Title

      鹿児島大学教育学部研究紀要教育科学編

      Volume: 65 Pages: 87-123

    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Journal Article] 児童の対話学習における教師の発問方法と評価規準の開発(II)2013

    • Author(s)
      假屋園昭彦・永里智広
    • Journal Title

      鹿児島大学教育学部研究紀要(教育科学編)

      Volume: 64 Pages: 85-112

    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Journal Article] 教師と児童とが対話をとおして道徳的価値を発見する授業デザインの開発(I)2013

    • Author(s)
      假屋園昭彦・馬塲智也・小峯三朗・京田憲子
    • Journal Title

      鹿児島大学教育学部研究紀要(人文・社会科学編)

      Volume: 64 Pages: 107-135

    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Journal Article] 児童の対話学習における教師の発問方法と評価規準の開発(I)2012

    • Author(s)
      假屋園昭彦・永里智広・坂上弥里
    • Journal Title

      鹿児島大学教育学部教育実践研究紀要

      Volume: 22 Pages: 101-115

    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Presentation] 算数の協同問題解決学習で児童が獲得できる力量と指導のあり方

    • Author(s)
      假屋園昭彦
    • Organizer
      日本教育心理学会第55回総会
    • Place of Presentation
      法政大学
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] 教師と児童とが対話をとおして道徳的価値を発見する授業デザインの開発

    • Author(s)
      八谷直樹・假屋園昭彦
    • Organizer
      日本教育心理学会第55回総会
    • Place of Presentation
      法政大学
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] 小学生の話し合い活動における児童と教師の相互作用分析

    • Author(s)
      八谷直樹・假屋園昭彦
    • Organizer
      九州心理学会第73回大会
    • Place of Presentation
      鹿児島大学教育学部
    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Presentation] 教師による児童の対話活動に対する指導方法の開発

    • Author(s)
      八谷直樹・仮屋園昭彦
    • Organizer
      日本教育心理学会第54回総会
    • Place of Presentation
      琉球大学千原キャンパス
    • Related Report
      2012 Research-status Report

URL: 

Published: 2013-05-31   Modified: 2019-07-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi