• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Designing teaching strategy of integrating cognitive and sociocultural perspectives to apply next-generation curriculum

Research Project

Project/Area Number 24530834
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Educational psychology
Research InstitutionTsuda College (2013-2014)
Jissen Women's University (2012)

Principal Investigator

TAKAGAKI mayumi  津田塾大学, 学芸学部, 教授 (50350567)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) NAKANISHI Yoshifumi  三重大学, 教育学部, 准教授 (70351228)
SHIMIZU Makoto  埼玉大学, 教育学部, 教授 (30292634)
TAZUME Hirotsugu  京都教育大学, 教育学部, 准教授 (20310865)
SIROUZU Hajime  国立教育政策研究所, その他部局等, 研究員 (60333168)
Project Period (FY) 2012-04-01 – 2015-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2014)
Budget Amount *help
¥5,070,000 (Direct Cost: ¥3,900,000、Indirect Cost: ¥1,170,000)
Fiscal Year 2014: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2013: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2012: ¥2,600,000 (Direct Cost: ¥2,000,000、Indirect Cost: ¥600,000)
Keywords教授法 / 科学教育 / 社会的関係性 / 学習環境の開発 / 動機づけ / 理科カリキュラムの開発 / 学習環境 / 科学的創造力 / 協調学習
Outline of Final Research Achievements

This study examined the bridging between the cognitive and sociocultural approaches in psychological research. Accordingly, a teaching strategy of integrating cognitive and sociocultural approaches was designed and developed, which applied next-generation curriculum. Additionally,the teaching strategy improved social relationships among peers during collaborative learning through a practical approach, involving a series of science classes. The results obtained have been presented in papers(42 papers), in books(12 books) and announced at conferences(57 presentations).

Report

(4 results)
  • 2014 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2013 Research-status Report
  • 2012 Research-status Report
  • Research Products

    (73 results)

All 2015 2014 2013 2012 Other

All Journal Article (26 results) (of which Peer Reviewed: 10 results,  Acknowledgement Compliant: 1 results) Presentation (42 results) Book (5 results)

  • [Journal Article] Teachers' Approach to Sharing Classroom Ground rules Using out of Class Contexts2015

    • Author(s)
      Takagaki, M., & Matsuo, G.
    • Journal Title

      Bulletin of Fukuoka University of Education

      Volume: 64 Pages: 99-106

    • NAID

      40020376188

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Journal Article] 教育実習前後の女子大生の認知と心理の変化-教員養成の質を高めるための現状分析と課題-2015

    • Author(s)
      高垣マユミ・吉村真奈美
    • Journal Title

      津田塾大学紀要

      Volume: 47 Pages: 53-71

    • NAID

      120005605151

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Journal Article] 形成的アセスメントに基づく理科授業を構想するためのモデルとその検証2015

    • Author(s)
      渡辺理文・長沼武志・高垣マユミ・森本信也
    • Journal Title

      日本教科教育学会誌

      Volume: 37 Pages: 11-23

    • NAID

      130007790656

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 幼児の数の認知の個人差に対する保育者の実践知と援助の特徴―計数,数え上げ,計算,「お休み数え」活動の事例から―2015

    • Author(s)
      田爪宏二・高垣マユミ
    • Journal Title

      京都大学附属臨床教育実践研究センター紀要

      Volume: 18 Pages: 80-89

    • NAID

      40020494701

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Journal Article] 考察の記述の仕方を理解させる指導方法の研究-力と圧力の学習を事例として-2015

    • Author(s)
      鮫島弘樹・清水誠
    • Journal Title

      埼玉大学紀要

      Volume: 64 Pages: 93-102

    • NAID

      120006389347

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Journal Article] 批判的思考力を育成する指導方法の開発-批判的思考の構成要素を役割分担して話し合いをさせることの効果-2015

    • Author(s)
      清水誠・大澤正樹
    • Journal Title

      埼玉大学紀要

      Volume: 64 Pages: 103-116

    • NAID

      120006389348

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Journal Article] 大学初年次教育科目における社会的動機づけに関する研究2015

    • Author(s)
      中西良文・中島誠・下村智子・守山紗弥加・長濱文与・大道一弘・益川優子
    • Journal Title

      三重大学教育学部紀要

      Volume: 66 Pages: 261-264

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Journal Article] 反応遅延間隔を導入した線画-単語カテゴリー判断課題における処理過程2015

    • Author(s)
      田爪宏二
    • Journal Title

      京都教育大学紀要

      Volume: 126 Pages: 47-56

    • NAID

      120006397467

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Journal Article] 教師志望学生における教師効力感と特性的自己効力感との関係 ―実習経験者と実習未経験者との比較―2015

    • Author(s)
      増田優子・田爪宏二
    • Journal Title

      京都教育大学教育実践研究紀要

      Volume: 18 Pages: 121-128

    • NAID

      120006397550

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Journal Article] 教員養成系大学の学生におけるピアノ実技の「あがり」抑制効果に関する検討―10秒呼吸法を活用して―2015

    • Author(s)
      新山眞弓・田爪宏二・名須川知子
    • Journal Title

      日本教育大学協会研究年報

      Volume: 33 Pages: 3-14

    • NAID

      40020413163

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Journal Article] 保育者養成に関わる造形領域における実践的教材の開発―造形活動を通した幼児と高齢者間の世代間交流に対する支援事例から―2015

    • Author(s)
      矢野真・田爪宏二・吉津晶子
    • Journal Title

      京都女子大学発達教育学部紀要

      Volume: 11 Pages: 127-134

    • NAID

      120005620770

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Journal Article] 動機づけ機能を組み込んだ教授方略が協同学習における社会的関係性の変化に及ぼす効果2014

    • Author(s)
      高垣マユミ・田爪宏二・中西良文
    • Journal Title

      教授学習心理学研究

      Volume: 10 Pages: 25-34

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Effects of the Teaching Strategy of ‘Conflict Maps’ to Induce Conceptual Change: Case Study of a Science Lesson on the ‘Movement of Pendulums’2014

    • Author(s)
      清水誠・實川和宏
    • Journal Title

      Journal of Research in Science Education

      Volume: 55 Issue: 1 Pages: 37-46

    • DOI

      10.11639/sjst.sp13004

    • NAID

      130004672266

    • ISSN
      1345-2614, 2187-509X
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 学習科学の新展開:学びの科学を実践学へ2014

    • Author(s)
      白水 始・三宅なほみ・益川弘如
    • Journal Title

      認知科学

      Volume: 21 Pages: 254-267

    • NAID

      130004853231

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 教科教育に心理学はどこまで迫れるか(3)-教師の知をいかに繰り込むか2014

    • Author(s)
      宮崎清孝・工藤 与志文・藤村 宜之・白水 始・西林 克彦
    • Journal Title

      教育心理学年報

      Volume: 53 Pages: 222-226

    • NAID

      130004873274

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Journal Article] 宇宙教育プログラムへの知識構成型ジグソー法の導入2014

    • Author(s)
      村中 崇信・白水 始
    • Journal Title

      京都大学高等教育研究

      Volume: 20 Pages: 39-48

    • NAID

      110009913108

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] ゲームにおける方略の振り返りが動機づけに及ぼす効果:カードゲーム型学習教材「マスピード」を例に2014

    • Author(s)
      村川 弘城・白水 始・鈴木航平
    • Journal Title

      日本教育工学会論文誌

      Volume: 37 Pages: 109-112

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 保育者養成における地域と世代をつなぐ造形活動―質問紙調査にみられる学生の学び―2014

    • Author(s)
      矢野真・田爪宏二・吉津晶子
    • Journal Title

      大学造形美術教育研究

      Volume: 12 Pages: 35-40

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Journal Article] Effects of Instructional Methods to Teach Quadratic Functions Using Cross-Subject and Ordinary Events2013

    • Author(s)
      Takagaki,M., & Shimizu,M.
    • Journal Title

      Journal of Saitama University. Faculty of Education

      Volume: 第62号 Pages: 13-24

    • NAID

      120006389260

    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Journal Article] 科学的アーギュメントを支える視覚情報共有システムの構築-社会文化論的アプローチの視点から-2013

    • Author(s)
      高垣マユミ, 河井延晃
    • Journal Title

      実践女子大学生活科学部紀要

      Volume: 第50号 Pages: 91-98

    • NAID

      110009587666

    • Related Report
      2013 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 朝の会におけるグラウンド・ルールの共有を図る教師の働きかけ-教室談話のカテゴリー分析及び解釈的分析を通して-2013

    • Author(s)
      高垣マユミ, 松尾剛, 丸野俊一
    • Journal Title

      教授学習心理学研究

      Volume: 第9巻・2号 Pages: 29-36

    • NAID

      40019764567

    • Related Report
      2013 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Effects of Learning on Developed Hypothe-ses on Advanced Un-derstanding2013

    • Author(s)
      Takagaki,M., Akimoto,E., & Shimizu,M.
    • Journal Title

      Journal of Saitama University. Faculty of Education

      Volume: 第62号 Pages: 97-107

    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Journal Article] 協同学習におけるメタ認知を促す教授方略が他者との関わりの変化に及ぼす効果2013

    • Author(s)
      高垣マユミ, 中西良文,田爪宏二
    • Journal Title

      三重大学教育学部紀要

      Volume: 第48号 Pages: 53-60

    • NAID

      120005462456

    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Journal Article] The Effects of Moti-vational Teaching Strategies on Learning Behavior2013

    • Author(s)
      Takagaki,M., Nakanishi,Y., Tazume,H., & Shimizu,M.
    • Journal Title

      Journal of Saitama University. Faculty of Education

      Volume: 第63号 Pages: 1-8

    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Journal Article] 教室におけるアイデア伝播と受容の過程-水の状態変化を事例として-2012

    • Author(s)
      高垣マユミ・富田英司
    • Journal Title

      認知科学

      Volume: 第19巻・2号 Pages: 175-190

    • NAID

      10030749640

    • Related Report
      2012 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 幼児の数量認知の個人差に対する保育者の認識の特徴2012

    • Author(s)
      高垣マユミ・田爪宏二
    • Journal Title

      臨床発達心理学研究

      Volume: 第7号 Pages: 81-88

    • Related Report
      2012 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 教育実習前後の教育実習に対する認知と心理の変化2015

    • Author(s)
      高垣マユミ
    • Organizer
      日本発達心理学会第26回大会
    • Place of Presentation
      東京大学
    • Year and Date
      2015-03-21
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] 実習の進行による実習の印象と保育者効力感との関係の変化―実習における不安と保育(者)観の変化―2015

    • Author(s)
      田爪宏二・廣瀬真喜子
    • Organizer
      日本発達心理学会第26回大会
    • Place of Presentation
      東京大学
    • Year and Date
      2015-03-20
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] The effect of discourse analysis activity with KBDeX on students' understanding about collaborative learning2014

    • Author(s)
      Sayaka Tohyama, Yoshiaki Matsuzawa, Hajime Shirouzu
    • Organizer
      The 22nd International Conference on Computers in Education
    • Place of Presentation
      奈良春日野国際フォーラム甍
    • Year and Date
      2014-12-04
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] カテゴリー名称を用いた線画-単語カテゴリー判断課題における反応遅延間隔の効果2014

    • Author(s)
      田爪宏二
    • Organizer
      九州心理学会第75回大会
    • Place of Presentation
      宮崎公立大学
    • Year and Date
      2014-11-15
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] 幼児の計算活動の個人差に対する保育者の実践知2014

    • Author(s)
      田爪宏二・高垣マユミ
    • Organizer
      日本教育心理学会第56回総会
    • Place of Presentation
      神戸国際会議場
    • Year and Date
      2014-11-09
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] 21世紀型スキルとキー・コンピテンシー いかに文脈的アプローチを実現するか2014

    • Author(s)
      白水 始・遠藤 貴広・益川 弘如・松下 佳代・西野 真由美・後藤 顕一・松原 憲治・福本 徹
    • Organizer
      日本教育心理学会第56回総会
    • Place of Presentation
      神戸国際会議場
    • Year and Date
      2014-11-09
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] 授業デザインの最前線-教育心理学第3世代のアプローチ-2014

    • Author(s)
      高垣マユミ・伊藤崇達・山本博樹・田中俊也・鹿毛雅治・小野瀬雅人
    • Organizer
      日本教育心理学会第56回総会
    • Place of Presentation
      神戸国際会議場
    • Year and Date
      2014-11-08
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] ダイナミック・アセスメントを導入した教授方略が言語による科学的概念の獲得に及ぼす効果2014

    • Author(s)
      高垣マユミ・寺本貴啓・田爪宏二・中谷素之・伊藤崇達
    • Organizer
      日本教育心理学会第56回総会
    • Place of Presentation
      神戸国際会議場
    • Year and Date
      2014-11-08
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] 教具による学習効果の違い-板書・実物投影機デジタルペンの活用に関する検討-2014

    • Author(s)
      寺本貴啓・高垣マユミ・福地孝倫
    • Organizer
      日本教育心理学会第56回総会
    • Place of Presentation
      神戸国際会議場
    • Year and Date
      2014-11-08
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] 学習者中心の道徳教育に向けて2014

    • Author(s)
      白水始
    • Organizer
      日本教育心理学会第56回総会
    • Place of Presentation
      神戸国際会議場
    • Year and Date
      2014-11-07
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] 概念変化を促す情報教示の影響が自己効力感によって どのように異なるか -知識の正確性/知識再構築に対する自己効力感の観点から-2014

    • Author(s)
      中西良文・大道一弘
    • Organizer
      日本教育心理学会第56回総会
    • Place of Presentation
      神戸国際会議場
    • Year and Date
      2014-11-07
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] 保育者側からみた「学びの連続性」:子どもの能力に対する実践知の問題から2014

    • Author(s)
      田爪宏二
    • Organizer
      日本教育心理学会第56回総会
    • Place of Presentation
      神戸国際会議場
    • Year and Date
      2014-11-07
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] 論理的思考力を育成する理科授業のデザイン2014

    • Author(s)
      原口淳一・高垣マユミ
    • Organizer
      日本教科教育学会第40回全国大会
    • Place of Presentation
      兵庫教育大学
    • Year and Date
      2014-10-11
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] 協調学習のデザインを介した教師の学習観の推定と変容支援2014

    • Author(s)
      白水 始,紙谷 智
    • Organizer
      JCSS Japanese Cognitive Science Society
    • Place of Presentation
      名古屋大学
    • Year and Date
      2014-09-19
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] 概念変化と発達段階2014

    • Author(s)
      白水 始・益川 弘如・三宅なほみ・村山 功・田代直幸・山口悦司
    • Organizer
      日本認知科学会第31回大会
    • Place of Presentation
      名古屋大学
    • Year and Date
      2014-09-18
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] 卓越性科学教育の教育課程研究-オーセンティック評価の視点から卓越性の科学教育を評価する-2014

    • Author(s)
      田中俊也・高垣マユミ
    • Organizer
      日本科学教育学会第38回年会
    • Place of Presentation
      埼玉大学
    • Year and Date
      2014-09-13
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] 線画-単語カテゴリー判断課題における反応遅延間隔の効果2014

    • Author(s)
      田爪宏二
    • Organizer
      日本心理学会第78回大会
    • Place of Presentation
      同志社大学
    • Year and Date
      2014-09-10
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] 教育実習前後の教育実習に対する認知の変化2014

    • Author(s)
      高垣マユミ・吉村麻奈美
    • Organizer
      日本カウンセリング学会第47回大会
    • Place of Presentation
      名古屋大学
    • Year and Date
      2014-08-30
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] 大学生のソーシャルメディアの利用経験と現実生活の充実感に関する検討2014

    • Author(s)
      森田健宏・田爪宏二
    • Organizer
      日本学校心理士会2014年度大会
    • Place of Presentation
      文教大学
    • Year and Date
      2014-08-30
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] 不十分な科学概念の再構成を促す教授学習モデルの開発2014

    • Author(s)
      柿沼宏充・清水誠
    • Organizer
      日本理科教育学会第64回全国大会
    • Place of Presentation
      愛媛大学
    • Year and Date
      2014-08-24
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] 体験や知識を基にして仮説を立て学習を進めることの効果2014

    • Author(s)
      清水誠・秋元恵美・豊田英二
    • Organizer
      日本理科教育学会第64回全国大会
    • Place of Presentation
      愛媛大学
    • Year and Date
      2014-08-23
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] 実験から導かれた多様な結果を用いて結論を導き出すことができる児童の育成-結論を導き出す際に他者と議論をすることの効果-2014

    • Author(s)
      清水誠・長島雄介・林和彦
    • Organizer
      日本理科教育学会第64回全国大会
    • Place of Presentation
      愛媛大学
    • Year and Date
      2014-08-23
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] 役割分担をして話し合いをさせることが批判的思考力の育成に及ぼす効果2014

    • Author(s)
      清水誠・大澤正樹・小川恵里佳
    • Organizer
      日本理科教育学会第64回全国大会
    • Place of Presentation
      愛媛大学
    • Year and Date
      2014-08-23
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] Building "on" cultural Capacity for Innovation in Japanese Context2014

    • Author(s)
      Hajime Shirouzu
    • Organizer
      Knowledge Building Summer Institute2014
    • Place of Presentation
      Laval University(Quebec, Canada)
    • Year and Date
      2014-08-14
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] Analysis of Constructive Interaction using KBDeX as a Scaffold for Students' Learning About Collaborative Learning2014

    • Author(s)
      Sayaka Tohyama, Yoshiaki Matsuzawa, Hajime Shirouzu
    • Organizer
      Knowledge Building Summer Institute2014
    • Place of Presentation
      Laval University(Quebec, Canada)
    • Year and Date
      2014-08-12
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] Relationship between Social Motivation in Cooperative Learning and School Adjustment in the “First Year Seminar” for Undergraduate Students2014

    • Author(s)
      Yoshifumi NAKANISHI
    • Organizer
      The 28th International Congress of Applied Psychology
    • Place of Presentation
      Paris, France.
    • Year and Date
      2014-07-11
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] Training Childcare Workers as Practitioners of “Education for Importance of Life”.2014

    • Author(s)
      TAZUME, H., & TOMITA, H.
    • Organizer
      OMEP 66th World Assembly and Conference
    • Place of Presentation
      University College Cork, CORK, IRELAND
    • Year and Date
      2014-07-03
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] 学習環境の『形成的』評価:21世紀型スキルと知識創造をいかに結び付け,評価するか2014

    • Author(s)
      白水始
    • Organizer
      日本教育工学会2014年度6月シンポジウム
    • Place of Presentation
      東京工業大学
    • Year and Date
      2014-06-21
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] 授業研究の最前線 -理論と実践のコンテクストを繋ぐ-2013

    • Author(s)
      高垣マユミ, 富田英司, 中谷素之, 白水始, 鹿毛雅治, 小野瀬雅人
    • Organizer
      日本教育心理学会第55回総会
    • Place of Presentation
      法政大学
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] 高機能自閉症と診断された児童の学校内外連携の一事例報告2013

    • Author(s)
      星野自子,高垣マユミ
    • Organizer
      日本学校心理士会第12回大会
    • Place of Presentation
      水戸市民会館
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] 卓越性科学教育の教育課程研究2013

    • Author(s)
      田中俊也,高垣マユミ
    • Organizer
      日本科学教育学会第37回年会
    • Place of Presentation
      三重大学
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] 協同学習を促す学習環境下での説明活動の分析2013

    • Author(s)
      高垣マユミ,河井延晃,高橋ヨシ子,岡村知英,鴇田篤,吉岡亮衛,池田徳正
    • Organizer
      日本科学教育学会第37回年会
    • Place of Presentation
      三重大学
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] 協同学習において社会的関係性に影響を及ぼす教授方略の検討2013

    • Author(s)
      高垣マユミ
    • Organizer
      日本認知科学会第30回大会
    • Place of Presentation
      玉川大学
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] 幼児の数量認知の個人差に対する保育者の認識と援助の特徴2013

    • Author(s)
      田爪宏二,高垣マユミ
    • Organizer
      日本臨床発達心理士会第9回全国大会
    • Place of Presentation
      千葉大学
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] 論理的思考力を育成する理科授業のデザイン2013

    • Author(s)
      原口淳一,高垣マユミ
    • Organizer
      日本教科教育学会第39回全国大会
    • Place of Presentation
      岡山大学
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] 科学的概念構築過程におけるパフォーマンスの機能の分析2013

    • Author(s)
      渡辺理文,高垣マユミ,森本信也
    • Organizer
      日本教科教育学会第39回全国大会
    • Place of Presentation
      岡山大学
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] 卓越性科学教育の教育課程研究

    • Author(s)
      田中俊也・高垣マユミ
    • Organizer
      日本科学教育学会
    • Place of Presentation
      東京理科大学
    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Presentation] 朝の会におけるグラウンド・ルールの共有を図る教師の働きかけ

    • Author(s)
      高垣マユミ・松尾剛
    • Organizer
      日本教科教育学会
    • Place of Presentation
      東京学芸大学
    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Presentation] 教育心理学研究に求められる質の高い研究論文とは

    • Author(s)
      橋本創一・服部環・吉田寿夫・高垣マユミ・小泉令三
    • Organizer
      日本教育心理学会
    • Place of Presentation
      琉球大学
    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Presentation] 授業研究の最前線-「協同学習」を教育心理学的アプローチから多面的に捉える-

    • Author(s)
      高垣マユミ・藤江康彦・富田英司・松尾剛・鹿毛雅治・小野瀬雅人
    • Organizer
      日本教育心理学会
    • Place of Presentation
      琉球大学
    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Presentation] 授業外の場面におけるグラウンド・ルールの導入

    • Author(s)
      高垣マユミ
    • Organizer
      日本認知科学会
    • Place of Presentation
      仙台国際センター
    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Presentation] 観察・実験場面における理解の困難度と説明活動の関連

    • Author(s)
      高垣マユミ
    • Organizer
      日本発達心理学会
    • Place of Presentation
      明治学院大学
    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Book] 批判的思考 21世紀を生きぬくリテラシーの基盤2015

    • Author(s)
      楠見 孝・道田泰司
    • Total Pages
      285
    • Publisher
      新曜社
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Book] 特別支援教育担当中核教員スキルアッププログラム2015

    • Author(s)
      京都教育大学特別支援教育臨床実践センター
    • Total Pages
      87
    • Publisher
      京都教育大学
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Book] 算数・理科を学ぶ子どものための発達心理学2014

    • Author(s)
      榊原知美
    • Total Pages
      219
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Book] 21世紀型スキル:学びと評価の新たなかたち2014

    • Author(s)
      三宅 なほみ・益川 弘如・望月 俊男
    • Total Pages
      265
    • Publisher
      北大路書房
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Book] ピア・ラーニング Peer Learning―学びあいの心理学―2013

    • Author(s)
      中谷素之・伊藤崇達(編)
    • Total Pages
      243
    • Publisher
      金子書房
    • Related Report
      2013 Research-status Report

URL: 

Published: 2013-05-31   Modified: 2019-07-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi