• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

a comprehensive support program for learning and life skills based on working memory

Research Project

Project/Area Number 24530845
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Educational psychology
Research InstitutionNotre Dame Seishin University

Principal Investigator

Yuzawa Miki  ノートルダム清心女子大学, 人間生活学部, 准教授 (80335637)

Co-Investigator(Renkei-kenkyūsha) YUZAWA MASAMICHI  広島大学, 大学院教育学研究科, 教授 (10253238)
SAITO SATORU  京都大学, 大学院教育学研究, 准教授 (70253242)
Research Collaborator KAWAMURA SATORU  発達ルームそら, 主宰
KANASHIMA KAZUAKI  瀬戸高等支援学校, 教諭
Project Period (FY) 2012-04-01 – 2016-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2015)
Budget Amount *help
¥5,330,000 (Direct Cost: ¥4,100,000、Indirect Cost: ¥1,230,000)
Fiscal Year 2015: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2014: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2013: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2012: ¥2,080,000 (Direct Cost: ¥1,600,000、Indirect Cost: ¥480,000)
Keywordsワーキングメモリ / 学習 / 特別支援 / 職業訓練支援
Outline of Final Research Achievements

This study aimed at improving quality of class and of job training for students of a special support education high school by focusing on working memory. Firstly, I valued the reliability of HUCRoW in 2012, which is one of the working memory test batteries. Secondly, I assessed working memory of all of the students at first grade of the school with HUCRoW in 2013-2015, and summarized the date in a “Support Book for Learning” individually. Thirdly, the final version of “Universal Design” of the school was made in 2015 after qualitative analysis of model classes by focusing on working memory in 2013-2015. Lastly, the students took part in “Carrier Counselling” after a practical training period at third grade in 2015 in order to deepen understanding themselves and to find their own support strategies. I propose one support model of special support education high school.

Report

(5 results)
  • 2015 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2014 Research-status Report
  • 2013 Research-status Report
  • 2012 Research-status Report
  • Research Products

    (27 results)

All 2015 2014 2013 Other

All Journal Article (8 results) (of which Peer Reviewed: 8 results,  Open Access: 4 results) Presentation (6 results) (of which Invited: 3 results) Book (8 results) Remarks (5 results)

  • [Journal Article] 湯澤美紀・梶谷恵子・上田敏丈・山本聡子 大学生におけるわらべうた遊びの身体知化プロセス-保育の専門性向上の一つの視点として-2015

    • Author(s)
      湯澤美紀・梶谷恵子・上田敏丈・山本聡子
    • Journal Title

      乳幼児教育学研究

      Volume: 24 Pages: 1-10

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 保育者としての成長を支えるわらべうたを核とした教育実践の取組―応答する身体性の育成を目指して―2015

    • Author(s)
      梶谷恵子・湯澤美紀・片平朋世
    • Journal Title

      保育士養成研究

      Volume: 33 Pages: 31-40

    • NAID

      40020783391

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 発達障碍に関する学びのプログラムの提案―「「私」を知る・語る・学ぶ」- ノートルダム清心女子大学紀要2015

    • Author(s)
      湯澤美紀
    • Journal Title

      ノートルダム清心女子大学紀要 人間生活学・児童学・食品栄養学編

      Volume: 40 Pages: 123-133

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 製作遊びの研修プログラムの提案―「製作遊び―新聞紙を使って何をつくろう?」-2015

    • Author(s)
      梶谷恵子・児子千鶴子・湯澤美紀・片平朋世
    • Journal Title

      ノートルダム清心女子大学紀要 人間生活学・児童学・食品栄養学編

      Volume: 40 Pages: 86-94

    • NAID

      120006373625

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 国におけるSynthetic Phonicsの取組―英語学習導入期における教育実践の現状2015

    • Author(s)
      湯澤美紀 山下桂世子
    • Journal Title

      ノートルダム清心女子大学紀要 人間生活学・児童学・食品栄養学編

      Volume: 39 Pages: 94-106

    • Related Report
      2014 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 保育者を対象とした絵本選書の研修―共通テーマによる絵本三冊の比較―2015

    • Author(s)
      梶谷恵子 脇明子 湯澤美紀 片平朋世
    • Journal Title

      ノートルダム清心女子大学紀要 人間生活学・児童学・食品栄養学編

      Volume: 39 Pages: 133-141

    • NAID

      120006373642

    • Related Report
      2014 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] エピソード記述を通した学生の育ち-幼児理解の深まりを目指して-2015

    • Author(s)
      湯澤美紀
    • Journal Title

      保育士養成研究

      Volume: 32 Pages: 61-70

    • NAID

      40020411873

    • Related Report
      2014 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] クラスでワーキングメモリの相対的に小さい児童の授業態度と学習支援2013

    • Author(s)
      湯澤正通・渡辺大介・水口啓吾・森田愛子・湯澤美紀
    • Journal Title

      発達心理学研究

      Volume: 24 Pages: 380-390

    • NAID

      130005100399

    • Related Report
      2013 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 発達障害者の就労に向けた学習と支援:多面的なアセスメントに基づいて」2015

    • Author(s)
      湯澤美紀
    • Organizer
      日本教育心理学会
    • Place of Presentation
      新潟大学
    • Year and Date
      2015-08-26
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] ワーキングメモリのアセスメントから見えてきた子どもの姿2014

    • Author(s)
      湯澤美紀 湯澤正通
    • Organizer
      第23回 LD学会
    • Place of Presentation
      大阪国際会議場
    • Year and Date
      2014-11-23 – 2014-11-24
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] ワーキングメモリ理論と発達障害―環境設定から学習・就業支援へ2014

    • Author(s)
      湯澤美紀
    • Organizer
      第56回 日本教育心理学会 教育心理学会研究科委員会シンポジウム
    • Place of Presentation
      神戸国際会議場
    • Year and Date
      2014-11-07 – 2014-11-09
    • Related Report
      2014 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] Classroom behavior and learning supports for exceptional children with poor working memory2014

    • Author(s)
      Masamichi Yuzawa Miki Yuzawa
    • Organizer
      2014 International Symposium on Working Memory and Learning
    • Place of Presentation
      University of Taipei
    • Year and Date
      2014-09-13
    • Related Report
      2014 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 研究を核とした研修のあり方2014

    • Author(s)
      湯澤美紀 梶谷恵子
    • Organizer
      日本保育学会
    • Place of Presentation
      大阪総合保育大学・大阪城南女子短期大学
    • Year and Date
      2014-05-17 – 2014-05-18
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] ワーキングメモリに着目した学習・就労支援の取り組み

    • Author(s)
      湯澤美紀・湯澤正通
    • Organizer
      ワーキングメモリ学会
    • Place of Presentation
      京都大学
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Book] 『ワーキングメモリと日常: 人生を切り拓く新しい知性 (認知心理学のフロンティア)』2015

    • Author(s)
      T.P.アロウェイ・R.G.アロウェイ(湯澤正通・湯澤美紀 監訳)
    • Total Pages
      340
    • Publisher
      北大路書房
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Book] 『英語教育学と認知心理学のクロスポイント: 小学校から大学までの英語学習を考える』2015

    • Author(s)
      太田 信夫・佐久間 康之(編)
    • Total Pages
      305
    • Publisher
      北大路書房
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Book] ワーキングメモリと教育2014

    • Author(s)
      湯澤正通・湯澤美紀・齊藤 智・三宅 晶・苧阪直行・大塚一徳・河村 暁・青山之典・伊藤公一・立石泰之・中田晋介・渡辺大介・蔵永 瞳・水口啓吾
    • Total Pages
      216
    • Publisher
      北大路書房
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Book] 教師教育講座第3巻 子どもの発達と教育2014

    • Author(s)
      湯澤正通・湯澤美紀・芝崎美和・杉村和美・芝崎良典・渡辺大介・澤田英三・牧亮太
    • Total Pages
      223
    • Publisher
      協同出版
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Book] 日本語母語幼児による英語音声の知覚・発声と学習: 日本語母語話者は英語音声の知覚・発声がなぜ難しく,どう学習すべきか2014

    • Author(s)
      湯澤正通・湯澤美紀
    • Total Pages
      135
    • Publisher
      風間書房
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Book] ワーキングメモリと特別な支援: 一人ひとりの学習のニーズに応える2014

    • Author(s)
      湯澤 美紀 ・河村 暁・湯澤 正通
    • Total Pages
      125
    • Publisher
      北大路書房
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Book] Working memory: Developmental differences, component processes, and improvement mechanisms2014

    • Author(s)
      H. St. Clair-Thompson,Masahimi Yuzawa, Miki Yuzawa,et.al.
    • Total Pages
      228
    • Publisher
      NOVA publishers
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Book] 福村出版2014

    • Author(s)
      栗山和広・伊藤嵩達・藤木大介・岸学・小林寛子・加藤寿朗・崎濱秀行・湯澤美紀・平岡恭一
    • Total Pages
      235
    • Publisher
      授業の心理学―認知心理学からみた教育方法論
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Remarks] 湯澤 美紀 研究ページ

    • URL

      http://homepage3.nifty.com/goodspeed/miki_research.html

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Remarks] ノートルダム清心女子大学 個人ページ

    • URL

      http://www.ndsu.ac.jp/staff/teacher/000305.php

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Remarks] 教員紹介

    • URL

      http://www.ndsu.ac.jp/staff/teacher/000305.php

    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Remarks] 湯澤美紀/研究業績

    • URL

      http://homepage3.nifty.com/goodspeed/miki_publications.html

    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Remarks] 湯澤美紀/研究業績

    • URL

      http://homepage3.nifty.com/goodspeed/miki_publications.html

    • Related Report
      2012 Research-status Report

URL: 

Published: 2013-05-31   Modified: 2019-07-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi