• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development research of cognitive supporting tool for students with developmental disabilities in higher education

Research Project

Project/Area Number 24530852
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Clinical psychology
Research InstitutionKyushu University of Health and Welfare

Principal Investigator

FUJITA Hideki  九州保健福祉大学, その他部局等, 研究員 (50450606)

Project Period (FY) 2012-04-01 – 2015-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2014)
Budget Amount *help
¥5,330,000 (Direct Cost: ¥4,100,000、Indirect Cost: ¥1,230,000)
Fiscal Year 2014: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2013: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2012: ¥2,210,000 (Direct Cost: ¥1,700,000、Indirect Cost: ¥510,000)
Keywords発達障害 / 高等教育 / 学生支援 / ユニバーサルデザイン / 初年次教育 / アクティブラーニング / ジェネリックスキル / 思考・意思決定 / ステップ / バリア / 暗黙の前提 / 無意識の習慣 / 修学支援 / 成人期 / 生活支援 / 相談支援 / 認知機能 / 精神機能 / 障害学生支援 / 認知特性 / 判別的評価 / 一般学生中間層 / 社会人基礎力
Outline of Final Research Achievements

In the current higher education of universal phase, the support services for students with developmental disabilities are provided for not only students who have medical diagnosis of developmental disabilities, but also students who did not, which reflects a diversity of students’ needs. Because while in higher education, students experience the transition from school education to social life, a novel “educational (learning) - social (life career) paradigm” is need to be constructed. In order to cover these continuously distributed needs, the specialized services for developmental disabilities as well as the universal design (UD) for general student services are need to be provided. The principle of this UD services is the zero-based explanation without a tacit premise. This UD services include the diversity of students’ needs, from which every student will benefit.

Report

(4 results)
  • 2014 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2013 Research-status Report
  • 2012 Research-status Report
  • Research Products

    (10 results)

All 2013 Other

All Journal Article (2 results) (of which Peer Reviewed: 2 results) Presentation (7 results) Remarks (1 results)

  • [Journal Article] 高等教育における発達障害学生の修学支援と一般学生中間層の学生支援の融合・共用化の提案2013

    • Author(s)
      藤田英樹
    • Journal Title

      最新社会福祉学研究

      Volume: 8 Pages: 41-48

    • Related Report
      2012 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 発達障害の臨床的に類似した認知・行動特性に関する判別的アセスメント―高精度で個別化された理解と支援に向けて―2013

    • Author(s)
      藤田英樹
    • Journal Title

      九州保健福祉大学研究紀要

      Volume: 14 Pages: 79-86

    • NAID

      110009595929

    • Related Report
      2012 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 発達障害の認知行動療法の2つの側面-認知特性と社会生活をつなぐ思考過程の支援-

    • Author(s)
      藤田英樹
    • Organizer
      日本LD学会第22回大会
    • Place of Presentation
      パシフィコ横浜(神奈川県横浜市)
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] 知的障害と発達障害の認知機能と適応機能

    • Author(s)
      藤田英樹
    • Organizer
      日本特殊教育学会第51回大会
    • Place of Presentation
      明星大学(東京都日野市)
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] 発達障害の生活支援と適応スキル

    • Author(s)
      藤田英樹
    • Organizer
      日本福祉心理学会第11回大会
    • Place of Presentation
      西南学院大学(福岡県福岡市)
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] 発達障害の認知・行動特性評価の新たな視点―統一プロフィールとリスク評価―

    • Author(s)
      藤田英樹
    • Organizer
      日本リハビリテーション連携科学学会第14回大会
    • Place of Presentation
      ホテルプラザ菜の花(千葉県千葉市)
    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Presentation] 認知基礎研究に基づく発達障害の認知・行動特性に関する判別的アセス メント―より精度の高い理解と支援に向けて―

    • Author(s)
      藤田英樹
    • Organizer
      日本LD学会第21回大会
    • Place of Presentation
      仙台国際センター(宮城県仙台市)
    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Presentation] 高等教育における発達障害支援の可能性と課題―新しい支援 パラダイムの創出に向けて―

    • Author(s)
      藤田英樹
    • Organizer
      日本特殊教育学会第50回大会
    • Place of Presentation
      つくば国際会議場(茨城県つくば市)
    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Presentation] 高等教育における発達障害学生の学生生活支援―教育と福祉のつながり ―

    • Author(s)
      藤田英樹
    • Organizer
      日本福祉心理学会第10回大会
    • Place of Presentation
      東京成徳大学十条台キャンパス(東京都)
    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Remarks] 教育と社会(学校・仕事・人生)の認知心理学とユニバーサルデザイン

    • URL

      http://blog.goo.ne.jp/hidefujita

    • Related Report
      2014 Annual Research Report

URL: 

Published: 2013-05-31   Modified: 2019-07-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi