• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Education and Religion in Kyoto School of Philosophy of Education

Research Project

Project/Area Number 24530956
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Educaion
Research InstitutionNara Women's University

Principal Investigator

NISHIMURA Takuo  奈良女子大学, 人文科学系, 教授 (10228223)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) OKAMOTO Tetsuo  関西学院大学, 教育学部, 教授 (60268464)
YOSHIDA Atsuhiko  大阪府立大学, 人間社会学部, 教授 (20210677)
YAMAUCHI Seiro  立命館大学, 文学部, 准教授 (80351253)
ITANI Nobuhiko  武庫川女子大学, 文学部, 講師 (10508427)
Research Collaborator TSUJI Atsuko  奈良女子大学, 研究院人文科学系, 助教
GODO Wakako  東京大学, 大学院教育学研究科
YAMADA Mayumi  慶応義塾大学, 大学院社会学研究科
Project Period (FY) 2012-04-01 – 2015-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2014)
Budget Amount *help
¥2,730,000 (Direct Cost: ¥2,100,000、Indirect Cost: ¥630,000)
Fiscal Year 2014: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2013: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2012: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Keywords京都学派教育哲学 / 宗教性 / 超越性 / 生命性 / 臨床性 / 公共性 / 言語 / 京都学派 / 教育における宗教性 / 教育と超越 / 臨床教育学 / 経験と言語 / 木村素衞 / 三木清 / 高坂正顕 / 「空」の教育思想
Outline of Final Research Achievements

Religiousness in education is one of the most important elements in the study of education. When we consider this issue, the lineage of philosophy of education originated from the Kyoto School of philosophy is worthy of note. Our cooperative research analyzed theories of the Kyoto School philosophy of education and discriminated three linages of thoughts, the keywords of which are as follows:“life and transcendence”, “from clinical practice to publicness”, and “limitation and possibility of language”. On the basis of the analysis, we studied religiousness and transcendence in education variously in the contexts of history of educational thought and educational anthropology and have gained footholds for the comprehensive and systematic study on the issue in the future.

Report

(4 results)
  • 2014 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2013 Research-status Report
  • 2012 Research-status Report
  • Research Products

    (28 results)

All 2015 2014 2013 2012 Other

All Journal Article (12 results) (of which Peer Reviewed: 2 results) Presentation (12 results) (of which Invited: 2 results) Book (4 results)

  • [Journal Article] ブーバーの対話哲学とシュタイナー学校の教育現実2015

    • Author(s)
      吉田敦彦
    • Journal Title

      理想

      Volume: 694 Pages: 13-29

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Journal Article] 風景芸術と教育の「再生」2015

    • Author(s)
      井谷信彦
    • Journal Title

      理想

      Volume: 694 Pages: 30-41

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Journal Article] タクトの啓発と意味生成の螺旋2015

    • Author(s)
      井谷信彦
    • Journal Title

      学ぶと教えるの現象学研究

      Volume: 16 Pages: 27-40

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Journal Article] 京都哲学のポテンシャルをめぐって―「己事究明」というスタイル―2015

    • Author(s)
      岡本哲雄
    • Journal Title

      近代教育フォーラム

      Volume: 24

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Journal Article] 西田幾多郎「教育学について」を読む──歴史的な探偵眼という方法論2015

    • Author(s)
      山内清郎
    • Journal Title

      近代教育フォーラム

      Volume: 24

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Journal Article] 高坂正顕:歴史的世界における主体形成の教育思想2015

    • Author(s)
      山田真由美
    • Journal Title

      近代教育フォーラム

      Volume: 24

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Journal Article] 「おのずから・みずから」のはたらきとしての教育――「京都学派から」ではないアプローチの提言2015

    • Author(s)
      神戸和佳子
    • Journal Title

      近代教育フォーラム

      Volume: 24

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Journal Article] 「京都学派」教育人間学の暫定的マッピングの試み2014

    • Author(s)
      西村拓生
    • Journal Title

      近代教育フォーラム

      Volume: 23 Pages: 77-87

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 大学の現在:私たちは日本の高等教育をどうするのか2013

    • Author(s)
      西村拓生
    • Journal Title

      『関西教育学会年報』

      Volume: 第37号 Pages: 211-219

    • NAID

      40019758424

    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Journal Article] 問いの螺旋へ―教育哲学者の語りの作法2013

    • Author(s)
      井谷信彦
    • Journal Title

      『教育哲学研究』

      Volume: 第108号 Pages: 1-20

    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Journal Article] ホモ・パティエンスが拓く地平―〈意味〉の声はきこえるか2013

    • Author(s)
      岡本哲雄
    • Journal Title

      imago現代思想4月臨時増刊号 総特集 ヴィクトール・E・フランクル

      Volume: 4月臨時増刊号 Pages: 113-123

    • Related Report
      2012 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] タクトの啓発と「ありうること」への開放――ヴァン=マーネンの省察理論と意味生成の沃野2013

    • Author(s)
      井谷信彦
    • Journal Title

      『教育学研究論集』武庫川女子大学大学院文学研究科教育学専攻

      Volume: 第8号 Pages: 1-8

    • NAID

      120005999837

    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Presentation] 京都哲学のポテンシャルをめぐって―「己事究明」というスタイル―2014

    • Author(s)
      岡本哲雄
    • Organizer
      教育思想史学会第24回大会
    • Place of Presentation
      慶応義塾大学
    • Year and Date
      2014-10-12
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] 西田幾多郎「教育学について」を読む──歴史的な探偵眼という方法論2014

    • Author(s)
      山内清郎
    • Organizer
      教育思想史学会第24回大会
    • Place of Presentation
      慶応義塾大学
    • Year and Date
      2014-10-12
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] 高坂正顕:歴史的世界における主体形成の教育思想2014

    • Author(s)
      山田真由美
    • Organizer
      教育思想史学会第24回大会
    • Place of Presentation
      慶応義塾大学
    • Year and Date
      2014-10-12
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] 「おのずから・みずから」のはたらきとしての教育――「京都学派から」ではないアプローチの提言2014

    • Author(s)
      神戸和佳子
    • Organizer
      教育思想史学会第24回大会
    • Place of Presentation
      慶応義塾大学
    • Year and Date
      2014-10-12
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] 現場としてのテクスト、テクストとしての現場2014

    • Author(s)
      西村拓生
    • Organizer
      教育哲学会第57回大会
    • Place of Presentation
      日本女子大学
    • Year and Date
      2014-09-14
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] Can We Find an Alternative to Mainstream of Modern Education in the Idea of the Kyoto School?

    • Author(s)
      西村拓生
    • Organizer
      The 6th International Colloquium between the Institute of Education, University of London, and the Graduate School of Education
    • Place of Presentation
      京都大学
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] 〈「大学の危機」を思想史が問う〉のメタ・クリティークのために

    • Author(s)
      西村拓生
    • Organizer
      教育思想史学会
    • Place of Presentation
      慶應義塾大学
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] ラウンドテーブル「いま教育哲学者はいかに未来を語ることができるか――教育と将来世代への責任」

    • Author(s)
      井谷信彦
    • Organizer
      教育哲学会
    • Place of Presentation
      神戸親和女子大学
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] 呼びかけられ、応答する自己-「ひとの可能性」の不思議をフランクルに学ぶ

    • Author(s)
      岡本哲雄
    • Organizer
      大学美術教育学会
    • Place of Presentation
      京都教育大学
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] 「苦しみ「と「死」のとらえ方-フランクルに学べること

    • Author(s)
      岡本哲雄
    • Organizer
      ひと・健康・未来財団主催市民公開講座
    • Place of Presentation
      京都大学
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] 教育のニヒリズムと創造性のゆくえ―フランクルの人間生成思想における「無意識の名誉回復」を手掛かりにして

    • Author(s)
      岡本哲雄
    • Organizer
      美術科教育学会
    • Place of Presentation
      東京四谷ひろば CCAAアートプラザ
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] 臨床教育学の妨げの石それとも礎石─「個別性」から「普遍」へ向かう方法論的課題─

    • Author(s)
      山内清郎
    • Organizer
      日本臨床教育学会第2回研究大会
    • Place of Presentation
      都留文科大学
    • Related Report
      2012 Research-status Report
    • Invited
  • [Book] 『ケアと人間』2013

    • Author(s)
      西村拓生・西平直・吉田敦彦他
    • Total Pages
      281
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Book] 『教育哲学の現場―物語りの此岸から』2013

    • Author(s)
      西村拓生
    • Total Pages
      262
    • Publisher
      東京大学出版会
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Book] 『ケアと人間』2013

    • Author(s)
      吉田敦彦・西平直・西村拓生他
    • Total Pages
      281
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Book] The Kyoto School and the Theory of Aesthetic Human Transformation, in: Standish & Saito eds. Education and the Kyoto School of Philosophy2012

    • Author(s)
      Takuo Nishimura
    • Total Pages
      235
    • Publisher
      Springer
    • Related Report
      2012 Research-status Report

URL: 

Published: 2013-05-31   Modified: 2019-07-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi