• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Approaches to Aligning the Curriculum between High School and University

Research Project

Project/Area Number 24530983
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Educaion
Research InstitutionNational Institute for Educational Policy Research

Principal Investigator

FUKAHORI Satoko  国立教育政策研究所, 高等教育研究部, 総括研究官 (40361638)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) TATEISHI Shinji  国立教育政策研究所, 生徒指導・進路指導研究センター(併)高等教育研究部, 研究員 (00598534)
Project Period (FY) 2012-04-01 – 2015-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2014)
Budget Amount *help
¥4,940,000 (Direct Cost: ¥3,800,000、Indirect Cost: ¥1,140,000)
Fiscal Year 2014: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2013: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2012: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Keywords高大教育接続 / コンピテンス / 教育課程の体系化 / チューニング / アドバンスト・プレイスメント / コモン・コア州スタンダード / 教育評価 / 米国 / デュアル・エンロールメント / 理数教育 / STEM / 技術者(工学)教育
Outline of Final Research Achievements

This study aims to identify educational approaches that effectively support youths' transition from high school to university. Investigation of the Advanced Placement approach highlights the importance of high school teachers and university faculty developing a shared undestanding of the competence framework that identify what college freshman should know, understand, and be able to do. The Commom Core State Standards initiative highlights the importance of defining a single competence framework that identify different stages of children's congnitive development from Kindergarten throughout college, and the importance of aligning the curriculum to the competence framework by utilizing methodologies such as Tuning.

Report

(4 results)
  • 2014 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2013 Research-status Report
  • 2012 Research-status Report
  • Research Products

    (8 results)

All 2015 2014

All Journal Article (2 results) Presentation (6 results) (of which Invited: 2 results)

  • [Journal Article] チューニングによるコンピテンス枠組の構築と学位プログラムの設計2014

    • Author(s)
      深堀聰子
    • Journal Title

      IDE現代の高等教育‐大学教育のアウトカム

      Volume: 560 Pages: 17-22

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Journal Article] チューニングによる質保証アプローチの国際共通化‐学問分野別アウトカムの設定と評価の視点から2014

    • Author(s)
      深堀聰子
    • Journal Title

      大学基準協会『じゅあ』

      Volume: 53 Pages: 4-4

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] これからの時代を生きる力の育成(「パネルディスカッション)2015

    • Author(s)
      深堀聰子
    • Organizer
      東京都教育委員会 平成27年度教育施策連絡協議会
    • Place of Presentation
      東京都庁第一本庁舎5階大会議室
    • Year and Date
      2015-04-09
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] Educational Challenges in a Changing Society; the Case of Japan2014

    • Author(s)
      Satoko Fukahori
    • Organizer
      Erasmus Mundus Master of Arts Euroculture, in collaboration with the Globalization Studies Groningen, Center for East Asian Studies Groningen, Center for Japanese Studies Groningen
    • Place of Presentation
      University of Groningen
    • Year and Date
      2014-11-11
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] キャリア教育の視点から高大接続を考える(ワークショップ)2014

    • Author(s)
      立石慎治
    • Organizer
      初年次教育学会第7回大会
    • Place of Presentation
      帝塚山大学
    • Year and Date
      2014-09-04
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] Tuning-AHELOテスト問題バンクから始めるグローバル質保証トータルパッケージ-コンピテンス枠組の共有と水準規定から学位プログラム設計へ2014

    • Author(s)
      深堀聰子
    • Organizer
      国立教育政策研究所シンポジウム『学問分野のチューニングによる学位プログラムの設計-ユタ州立大学と米国歴史学会の経験から導く政策への示唆-』
    • Place of Presentation
      KKRホテル東京
    • Year and Date
      2014-08-28
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] ユニバーサル時代における高大教育接続の在り方を考える 米国デュアル・エンロールメント・プログラムに注目して2014

    • Author(s)
      深堀聰子
    • Organizer
      日本高等教育学会第17回大会
    • Place of Presentation
      大阪大学
    • Year and Date
      2014-06-28
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] ユニバーサル時代における高大教育接続の在り方を考える -米国デュアル・エンロールメント・プログラムに注目して-2014

    • Author(s)
      深堀 聰子
    • Organizer
      日本高等教育学会
    • Place of Presentation
      大阪大学
    • Related Report
      2013 Research-status Report

URL: 

Published: 2013-05-31   Modified: 2019-07-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi