• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Exploring a cooperation model among school and community to utilize local resources in depopulating area: Comparative analysis between Japan and Korea.

Research Project

Project/Area Number 24531015
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Educaion
Research InstitutionUniversity of Hyogo

Principal Investigator

OZAKI KIMIKO  兵庫県立大学, 環境人間学部, 教授 (90331678)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) SATO Hiroko  兵庫県立大学, 環境人間学部, 教授 (60165818)
Co-Investigator(Renkei-kenkyūsha) SADAHIRO Saiko  千葉大学, 教育学部, 教授 (80361400)
Research Collaborator HIGO Kousei  韓国国立公州大学, 講師
CHE Jonryoru  韓国国立公州大学, 教授
MIN Byonson  忠清南道ホンソン郡ホンソン中学校, 教諭
Project Period (FY) 2012-04-01 – 2015-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2014)
Budget Amount *help
¥3,250,000 (Direct Cost: ¥2,500,000、Indirect Cost: ¥750,000)
Fiscal Year 2014: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2013: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2012: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Keywords小規模学校 / 学校統廃合 / 日韓比較 / 自律学校 / 教育福祉 / オルタナティブスクール / 地域共生型学校 / 田園学校 / 教育政策 / 国際研究者交流 / 韓国 / 小規模校対策 / 人口減少 / 地域力 / 国際情報交換 韓国 / 国際研究者交流 韓国
Outline of Final Research Achievements

This research aims to explore a cooperation model among school and community to utilize local resources in depopulating area based on a comparison between Japanese and Korean engagements regarding small school. There are similarities between two countries. One of the common urgent problems for central and local government is school consolidation due to the declining number of births, urbanization and depopulation of the rural areas. But the way of coping with the small school is different. Korean Government devolved some power and authority to schools and adapted educare policy to prevent economic and social inequality from widening. Also, there are some movements to recognize the value of the small school by teacher and residents.
We can say that these are requirements for a cooperation model among school and community.

Report

(4 results)
  • 2014 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2013 Research-status Report
  • 2012 Research-status Report
  • Research Products

    (15 results)

All 2015 2014 2013 2012 Other

All Journal Article (7 results) (of which Peer Reviewed: 4 results,  Acknowledgement Compliant: 2 results,  Open Access: 1 results) Presentation (6 results) (of which Invited: 1 results) Book (1 results) Remarks (1 results)

  • [Journal Article] 中山間地域の山村留学による住民への効果と地域特性2015

    • Author(s)
      佐藤 宏子
    • Journal Title

      兵庫県立大学環境人間学部 研究紀要

      Volume: 17 Pages: 15-28

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 地域共生型学校の模索-韓国忠清南道ホンソン郡ホンドン面の取組みに焦点をあてて2014

    • Author(s)
      尾崎 公子
    • Journal Title

      学校の境界研究会『教育の境界』

      Volume: 14 Pages: 49-60

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 地域共生型学校の模索-韓国忠清南道ホンソン郡ホンドン面の取組みに焦点をあてて2014

    • Author(s)
      尾﨑公子
    • Journal Title

      教育の境界

      Volume: 11 Pages: 49-59

    • Related Report
      2013 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 地域共生型学校の一つのモデル-韓国のプルム学校2013

    • Author(s)
      尾﨑公子
    • Journal Title

      教育解放

      Volume: 146 Pages: 22-23

    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Journal Article] 教材に活きる栗山の地域力2013

    • Author(s)
      尾﨑公子
    • Journal Title

      学校事務

      Volume: 11 Pages: 30-34

    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Journal Article] 韓国の小規模校対策-田園学校事業に着目して2013

    • Author(s)
      尾﨑公子
    • Journal Title

      教育の境界

      Volume: 10 Pages: 1-13

    • Related Report
      2012 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 地域力を形にしていく教育プログラムの重要性2013

    • Author(s)
      尾﨑公子
    • Journal Title

      学校事務

      Volume: 1月号 Pages: 32-35

    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Presentation] 小規模校の活性化方策-日韓比較の視点から-2012

    • Author(s)
      尾﨑公子
    • Organizer
      日本教育行政学会
    • Place of Presentation
      早稲田大学(東京都)
    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Presentation] 学校適正規模政策の日韓比較-人口減少地域における学校と地域

    • Author(s)
      尾﨑公子、貞弘斎子、肥後耕生
    • Organizer
      日本教育行政学会
    • Place of Presentation
      京都大学(京都市左京区)
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] 韓国における学校統廃合と田園学校

    • Author(s)
      尾﨑公子
    • Organizer
      教育の境界研究会
    • Place of Presentation
      茨木市民会館(大阪府茨木市駅前)
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] 人口減少地域における学校と地域-地域力の醸成

    • Author(s)
      尾﨑公子
    • Organizer
      ふらのフォーラム
    • Place of Presentation
      雨煙別小学校コカ・コーラ環境ハウス(夕張郡栗山町)
    • Related Report
      2013 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 地域共生型学校モデルを模索する ― 日韓比較の視点から-

    • Author(s)
      尾﨑公子
    • Organizer
      教育の境界研究会
    • Place of Presentation
      茨木市民会館(大阪府)
    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Presentation] 韓国の教育福祉政策の展開-田園学校プロジェクトに焦点を当てて-

    • Author(s)
      尾﨑公子
    • Organizer
      獨協大学国際共同研究会主催 国際シンポジウム
    • Place of Presentation
      獨協大学(埼玉県)
    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Book] 多様化する家族の肖像2014

    • Author(s)
      小島優生、平田由紀江、石川裕之、渡辺達雄、尾﨑公子、キム・ヒョンミ、キム・ファソン、パク・ヘギョン
    • Total Pages
      271
    • Publisher
      亜紀書房
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Remarks] 尾崎研究室ホームページ

    • URL

      http://www.shse.u-hyogo.ac.jp/ozaki/

    • Related Report
      2014 Annual Research Report

URL: 

Published: 2013-05-31   Modified: 2019-07-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi