• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A study on the relationship between reflection and development among tactful teachers

Research Project

Project/Area Number 24531036
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Educaion
Research InstitutionOsaka Shoin Women's University

Principal Investigator

MURAI Naoko  大阪樟蔭女子大学, 児童学部, 教授 (90411454)

Project Period (FY) 2012-04-01 – 2015-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2014)
Budget Amount *help
¥3,770,000 (Direct Cost: ¥2,900,000、Indirect Cost: ¥870,000)
Fiscal Year 2014: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2013: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2012: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Keywords教師教育 / 教師の専門性 / リフレクション / 教育的タクト / ヴァン=マーネン / 現象学的教育学 / 子どもの生活世界 / 実践知 / 現象学的記述 / リアリスティックアプローチ / オランダ / カナダ / 教職の専門性 / リアリスティック・アプローチ / カナダ・オランダ・アメリカ / カナダ:オランダ:アメリカ
Outline of Final Research Achievements

Tactful teachers can sense the pedagogical significance of a particular situation and act in the best interests of a child. In this study, I define pedagogical tact in terms of a teacher’s expertise and explore conceptual definitions of pedagogical tact and related ideas on pedagogy. I examined the ways in which the tactfulness of teachers and student teachers can be developed. First, to understand the child’s lived experience, it is important to think deeply about the child’s situation and mind. I found that phenomenological inquiry in classes is effective in understanding the child’s lived experience. Next, reflection on past experiences of student teachers and teachers in classrooms is valid, and this assumption is examined using the realistic approach. Student teachers were able to think deeply in the best interests of children through reflection methods.

Report

(4 results)
  • 2014 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2013 Research-status Report
  • 2012 Research-status Report
  • Research Products

    (29 results)

All 2015 2014 2013 2012 Other

All Journal Article (10 results) (of which Open Access: 2 results,  Acknowledgement Compliant: 4 results,  Peer Reviewed: 1 results) Presentation (17 results) Book (2 results)

  • [Journal Article] 教師教育における「省察」の意義の再検討ー教師の専門性としての教育的タクトを身につけるために2015

    • Author(s)
      村井 尚子
    • Journal Title

      大阪樟蔭女子大学研究紀要

      Volume: 5 Pages: 175-183

    • NAID

      110009899441

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
    • Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] エピソード記述と教育的契機の記述による教育実習へのリフレクション2015

    • Author(s)
      村井 尚子
    • Journal Title

      大阪樟蔭女子大学研究紀要

      Volume: 5 Pages: 185-194

    • NAID

      110009899442

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
    • Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 「教育の基礎理論に関する科目」のリアリスティックな授業実践2015

    • Author(s)
      坂田哲人・村井尚子
    • Journal Title

      青山インフォメーション・サイエンス

      Volume: 42 Pages: 4-9

    • NAID

      120005764838

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 子どもと秘密④ー教育的な敏感さの涵養を目指す授業実践の報告―2014

    • Author(s)
      村井 尚子
    • Journal Title

      子ども研究(大阪樟蔭女子大学附属子ども研究所)

      Volume: 5 Pages: 31-36

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 「ヴァン=マーネンの教育的タクト論―定義と特徴」2014

    • Author(s)
      村井 尚子
    • Journal Title

      大阪樟蔭女子大学研究紀要

      Volume: 4 Pages: 181-192

    • NAID

      110009760086

    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Journal Article] 「ヴァン=マーネンにおける教育的関係論の特質―コンタクトの教育学に焦点づけて」2014

    • Author(s)
      村井 尚子
    • Journal Title

      大阪樟蔭女子大学研究紀要

      Volume: 4 Pages: 169-179

    • NAID

      110009760085

    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Journal Article] 「子どもと秘密③―自己への気づき」2013

    • Author(s)
      村井 尚子
    • Journal Title

      大阪樟蔭女子大学附属子ども研究所・子ども研究

      Volume: 4 Pages: 29-31

    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Journal Article] 「気がかりとしてのケア―教育とケアは分離可能か」2013

    • Author(s)
      村井尚子
    • Journal Title

      『大阪樟蔭女子大学研究紀要』

      Volume: 第3巻 Pages: 191-202

    • NAID

      110009535977

    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Journal Article] 「応答としてのケアの可能性と不可能性―教育責任についての試論―」2013

    • Author(s)
      村井尚子
    • Journal Title

      『大阪樟蔭女子大学研究紀要』

      Volume: 第3巻 Pages: 203-212

    • NAID

      110009535978

    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Journal Article] 「子どもと秘密②―秘密と仲間集団」2012

    • Author(s)
      村井尚子
    • Journal Title

      『大阪樟蔭女子大学附属子ども研究所 子ども研究』

      Volume: 第3巻 Pages: 28-31

    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Presentation] 子どもにとっての家の意味ー授業における現象学的探究ー2015

    • Author(s)
      村井 尚子
    • Organizer
      日本保育学会第68回大会
    • Place of Presentation
      椙山女学園大学
    • Year and Date
      2015-05-09
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] Encounter: the Discontinuous Experience of becoming a Tactful Teacher2014

    • Author(s)
      Naoko MURAI
    • Organizer
      The 33rd International Human Science Research Conference
    • Place of Presentation
      Nova Scosia, Canada
    • Year and Date
      2014-08-12 – 2014-08-15
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] Reflection on the Pedagogical Moment: Using the ALACT Model2014

    • Author(s)
      Naoko MURAI
    • Organizer
      The Pacific Early Childhood Education Research Association 15th Annual Conference
    • Place of Presentation
      Bali, Indonesia
    • Year and Date
      2014-08-08 – 2014-08-10
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] 子ども期の秘密ー授業における生きられた経験の探究の試み①ー2014

    • Author(s)
      村井 尚子
    • Organizer
      日本保育学会第67回大会
    • Place of Presentation
      大阪総合保育大学
    • Year and Date
      2014-05-17
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] 「子ども期の秘密―授業における生きられた経験の探究の試み①―」2014

    • Author(s)
      村井 尚子
    • Organizer
      日本保育学会第67回大会
    • Place of Presentation
      大阪総合保育大学
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] Reflection on the Pedagogical Moment: Using the ALACT Model2014

    • Author(s)
      Naoko MURAI
    • Organizer
      PECERA Bali (2014)
    • Place of Presentation
      イナ・グランド・バリビーチホテル(インドネシア)
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] Encounter: the Discontinuous Experience of becoming a Tactful Teacher2014

    • Author(s)
      Naoko MURAI
    • Organizer
      IHSRC 33th
    • Place of Presentation
      St Francic Xavier University(カナダ)
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] 「ヴァン=マーネンの教育的タクト①―定義と特徴」2013

    • Author(s)
      村井 尚子
    • Organizer
      日本教師教育学会第23回大会
    • Place of Presentation
      佛教大学
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] 「教員の資質能力という概念をめぐる議論と課題」2013

    • Author(s)
      武田信子・山辺恵理子・村井尚子
    • Organizer
      日本教師教育学会第23回大会
    • Place of Presentation
      佛教大学
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] 「教育実習指導における教育的契機の記述とエピソード記述」2013

    • Author(s)
      村井 尚子
    • Organizer
      日本乳幼児教育学会第23回大会
    • Place of Presentation
      千葉大学
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] Reflection to be a Professional Kindergarten Teacher: Using the Korthagen’s ALACT model2013

    • Author(s)
      Naoko MURAI and Yuko AKAMINE
    • Organizer
      PECERA2014
    • Place of Presentation
      梨花女子大学校(韓国)
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] To be a Tactful Teacher: continuous process and discontinuous experience2013

    • Author(s)
      Naoko MURAI
    • Organizer
      IHSRC32th
    • Place of Presentation
      Aalborg University(デンマーク)
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] Reflection to be a professional kindergarten teacher: using the Korthagen’s ALACT model2013

    • Author(s)
      Naoko MURAI, Yuko AKAMINE
    • Organizer
      Pacific Early Childhood Education Research Association 14th Annual Conference
    • Place of Presentation
      韓国 梨花女子大学
    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Presentation] To be a Tactful Teacher: continuous process and discontinuous experience2013

    • Author(s)
      Naoko MURAI
    • Organizer
      The 32nd International Human Science Research Conference
    • Place of Presentation
      デンマーク Aalborg
    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Presentation] 「教師教育における『リフレクション』の意義―ヴァン=マーネンの所論を中心に―」

    • Author(s)
      村井尚子
    • Organizer
      日本教師教育学会自由研究発表
    • Place of Presentation
      東洋大学
    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Presentation] 「初等教育教員養成におけるリフレクション」

    • Author(s)
      村井尚子
    • Organizer
      日本教師教育学会ワークショップ
    • Place of Presentation
      東洋大学
    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Presentation] To be a Tactful Teacher: reflection on pedagogical moment

    • Author(s)
      Naoko MURAI
    • Organizer
      The 3rd East Asian International Conference on Teacher Education
    • Place of Presentation
      中国 華東師範大学
    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Book] 教師教育:いま、考えるべき教師の成長とは2014

    • Author(s)
      村井 尚子(上條晴夫責任編集、他31名の分担執筆)
    • Total Pages
      206
    • Publisher
      さくら社
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Book] 授業づくりネットワーク No.8 教師のリフレクション(省察)2012

    • Author(s)
      村井尚子(共著)
    • Publisher
      学事出版
    • Related Report
      2012 Research-status Report

URL: 

Published: 2013-05-31   Modified: 2019-07-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi