• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A Study of Process Skill-Oriented Curriculum Development in Early Childhood Science Education

Research Project

Project/Area Number 24531037
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Educaion
Research InstitutionOsaka Ohtani University

Principal Investigator

KOTANI Takuya  大阪大谷大学, 教育学部, 准教授 (50411484)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) NAGASE Yoshiko  大阪大谷大学, 教育学部, 教授 (50247889)
TANAKA Noboru  岐阜大学, 教育学部, 准教授 (70508465)
MINE Kyoko  大阪大谷大学, 教育学部, 講師 (90611187)
Project Period (FY) 2012-04-01 – 2015-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2014)
Budget Amount *help
¥5,070,000 (Direct Cost: ¥3,900,000、Indirect Cost: ¥1,170,000)
Fiscal Year 2014: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2013: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Fiscal Year 2012: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Keywords幼小縦断 / 科学教育 / 思考のスキル / 発達の姿 / 観察 / コミュニケーション / 能力指標 / 科学教育カリキュラム / 保幼小縦断 / 観察・コミュニケーション能力指標 / 幼小接続 / 観察スキル / コミュニケーションスキル / 幼児期の科学教育 / 低学年児童期の科学教育 / サイエンス・プロセス・スキルス / 科学的な遊び
Outline of Final Research Achievements

The purpose of our study is (1) to develop systematic scientific activities from 3- to 8-year-old young children and to make the developmental viewpoints suitable for various scientific activities.
The main results of our study are as follows; (1) the total amount of developed scientific activities is 33 for 3 years. 17 scientific activities are for young children in kindergarten and 16 ones for in primary school. (2) Some characteristics of young child’s exploration could be found by analyzing their “Words” and “Behavior”. Firstly Young children tend to gaze their interested objects for a while. Secondly they tend to throw a look at their friends’ behavior and conservation when they did not know how to do it during their exploration. (3) Eight kinds of the developmental viewpoints during their exploration which can affect the formation of scientific literacy could be extracted from the data of transcripts.

Report

(4 results)
  • 2014 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2013 Research-status Report
  • 2012 Research-status Report
  • Research Products

    (23 results)

All 2014 2013 2012 Other

All Journal Article (8 results) Presentation (10 results) Book (2 results) Remarks (3 results)

  • [Journal Article] 発達という評価指標を組み込んだ低学年科学教育プログラム「かがく」の提案-「かがく」の授業モデル「土のかがく」及び「空気のかがく」と評価指標としての「発達の姿(試案)」の提案-2014

    • Author(s)
      小谷卓也・長瀬美子
    • Journal Title

      大阪大谷大学 教育研究

      Volume: 39 Pages: 23-42

    • NAID

      110009889198

    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Journal Article] 幼児の「知性」と「感性」の育ちの視点としての4歳児の「発達の姿」-「かがく」の保育モデル「空気遊び」の活動から抽出される4歳児の発達指標の特徴-2014

    • Author(s)
      小谷卓也・長瀬美子
    • Journal Title

      幼児教育実践研究センター紀要

      Volume: 4 Pages: 58-89

    • NAID

      40021904822

    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Journal Article] 思考力を育む幼児期の「かがく」の実践 -「色水遊び」における幼児の学び-2013

    • Author(s)
      小谷卓也
    • Journal Title

      大阪保育問題研究会機関誌

      Volume: 第322号 Pages: 17-20

    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Journal Article] 思考力を育む幼児期の「かがく」の実践-科学的な遊びにおける発達の捉え方-2013

    • Author(s)
      小谷卓也
    • Journal Title

      大阪保育問題研究会機関誌

      Volume: 第323号 Pages: 12-15

    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Journal Article] 思考力を育む幼児期の「かがく」の実践2012

    • Author(s)
      小谷卓也
    • Journal Title

      大阪保育問題研究会機関誌

      Volume: 第318号 Pages: 8-10

    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Journal Article] 思考力を育む幼児期の「かがく」の実践 -保育のテーマとねらいの組立-2012

    • Author(s)
      小谷卓也
    • Journal Title

      大阪保育問題研究会機関誌

      Volume: 第319号 Pages: 10-12

    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Journal Article] 思考力を育む幼児期の「かがく」の実践 -環境設定と保育の流れ(組立)2012

    • Author(s)
      小谷卓也
    • Journal Title

      大阪保育問題研究会機関誌

      Volume: 第320号 Pages: 14-17

    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Journal Article] 思考力を育む幼児期の「かがく」の実践 -「空気遊び」における幼児の学び-2012

    • Author(s)
      小谷卓也
    • Journal Title

      大阪保育問題研究会機関誌

      Volume: 第321号 Pages: 14-17

    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Presentation] 「かがく遊び」における5歳児の探索過程の行動分析-「観察」及び「コミュニケーション」特性に着目して-2014

    • Author(s)
      小谷卓也
    • Organizer
      日本乳幼児教育学会
    • Place of Presentation
      広島大学
    • Year and Date
      2014-11-29
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] 生活科授業モデル「電気のかがく」における小学2年生の探索行動-「観察」及び「コミュニケーション」行為に着目して-2014

    • Author(s)
      小谷卓也
    • Organizer
      日本理科教育学会
    • Place of Presentation
      愛媛大学
    • Year and Date
      2014-08-24
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] An Analysis of the Developmental viewpoints of 4-year-old Young Children Extracted from their "Words" and "Behavior" during the Dissolution Activity2014

    • Author(s)
      小谷卓也
    • Organizer
      PECERA(PACIFIC EARLY CHILDHOOD EDUCATION RESEARCH ASSOCIATION)
    • Place of Presentation
      Indonesia
    • Year and Date
      2014-08-09
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] 「かがく遊び」から抽出される幼児の知性と感性の育ちの視点2014

    • Author(s)
      小谷卓也
    • Organizer
      日本保育学会
    • Place of Presentation
      大阪総合保育大学
    • Year and Date
      2014-05-17
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] 色水遊びにおける「観察」と「コミュニケーション」スキルの特性

    • Author(s)
      小谷卓也
    • Organizer
      日本保育学会第66回大会
    • Place of Presentation
      中村学園大学
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] A Comparative Analysis of Child's Behavior and Words between K3 and G1during Sink and Float Play

    • Author(s)
      Takuya KOTANI
    • Organizer
      The 14th PECERA Annual Conference in Korea
    • Place of Presentation
      韓国 梨花女子大学(EWHA WOMANS UNIVERSITY)
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] 4歳児の「色水遊び」の探索過程の行動分析-「観察」及び「コミュニケーション」特性に着目して-

    • Author(s)
      小谷卓也
    • Organizer
      日本乳幼児教育学会第23回大会
    • Place of Presentation
      千葉大学
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] 幼児期の科学的な遊びにおける認知的要素の発達指標に関する試案

    • Author(s)
      小谷卓也
    • Organizer
      日本保育学会第65回大会
    • Place of Presentation
      東京家政大学
    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Presentation] An analysis of the features of young children's observation and communication skill during their play with air and magnetic.

    • Author(s)
      Takuya KOTANI
    • Organizer
      The 13th PECERA Annual Conference in Singapore
    • Place of Presentation
      National Institute of Education Nanyang Technological University
    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Presentation] 色水遊びにおける「観察」と「コミュニケーション」スキルの特性

    • Author(s)
      小谷卓也
    • Organizer
      日本乳幼児教育学会第22回大会
    • Place of Presentation
      武庫川女子大学
    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Book] 幼児教育におけるカリキュラム・デザインの理論と方法2014

    • Author(s)
      長瀬美子、田中伸、峯恭子編著 小谷卓也、他
    • Total Pages
      190
    • Publisher
      風間出版
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Book] 幼児教育学実践ハンドブック2013

    • Author(s)
      長瀬美子・小谷卓也・ 田中伸 編著
    • Publisher
      風間書房
    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Remarks] 大阪大谷大学教育学部教育学科 教員一覧

    • URL

      http://www.osaka-ohtani.ac.jp/department/teacher/education/ed_kotanit.html

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Remarks] 大阪大谷大学 教育学部 教育学会学会誌「教育研究」

    • URL

      http://www.osaka-ohtani.ac.jp/department/education/academic_journal.html

    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Remarks] 教育福祉研究

    • URL

      http://www.osaka-ohtani.ac.jp/department/welfare/academic_journal.html

    • Related Report
      2012 Research-status Report

URL: 

Published: 2013-05-31   Modified: 2019-07-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi