• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Comparative Social Historical Study on the Education-Welfare, Reconstruction of the Relation between Schooling, Home and Labor and the Support of School Attendance

Research Project

Project/Area Number 24531057
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Sociology of education
Research InstitutionKyoto University (2013-2015)
Tokyo University of Foreign Studies (2012)

Principal Investigator

KURAISHI ICHIRO  京都大学, 人間・環境学研究科(研究院), 准教授 (10345316)

Project Period (FY) 2012-04-01 – 2016-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2015)
Budget Amount *help
¥5,330,000 (Direct Cost: ¥4,100,000、Indirect Cost: ¥1,230,000)
Fiscal Year 2015: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2014: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2013: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2012: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Keywords教育福祉 / ビジティング・ティーチャー / 福祉教員 / 長期欠席 / 貧困 / 新移民 / 被差別部落 / 学校・家庭・労働の再編 / 特別学級 / アフリカ系アメリカ人学校 / All-Day Neighborhood学校l / 就通学支援 / オールデー・ネイバーフッドスクール / アフタースクールプログラム / プレストン・ウィルコクス / フリーダムスクール / スクールソーシャルワーク / 就学義務 / 就通学保障 / ビジティング・ティーチャー / アメリカ合衆国
Outline of Final Research Achievements

Through the comparison of visiting teacher in America and the Fukushi Kyoin in Japan, I pictured the process of reconstruction of relation between schooling, home and labor. Visiting teachers emerged when the Compulsory School Attendance Law was effectively enforced to prevent any child labor. Visiting teachers widened their scope to include the children of new immigrants and mildly retarded students. Further, they pioneered a new field of vocational guidance to adolescents. It represented the new situation that schooling exclusively takes the role of preparing students to their future job after once breaking off their relations to work and labor. In contrast the Fukushi Kyoin took an ambivalent role to students' life security. In some time their life security was threatened by Fukushi Kyoin's act of preventing junior high students from laboring. In other times life security was secured by Fukushi Kyoin's support to family of applying public assistance.

Report

(5 results)
  • 2015 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2014 Research-status Report
  • 2013 Research-status Report
  • 2012 Research-status Report
  • Research Products

    (15 results)

All 2015 2014 2013 2012 Other

All Journal Article (7 results) (of which Peer Reviewed: 2 results,  Acknowledgement Compliant: 1 results) Presentation (5 results) (of which Invited: 3 results) Book (3 results)

  • [Journal Article] 生活・生存保障と教育をむすぶもの/へだてるもの:教育福祉のチャレンジ2015

    • Author(s)
      倉石一郎
    • Journal Title

      教育学研究

      Volume: 82巻4号 Pages: 571-582

    • NAID

      130005152603

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 実践「埋め込まれ型」社会調査の隘路:米国ソーシャルワーク形成史からの教訓2015

    • Author(s)
      倉石一郎
    • Journal Title

      社会と調査

      Volume: 14 Pages: 36-43

    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Journal Article] ワンルームスクールの世界:アメリカ教育史を支えたうつわの肖像2015

    • Author(s)
      倉石一郎
    • Journal Title

      年報教育の境界

      Volume: 12 Pages: 15-46

    • Related Report
      2014 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 公教育における包摂の多次元性:高知県の福祉教員の事例を手がかりに2014

    • Author(s)
      倉石一郎
    • Journal Title

      <教育と社会>研究

      Volume: 24 Pages: 1-11

    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Journal Article] 爆発的拡大のための雌伏 ―米国ビジティング・ティーチャーの大恐慌時代―2013

    • Author(s)
      倉石一郎
    • Journal Title

      国際関係論叢

      Volume: 2(2) Pages: 49-84

    • NAID

      120005353851

    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Journal Article] ニューヨーク市における<制度化>以後のvisiting teacherの活動の変容:「学校に行かない子ども」への対応を中心に2012

    • Author(s)
      倉石一郎
    • Journal Title

      東京外国語大学論集

      Volume: 84 Pages: 127-140

    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Journal Article] ビジティング・ティーチャーの「訪問」からの部分的撤退はなぜ起こったのか:知的障害児教育とのかかわりをめぐる一考察2012

    • Author(s)
      倉石一郎
    • Journal Title

      東京外国語大学論集

      Volume: 85 Pages: 141-160

    • NAID

      120005254481

    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Presentation] アメリカにおけるスクールソーシャルワーカーの歴史:現代日本の教育と福祉の連携を見すえて2015

    • Author(s)
      倉石一郎
    • Organizer
      第19回石井十次セミナー
    • Place of Presentation
      ホテル四季亭(宮崎県高鍋町)
    • Year and Date
      2015-08-30
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 世界史的視点からみた四国(高知・徳島)の同和・人権教育:福祉教員制度65年、同対審答申50年の節目に―2015

    • Author(s)
      倉石一郎
    • Organizer
      第62回四国地区人権教育研究大会
    • Place of Presentation
      四国大学
    • Year and Date
      2015-07-03
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Presentation] 越境者はいかにしてプロフェッショナリズムの罠に落ちたか:米国スクールソーシャルワーカー(ビジティング・ティーチャー)の歩みからの示唆2012

    • Author(s)
      倉石一郎
    • Organizer
      日本質的心理学会
    • Place of Presentation
      東京都市大学
    • Related Report
      2012 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 福祉が<教育>を見いだすとき:米日のスクールソーシャルワーク発展史から2012

    • Author(s)
      倉石一郎
    • Organizer
      日本教育社会学会
    • Place of Presentation
      同志社大学
    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Presentation] 教育・労働・ケアをめぐる布置関係の再編によせて -米国・戦間期におけるビジティング・ティーチャー「転進」の意味-

    • Author(s)
      倉石一郎
    • Organizer
      日本教育学会(シンポジウム「労働・ケア・生存:教育の意義を再考する」)
    • Place of Presentation
      一橋大学
    • Related Report
      2013 Research-status Report
    • Invited
  • [Book] 語りにおける一貫性の生成/非生成(『ライフストーリーに何ができるか:対話的構築主義の批判的継承』所収)2015

    • Author(s)
      倉石一郎
    • Total Pages
      24
    • Publisher
      新曜社
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Book] アメリカ教育福祉社会史序説-ビジティング・ティーチャーとその時代2014

    • Author(s)
      倉石一郎
    • Total Pages
      355
    • Publisher
      春風社
    • Related Report
      2014 Research-status Report 2013 Research-status Report
  • [Book] 教育における包摂と排除:もうひとつの若者論(分担執筆)2012

    • Author(s)
      稲垣恭子編
    • Publisher
      明石書店
    • Related Report
      2012 Research-status Report

URL: 

Published: 2013-05-31   Modified: 2019-07-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi