• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A Study on an Empirical Method to Identify Teacher's Professional Development from the Viewpoint of Practical Ability in Lesson

Research Project

Project/Area Number 24531107
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionNiigata University

Principal Investigator

TAKAGI Sachiko  新潟大学, 人文社会・教育科学系, 教授 (70377175)

Project Period (FY) 2012-04-01 – 2016-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2015)
Budget Amount *help
¥2,470,000 (Direct Cost: ¥1,900,000、Indirect Cost: ¥570,000)
Fiscal Year 2015: ¥260,000 (Direct Cost: ¥200,000、Indirect Cost: ¥60,000)
Fiscal Year 2014: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2013: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2012: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Keywords授業実践力 / 実証的方法 / 教師の成長
Outline of Final Research Achievements

This study aims to clarify the method to identify teacher's professional development from the viewpoint of practical ability in lesson. 32 lessons were analyzed, both from teacher’s and learner’s points of view. The differences of opinions and teaching styles between a student teacher’s and expert teacher’s lessons were analyzed.
The results are as follows: the framework of practical ability in lesson consists of 7 elements. Development of practical ability in lesson for the period of around ten years after adoption from a teacher training stage was analyzed. Through the whole lessons, children’s level of recognition was different in two settings. In the student teacher’s lesson, children reported the pleasures and failures of their plans and ideas. In the expert teacher’s lesson, children reported the pleasures of making perfect bags. In sum, the differences in teacher’s opinion and teaching styles influenced the quality of students’ learning.

Report

(5 results)
  • 2015 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2014 Research-status Report
  • 2013 Research-status Report
  • 2012 Research-status Report
  • Research Products

    (18 results)

All 2016 2015 2014 2013 2012

All Journal Article (9 results) (of which Peer Reviewed: 4 results,  Acknowledgement Compliant: 4 results) Presentation (8 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] 授業における教師のこだわりの違いが子どもの学びに及ぼす影響―小学校家庭科における学生と熟練教師が行った製作学習から2015

    • Author(s)
      高木幸子、佐藤雪菜
    • Journal Title

      日本家庭科教育学会誌

      Volume: 第58巻1号

    • Related Report
      2014 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 小学校家庭科において考えることを重視した製作学習の検討2015

    • Author(s)
      佐藤雪菜、高木幸子
    • Journal Title

      教材学研究

      Volume: 第26巻

    • NAID

      130005167439

    • Related Report
      2014 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 自ら考え授業実践を通して検証する家庭科研究教育実習書2015

    • Author(s)
      高木幸子、山口こころ、東川由樹子、和田玲奈
    • Journal Title

      平成26年度新潟大学教育学部「フレンドシップ事業」実施報告書

      Volume: 11 Pages: 37-48

    • Related Report
      2014 Research-status Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 教職経験により小学校教員が感じる不安や課題―家庭科教員養成課程を卒業した教員への調査からー2014

    • Author(s)
      高木幸子
    • Journal Title

      新潟大学教育学部紀要

      Volume: 第7巻第2号 Pages: 325-333

    • NAID

      120006749483

    • Related Report
      2014 Research-status Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 小学校家庭科においてDESC法を用いて人とのかかわり方を考える家庭科授業の開発2014

    • Author(s)
      高木幸子、篠原敦子
    • Journal Title

      日本教材学会教育年報

      Volume: 第25巻

    • Related Report
      2013 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 学生自身が考え授業実践を通して検証する家庭科研究教育実習2014

    • Author(s)
      高木幸子、佐藤雪菜、高柳明理
    • Journal Title

      平成25年度新潟大学教育学部「フレンドシップ事業」実施報告書

      Volume: なし Pages: 38-51

    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Journal Article] 養成段階から初任期にみられる授業実践力の変容:家庭科教員養成課程の学生を対象として2013

    • Author(s)
      高木幸子
    • Journal Title

      日本家庭科教育学会北陸地区30周年記念誌

      Volume: なし Pages: 31-44

    • Related Report
      2013 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 授業実践力の習得・向上をめざして-学生とともに臨む研究教育実習2013

    • Author(s)
      高木幸子
    • Journal Title

      全国家庭科教育協会『家庭科』

      Volume: 5号 Pages: 25-27

    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Journal Article] 家庭科授業を考える経験としての研究教育実習2013

    • Author(s)
      高木幸子、村上泰代、篠原敦子、白川千鶴、齋藤理実
    • Journal Title

      平成24年度新潟大学教育学部「フレンドシップ事業」実施報告書

      Volume: 1 Pages: 17-25

    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Presentation] 中学校家庭科授業における教師の成長と教材使用の変容-大学3年次から12年間の授業記録に基づく事例研究から-2015

    • Author(s)
      高木幸子
    • Organizer
      日本教材学会第27回研究発表大会
    • Place of Presentation
      東京学芸大学(東京都小金井市)
    • Year and Date
      2015-10-09
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Presentation] 考えることを重視した製作学習の検討2014

    • Author(s)
      佐藤雪菜、高木幸子
    • Organizer
      日本教材学会第26回研究大会
    • Place of Presentation
      中部大学
    • Year and Date
      2014-10-18 – 2014-10-19
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] 教職経験年数による教員としての学びと課題認識の違い-家庭科教員養成課程を卒業した教員への調査からー2014

    • Author(s)
      高木幸子
    • Organizer
      日本家庭科教育学会北陸地区会第30回大会
    • Place of Presentation
      石川県女性センター
    • Year and Date
      2014-08-01 – 2014-08-08
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] 熟達教師による家庭科授業の再構成の分析:学習過程や教授方略の視点から2014

    • Author(s)
      高木幸子
    • Organizer
      日本家庭科教育学会第57回大会
    • Place of Presentation
      岡山大学
    • Year and Date
      2014-06-28 – 2014-06-29
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] 熟達教師による家庭科授業の再構成の分析-学習過程や教授方略の視点から-2014

    • Author(s)
      高木幸子
    • Organizer
      日本家庭科教育学会第57回大会
    • Place of Presentation
      岡山大学
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] DESC法を用いて人とのかかわり方を考える家庭科授業の開発2013

    • Author(s)
      高木幸子、篠原敦子
    • Organizer
      日本教材学会第25回研究発表大会
    • Place of Presentation
      日本大学文理学部
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] 学習過程と教授方略の視点から見た熟達教師による授業の再構成の分析2012

    • Author(s)
      高木幸子
    • Organizer
      日本教育工学会第28回大会
    • Place of Presentation
      長崎大学
    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Presentation] 授業場面での教師としての成長をとらえる授業評価項目の検討2012

    • Author(s)
      高木幸子
    • Organizer
      日本教材学会第24回大会
    • Place of Presentation
      福山平成大学
    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Book] 家庭科授業がわかる・できる・みえる:家庭科教員養成における授業実践力の養成2016

    • Author(s)
      高木 幸子
    • Publisher
      教育図書
    • Related Report
      2015 Annual Research Report

URL: 

Published: 2013-05-31   Modified: 2019-07-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi