• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Developing practical program of critical reading of expository text for gradual and systematic instruction

Research Project

Project/Area Number 24531126
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionHyogo University of Teacher Education

Principal Investigator

KIKKAWA Yhoshinori  兵庫教育大学, 学校教育研究科(研究院), 教授 (70432581)

Research Collaborator NISHIMORI Tomoko  
SHINDO Kayo  
TAKAMORI Takako  
IDO Aiko  
FURUKAWA Kaoru  
RAYMOND Keiko  
Project Period (FY) 2012-04-01 – 2015-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2014)
Budget Amount *help
¥2,730,000 (Direct Cost: ¥2,100,000、Indirect Cost: ¥630,000)
Fiscal Year 2014: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2013: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2012: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywords説明的文章 / 批判的読み / 段階的 / 系統的
Outline of Final Research Achievements

At the 1st stage of mastering how to instruct on critical reading of expository text, it is useful to make the instruction program based on the points as follows: ① Selecting skills of critical reading, and setting those skills limitedly in the lesson as learning contents ② Readiness of learners(level of reading, asserting, inferring as the writer)decides the order between two learning activities (inference of the intention of the writer, making their thoughts). ③ Instructing on making schema of critical reading with short text from the point of how to use specific examples

Report

(4 results)
  • 2014 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2013 Research-status Report
  • 2012 Research-status Report
  • Research Products

    (17 results)

All 2014 2013 2012

All Journal Article (6 results) (of which Open Access: 1 results,  Acknowledgement Compliant: 1 results) Presentation (5 results) Book (6 results)

  • [Journal Article] 説明的文章の批判的読みの授業づくりの要点 ―指導に習熟する過渡期の教師の取り組みをもとに―2014

    • Author(s)
      吉川芳則
    • Journal Title

      国語科教育研究

      Volume: 第126回名古屋大会研究発表要旨集 Pages: 225-228

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
    • Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 説明的文章の批判的読みに習熟していく初期段階における授業づくりの要点2013

    • Author(s)
      吉川芳則
    • Journal Title

      国語科教育研究

      Volume: 全国大学国語教育学会 第124回弘前大会 研究発表要旨集 Pages: 50-53

    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Journal Article] 校内研究を通して実践者が得た説明的文章の批判的読みの授業づくりの要点2013

    • Author(s)
      吉川芳則
    • Journal Title

      国語科教育研究

      Volume: 全国大学国語教育学会第125回広島大会研究発表要旨集 Pages: 291-294

    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Journal Article] 説明的文章の批判的読みの授業における事例の指導のあり方2013

    • Author(s)
      吉川芳則
    • Journal Title

      言語表現研究

      Volume: 第29号 Pages: 43-53

    • NAID

      40019661729

    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Journal Article] 説明的文章を批判的に読む授業を行うための初期段階の実践課題2012

    • Author(s)
      吉川芳則
    • Journal Title

      国語科教育研究

      Volume: 第122回筑波大会研究発表要旨集 Pages: 277-280

    • NAID

      120006467672

    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Journal Article] 説明的文章における批判的読みの学習指導の観点と段階性2012

    • Author(s)
      吉川芳則
    • Journal Title

      国語科教育研究

      Volume: 第123回富山大会研究発表要旨集 Pages: 97-100

    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Presentation] 説明的文章の批判的読みの授業づくりの要点 ―指導に習熟する過渡期の教師の取り組みをもとに―2014

    • Author(s)
      吉川芳則
    • Organizer
      全国大学国語教育学会
    • Place of Presentation
      愛知県産業労働センター
    • Year and Date
      2014-05-18
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] 説明的文章の批判的読みに習熟していく初期段階における授業づくりの要点2013

    • Author(s)
      吉川芳則
    • Organizer
      全国大学国語教育学会
    • Place of Presentation
      弘前大学
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] 校内研究を通して実践者が得た説明的文章の批判的読みの授業づくりの要点2013

    • Author(s)
      吉川芳則
    • Organizer
      全国大学国語教育学会
    • Place of Presentation
      広島大学
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] 説明的文章を批判的に読む授業を行うための初期段階の実践課題2012

    • Author(s)
      吉川芳則
    • Organizer
      全国大学国語教育学会
    • Place of Presentation
      筑波大学
    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Presentation] 説明的文章における批判的読みの学習指導の観点と段階性2012

    • Author(s)
      吉川芳則
    • Organizer
      全国大学国語教育学会
    • Place of Presentation
      富山大学
    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Book] 説明的文章の学習活動の構成と展開2013

    • Author(s)
      吉川芳則
    • Total Pages
      530
    • Publisher
      溪水社
    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Book] 読解と表現をつなぐ文学・説明文の授業2013

    • Author(s)
      長崎伸仁・吉川芳則・石丸憲一編著
    • Total Pages
      175
    • Publisher
      学事出版
    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Book] クリティカルな読解力が身につく!説明文の論理活用ワーク 低学年編2012

    • Author(s)
      吉川芳則編著
    • Total Pages
      95
    • Publisher
      明治図書
    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Book] クリティカルな読解力が身につく!説明文の論理活用ワーク 中学年編2012

    • Author(s)
      吉川芳則編著
    • Total Pages
      95
    • Publisher
      明治図書
    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Book] クリティカルな読解力が身につく!説明文の論理活用ワーク 高学年編2012

    • Author(s)
      吉川芳則編著
    • Total Pages
      91
    • Publisher
      明治図書
    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Book] クリティカルな読解力が身につく!説明文の論理活用ワーク 中学校編2012

    • Author(s)
      吉川芳則編著
    • Total Pages
      87
    • Publisher
      明治図書
    • Related Report
      2012 Research-status Report

URL: 

Published: 2013-05-31   Modified: 2019-07-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi