• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Music Appreciation Education Curriculum and Implementation Plan through ESD

Research Project

Project/Area Number 24531130
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionNara University of Education

Principal Investigator

MIYASHITA TOSHIYA  奈良教育大学, 教育学研究科(研究院), 教授 (50314521)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) OKUMA Nobuhiko  国立教育政策研究所, 研究開発部, 教育課程調査官 (20370083)
USUI Manabu  国立教育政策研究所, 研究開発部, 教育課程調査官 (00739427)
Project Period (FY) 2012-04-01 – 2015-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2014)
Budget Amount *help
¥3,770,000 (Direct Cost: ¥2,900,000、Indirect Cost: ¥870,000)
Fiscal Year 2014: ¥2,340,000 (Direct Cost: ¥1,800,000、Indirect Cost: ¥540,000)
Fiscal Year 2013: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2012: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
KeywordsESD / 音楽科教育 / 音楽鑑賞 / 鑑賞 / 高等学校 / ESD
Outline of Final Research Achievements

This study proposes the development of a specific plan for instruction through ESD (Education for Sustainable Development) for implementing music appreciation education in order to foster human resources for the 21st century.
As a result, I published "The Guidbook for Music Appreciation Education ESD "(all page 175) .

Report

(4 results)
  • 2014 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2013 Research-status Report
  • 2012 Research-status Report
  • Research Products

    (8 results)

All 2015 2014 2013 Other

All Journal Article (5 results) (of which Peer Reviewed: 2 results) Presentation (3 results)

  • [Journal Article] ESDとしての音楽鑑賞教育-指導内容と対応させた授業プランの開発と実践2015

    • Author(s)
      宮下俊也・大熊信彦・多賀秀紀
    • Journal Title

      学校音楽教育実践研究

      Volume: 19 Pages: 39-50

    • NAID

      110009934787

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 子どもたちが「学校で音楽を学ぶことの大切さ」を実感できる授業2014

    • Author(s)
      大熊信彦
    • Journal Title

      季刊音楽鑑賞教育

      Volume: 17 Pages: 54-57

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Journal Article] 音楽を学ぶことの意味-ESDとして鑑賞指導が目指すもの-2014

    • Author(s)
      宮下俊也
    • Journal Title

      学校教育(広島大学附属小学校 学校教育研究会)

      Volume: 1158 Pages: 12-17

    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Journal Article] ESD(持続発展教育)としての音楽科教育2013

    • Author(s)
      宮下俊也・大熊信彦
    • Journal Title

      奈良教育大学紀要

      Volume: 62 Pages: 207-218

    • Related Report
      2013 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] ESD(持続発展教育)としての音楽鑑賞教育の可能性2013

    • Author(s)
      宮下俊也
    • Journal Title

      学校音楽教育研究

      Volume: 17 Pages: 254-255

    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Presentation] 持続可能な社会創造に貢献する能力育成のための音楽鑑賞授業実践2014

    • Author(s)
      宮下俊也・大熊信彦・多賀秀紀
    • Organizer
      日本学校音楽教育実践学会
    • Place of Presentation
      熊本大学
    • Year and Date
      2014-08-16 – 2014-08-17
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] ESD(持続発展教育)としての音楽鑑賞教育

    • Author(s)
      宮下俊也・大熊信彦
    • Organizer
      日本学校音楽教育実践学会
    • Place of Presentation
      お茶の水女子大学
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] ESD(持続発展教育)としての音楽鑑賞教育の可能性

    • Author(s)
      宮下俊也
    • Organizer
      日本学校音楽教育実践学会
    • Place of Presentation
      鳴門教育大学
    • Related Report
      2012 Research-status Report

URL: 

Published: 2013-05-31   Modified: 2019-07-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi