• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A Study on Efficacy of Picture Books as resouces for Developing Reading Literacy

Research Project

Project/Area Number 24531133
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionHiroshima University

Principal Investigator

TAKAHARU Yamamoto  広島大学, 教育学研究科(研究院), 教授 (90210533)

Project Period (FY) 2012-04-01 – 2015-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2014)
Budget Amount *help
¥3,640,000 (Direct Cost: ¥2,800,000、Indirect Cost: ¥840,000)
Fiscal Year 2014: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2013: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2012: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Keywords絵本 / メタ認知 / ワークショップ / 読解力 / 学習材 / 理解のための方法 / 理解方略 / リテラチャー・サークル / ブッククラブ / 読書 / 読書教育
Outline of Final Research Achievements

There are 3 findings from this 3 years study as follows,
(1) Student could be more meta-cognitive on their reading process when using picture books as resource for developing reading literacy. (2) The result of analyzing many proficient readers researches show us that it would be very effective to use picture books as teaching resources in Language Arts classrooms for developing any comprehension strategies. (3) Picture books could take very important role in literacy curriculum as multimodal texts for developing reading and writing literacy. For elucidating efficacy of picture books, we should elaborate and develop workshop-model learning instead of traditional lessons.

Report

(4 results)
  • 2014 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2013 Research-status Report
  • 2012 Research-status Report
  • Research Products

    (17 results)

All 2015 2014 2013 2012 Other

All Journal Article (5 results) (of which Open Access: 2 results,  Acknowledgement Compliant: 2 results) Presentation (8 results) (of which Invited: 1 results) Book (4 results)

  • [Journal Article] 「理解する」ことの学習のためにどのような授業が必要か-ジョアンナ・M・ジミー著『理解するための方法を絵本で教える』の場合-2015

    • Author(s)
      山元隆春
    • Journal Title

      国語教育研究

      Volume: 56 Pages: 206-218

    • NAID

      120005733312

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
    • Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 「読解力」育成に果たす絵本の役割-現代絵本を使って「文学的要素」を教える試み-2014

    • Author(s)
      山元隆春
    • Journal Title

      論叢国語教育学

      Volume: 9 Pages: 71-89

    • NAID

      120005469598

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
    • Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 米国における理解方略指導の具体的展開 : Hervey & Goudvis 編『解釈の道具箱』における「意味を推論する」授業の場合2013

    • Author(s)
      山元隆春
    • Journal Title

      論叢国語教育学

      Volume: 復刊4 Pages: 47-63

    • NAID

      120005312207

    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Journal Article] リテラチャー・サークルによる読書活動の開拓:中学校国語科の場合2013

    • Author(s)
      山元隆春・居川あゆ子
    • Journal Title

      学校教育実践学研究

      Volume: 19 Pages: 89-100

    • NAID

      120005296238

    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Journal Article] 米国における理解方略指導の具体的展開―Hervey & Goudvis編『理解の道具箱』における「意味を推論する」授業の場合―2013

    • Author(s)
      山元隆春
    • Journal Title

      論叢国語教育学

      Volume: 復刊第4号(通巻9号)

    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Presentation] 読み書きカリキュラムにおける絵本の役割2014

    • Author(s)
      山元隆春
    • Organizer
      第127回全国大学国語教育学会
    • Place of Presentation
      筑波大学(茨城県つくば市)
    • Year and Date
      2014-11-08
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] 「読解力」育成材としての絵本の有効性2014

    • Author(s)
      山元隆春
    • Organizer
      第126回全国大学国語教育学会
    • Place of Presentation
      ウインク愛知(愛知県名古屋市)
    • Year and Date
      2014-05-18
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] 絵本を用いた理解方略指導の実際 : 米国の事例を中心として

    • Author(s)
      山元隆春
    • Organizer
      第124回全国大学国語教育学会弘前大会
    • Place of Presentation
      弘前大学教育学部
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] 国語科学習において絵本を活用するための発問開発

    • Author(s)
      奥泉香・山元隆春
    • Organizer
      第125回全国大学国語教育学会広島大会
    • Place of Presentation
      広島大学教育学部
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] 理解方略指導の具体的展開-The Comprehension Toolkitを手がかりとして-

    • Author(s)
      山元隆春
    • Organizer
      第112回全国大学国語教育学会
    • Place of Presentation
      筑波大学
    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Presentation] 「読解力」育成に果たす絵本の役割-米国における実践的提案を手がかりとして-

    • Author(s)
      山元隆春
    • Organizer
      第113回全国大学国語教育学会
    • Place of Presentation
      富山大学
    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Presentation] What analytical frameworks have been used for analyzing the characteristics of class culture?

    • Author(s)
      Takaharu Yamamoto
    • Organizer
      CNUE 2012 International Conference on
    • Place of Presentation
      韓国・清州教育大学
    • Related Report
      2012 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 絵本を使った理解方略指導の実際-米国の事例を中心として-

    • Author(s)
      山元隆春
    • Organizer
      第114回全国大学国語教育学会
    • Place of Presentation
      弘前大学
    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Book] 読者反応を核とした「読解力」育成の足場づくり2014

    • Author(s)
      山元隆春
    • Total Pages
      335
    • Publisher
      溪水社
    • Related Report
      2014 Annual Research Report 2013 Research-status Report
  • [Book] 理解するってどういうこと?-「わかる」ための方法と「わかる」ことで得られる宝物-2014

    • Author(s)
      エリン・オリヴァー・キーン(山元隆春・吉田新一郎訳)
    • Total Pages
      422
    • Publisher
      新曜社
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Book] 本を読んで語り合うリテラチャー・サークル実践入門2013

    • Author(s)
      ジェニ・ポラック・デイほか(山元隆春訳)
    • Total Pages
      191
    • Publisher
      溪水社
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Book] 読書で豊かな人間性を育む児童サービス論2012

    • Author(s)
      難波博孝・山元隆春・宮本浩治
    • Total Pages
      256
    • Publisher
      (株)学芸図書
    • Related Report
      2012 Research-status Report

URL: 

Published: 2013-05-31   Modified: 2019-07-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi