• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Comparative Study of the Type of Scholastic Ability and the Principle of Fostering Ability contained in the Citizenship Education Curriculum in U.S.,U.K. and Japan

Research Project

Project/Area Number 24531147
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionUniversity of Miyazaki

Principal Investigator

Kotaro Yoshimura  宮崎大学, 教育学研究科(研究院), 教授 (00270265)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) MIZUYAMA Mitsuharu  京都教育大学, 教育学部, 教授 (80303923)
WATANABE Tatsuya  東京学芸大学, 教育学部, 准教授 (10401449)
Project Period (FY) 2012-04-01 – 2016-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2015)
Budget Amount *help
¥4,810,000 (Direct Cost: ¥3,700,000、Indirect Cost: ¥1,110,000)
Fiscal Year 2014: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2013: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2012: ¥2,730,000 (Direct Cost: ¥2,100,000、Indirect Cost: ¥630,000)
Keywordsシティズンシップ教育 / 社会科教育 / 公民教育 / 市民性育成 / 国際情報交換 / 資質・能力 / 教育学
Outline of Final Research Achievements

As a result of having compared the education curriculum to develop citizenship in Japan, U.S., and U.K., the following things became clear. The base of the curriculum is an academic knowledge system of society science, its contents are affected by real social problem and the ideal society image, the country and local realistic situation have an influence on qualities and abilities as the citizen aiming at fostering. It is necessary as well as the examination of a purpose, contents, and method of the curriculum, examination of the social context in the background of the curriculum to clarify the characteristic of a curriculum fostering citizenship.

Report

(5 results)
  • 2015 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2014 Research-status Report
  • 2013 Research-status Report
  • 2012 Research-status Report
  • Research Products

    (15 results)

All 2014 2013 2012 Other

All Journal Article (7 results) Presentation (5 results) (of which Invited: 1 results) Book (2 results) Remarks (1 results)

  • [Journal Article] 英国シティズンシップテキストブックの内容構成研究(2)-2007年版カリキュラムに基づく内容構成-2014

    • Author(s)
      吉村功太郎
    • Journal Title

      宮崎大学教育文化学部紀要教育科学

      Volume: 30 Pages: 115-131

    • NAID

      110009732878

    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Journal Article] 法教育と道徳教育の対話2014

    • Author(s)
      吉村功太郎
    • Journal Title

      法と教育

      Volume: 4

    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Journal Article] 小中一貫教育現場への問題提起-「確かな学力」概念に則しつつ、学力向上方針を問う-2013

    • Author(s)
      河原国男、助川晃洋、中山迅、吉村功太郎、アダチ徹子、山下さちか、猪野滋
    • Journal Title

      宮崎大学教育文化学部紀要 教育科学

      Volume: 28 Pages: 83-108

    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Journal Article] イギリスのCitizenship Education2013

    • Author(s)
      水山光春
    • Journal Title

      指導と評価(日本教育評価研究会)

      Volume: 699 Pages: 22-24

    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Journal Article] スキルの育成を視点としたシティズンシップ教育活性化の検討(II)2013

    • Author(s)
      水山光春
    • Journal Title

      京都教育大学教育実践研究紀要

      Volume: 13 Pages: 33-42

    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Journal Article] ソーントン提案の読み方と日本の研究に示唆するもの-授業研究:目標先行か内容先行か?脱文脈の議論は可能か?-2013

    • Author(s)
      渡部竜也
    • Journal Title

      社会科研究

      Volume: 77 Pages: 41-50

    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Journal Article] シティズンシップ教育が目ざすもの2012

    • Author(s)
      水山光春
    • Journal Title

      教育研究(初等教育研究会)

      Volume: 1330 Pages: 22-25

    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Presentation] 大谷直紀 吉村功太郎2014

    • Author(s)
      熟議民主主義に基づく中学校社会科授業の実践
    • Organizer
      日本社会科教育学会第64回全国研究大会
    • Place of Presentation
      静岡大学
    • Year and Date
      2014-11-29 – 2014-11-30
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] 新しい市民性教育実践研究のためのキックオフミーティング2014

    • Author(s)
      桑原敏典 吉村功太郎
    • Organizer
      日本教育方法学会第50回記念大会
    • Place of Presentation
      広島大学
    • Year and Date
      2014-10-11 – 2014-10-12
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] 法教育と道徳教育の対話

    • Author(s)
      吉村功太郎
    • Organizer
      法と教育学会
    • Place of Presentation
      武蔵野大学 有明キャンパス
    • Related Report
      2013 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 英国シティズンシップ教育のカリキュラム論的検討(2)

    • Author(s)
      吉村功太郎
    • Organizer
      日本公民教育学会
    • Place of Presentation
      東北大学
    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Presentation] シンポジウム「公民的資質と社会参画―震災後の社会に公民教育は何をもたらしたか―」

    • Author(s)
      吉村功太郎
    • Organizer
      日本公民教育学会
    • Place of Presentation
      東北大学
    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Book] 小中一貫・連携教育の実践的研究2014

    • Author(s)
      河原国男・中山迅・助川晃洋編著
    • Total Pages
      240
    • Publisher
      東洋館出版社
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Book] 小中一貫・連携教育の理念と実践-「美郷科カリキュラム」の実践2013

    • Author(s)
      宮崎大学小中一貫教育支援研究プロジェクト 編
    • Total Pages
      112
    • Publisher
      東洋館出版社
    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Remarks] 学術情報リポジトリ 宮崎大学教育文化学部紀要. 教育科学

    • URL

      http://ir.lib.miyazaki-u.ac.jp/dspace/handle/10458/563

    • Related Report
      2013 Research-status Report

URL: 

Published: 2013-05-31   Modified: 2019-07-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi