• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of Literacy Education Plans for Training Visual Literacy that are Required in the Advanced Information Sociaty

Research Project

Project/Area Number 24531163
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionNippon Sport Science University (2013-2014)
Women's Junior College of Nippon Sport and Science University (2012)

Principal Investigator

OKUIZUMI Kaori  日本体育大学, その他部局等, 教授 (70409829)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) KITAGAWA Tatsuo  日本教育大学院大学, 教授 (70537399)
YAMAMOTO Takaharu  広島大学, 教育学部, 教授 (90210533)
Project Period (FY) 2012-04-01 – 2015-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2014)
Budget Amount *help
¥3,770,000 (Direct Cost: ¥2,900,000、Indirect Cost: ¥870,000)
Fiscal Year 2014: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2013: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2012: ¥2,340,000 (Direct Cost: ¥1,800,000、Indirect Cost: ¥540,000)
Keywordsヴィジュアル・リテラシー / 視覚的テクスト / 静止画 / 発問 / 教材 / 母語学習 / バイ・モーダル / オーストラリア / シドニー / 見ること / 機能言語学 / マルチモーダル / 絵本研究 / 国際研究者交流 / アメリカ合衆国 / オーストラリア連邦 / バイモダルテクスト / 視覚的リテラシー / 国際情報交換 / オーストラリア連邦    (QLD:NSW)
Outline of Final Research Achievements

In an advanced information society, texts that learners read and write are structured not only by characters but also by images. Therefore this research has focused on a meaning making process from image texts and multimodal texts.
In conventional researches, most of the examples they presented are Western texts, however different languages have different cultures and visual design grammars. This means visual languages are not transparent and universally understood, but culturally specific. Therefore this research examined Western visual languages and made them reorder for Japanese teachers and students. In addition we held an International Symposium on Multimodal Literacy Education, and discussed on useful methods for teaching them.

Report

(4 results)
  • 2014 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2013 Research-status Report
  • 2012 Research-status Report
  • Research Products

    (29 results)

All 2015 2014 2013 2012 Other

All Journal Article (11 results) (of which Peer Reviewed: 4 results,  Acknowledgement Compliant: 2 results) Presentation (10 results) (of which Invited: 3 results) Book (8 results)

  • [Journal Article] 絵本における登場人物と読み手が織りなす三者関係による対人的な意味の様相2015

    • Author(s)
      奥泉香, 水澤祐美子
    • Journal Title

      機能言語学研究

      Volume: 8

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 国語科学習において絵本を活用するための発問開発2015

    • Author(s)
      奥泉香, 山元隆春
    • Journal Title

      国語教育史研究

      Volume: 15

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 「理解する」ことの学習のためにどのような授業が必要か-ジョアンナ・M・ジミー著『理解するための方法を絵本で教える』の場合-2015

    • Author(s)
      山元隆春
    • Journal Title

      国語教育研究

      Volume: 56 Pages: 206-218

    • NAID

      120005733312

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Journal Article] 「読解力」育成に果たす絵本の役割:現代絵本を使って「文学的要素」を教える試み2014

    • Author(s)
      山元隆春
    • Journal Title

      論叢国語教育学

      Volume: 9 Pages: 71-89

    • NAID

      120005469598

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Journal Article] バイモーダル・テクストとしての絵本研究の変遷ー絵と言葉との関係を分析するメタ的枠組み2014

    • Author(s)
      奥泉香
    • Journal Title

      国語教育史研究

      Volume: 14 Pages: 41-48

    • NAID

      40020069332

    • Related Report
      2013 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 絵本を活用したリテラシー実践へのマルチリテラシーズの影響2014

    • Author(s)
      奥泉香
    • Journal Title

      学習院女子大学紀要

      Volume: 16 Pages: 63-72

    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Journal Article] 米国における理解方略指導の具体的展開 : Hervey & Goudvis 編『解釈の道具箱』における「意味を推論する」授業の場合2013

    • Author(s)
      山元隆春
    • Journal Title

      論叢国語教育学

      Volume: 復刊4 Pages: 47-63

    • NAID

      120005312207

    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Journal Article] 対話を成立させるために必要なこと2013

    • Author(s)
      北川達夫
    • Journal Title

      教育研究

      Volume: 11月号 Pages: 14-17

    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Journal Article] グローバル化する世界で生きていくために ~必要とされる資質と能力~2013

    • Author(s)
      北川達夫
    • Journal Title

      埼玉教育

      Volume: 6 Pages: 3-5

    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Journal Article] リテラチャー・サークルによる読書活動の開拓:中学校国語科の場合2013

    • Author(s)
      山元隆春・居川あゆ子
    • Journal Title

      学校教育実践学研究

      Volume: 19 Pages: 89-100

    • NAID

      120005296238

    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Journal Article] 視覚化する書記テクストの学習2012

    • Author(s)
      奥泉香
    • Journal Title

      国語科教育

      Volume: 72 Pages: 25-32

    • Related Report
      2012 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] Oppimaan oppimisen arvioinnin toteuttaminen Kawaguchin kaupingin ala-asteella Japanissa2014

    • Author(s)
      北川達夫
    • Organizer
      ヘルシンキ大学学校教育測定学会
    • Place of Presentation
      ヘルシンキ大学学校教育測定センター
    • Year and Date
      2014-10-15
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] 絵本における見ひらきを単位とした多層的意味構築の様相2014

    • Author(s)
      奥泉香
    • Organizer
      日本機能言語学会
    • Place of Presentation
      龍谷大学梅田キャンパス
    • Year and Date
      2014-10-11 – 2014-10-12
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] 小規模校教育について~フィンランドの事例から2014

    • Author(s)
      北川達夫
    • Organizer
      神奈川県教育センター
    • Place of Presentation
      神奈川県教育センター
    • Year and Date
      2014-07-24
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 国語科学習において絵本を活用するための発問開発2013

    • Author(s)
      奥泉香・山元隆春
    • Organizer
      全国大学国語教育学会
    • Place of Presentation
      広島大学
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] 絵本を用いた理解方略指導の実際 : 米国の事例を中心として2013

    • Author(s)
      山元隆春
    • Organizer
      全国大学国語教育学会
    • Place of Presentation
      弘前大学
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] 読者反応を核とした「読解力」育成の足場づくり

    • Author(s)
      山元隆春
    • Organizer
      新潟大学教育学部附属新潟中学校研究発表会
    • Place of Presentation
      新潟大学教育学部附属中学校
    • Related Report
      2013 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 読書会コーディネーター講習会

    • Author(s)
      山元隆春
    • Organizer
      全国学校図書館協議会
    • Place of Presentation
      文京区・学校図書館センター
    • Related Report
      2013 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] ことばの教育の連携(2)ーことばの教育の領域と多様性の問題を考える―

    • Author(s)
      奥泉香・佐藤慎司・久保田竜子・難波博孝・野山広・熊谷由理
    • Organizer
      日本語教育国際研究大会
    • Place of Presentation
      名古屋大学
    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Presentation] 理解方略指導の具体的展開

    • Author(s)
      山元隆春
    • Organizer
      全国大学国語教育学会
    • Place of Presentation
      筑波大学
    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Presentation] 「読解力」育成に果たす絵本の役割

    • Author(s)
      山元隆春
    • Organizer
      全国大学国語教育学会
    • Place of Presentation
      富山大学
    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Book] ことばの授業づくりハンドブック メディア・リテラシーの教育2015

    • Author(s)
      奥泉香 編著
    • Total Pages
      300
    • Publisher
      渓水社
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Book] 読者反応を核とした「読解力」育成の足場づくり2014

    • Author(s)
      山元隆春
    • Total Pages
      335
    • Publisher
      渓水社
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Book] 理解するってどういうこと?-「わかる」ための方法と「わかる」ことで得られる宝物-2014

    • Author(s)
      山元隆春,吉田新一郎訳(エリン・オリヴァー・キーン著)
    • Total Pages
      422
    • Publisher
      新曜社
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Book] 読者反応を核とした「読解力」育成の足場づくり2014

    • Author(s)
      山元隆春
    • Total Pages
      335
    • Publisher
      溪水社
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Book] 本を読んで語り合うリテラチャー・サークル実践入門2013

    • Author(s)
      ジェニ・ポラック・デイほか(山元隆春訳)
    • Total Pages
      191
    • Publisher
      溪水社
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Book] 国語科教育学研究の成果と展望2013

    • Author(s)
      奥泉香
    • Publisher
      東洋館出版
    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Book] Exploring Visual Literacy Inside,Outside and through the Frame2012

    • Author(s)
      Kaori Okuizumi, Noriko Okamoto
    • Publisher
      Inter-Disciplinary Press Oxford, United Kingdom
    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Book] 読書で豊かな人間性を育む児童サービス論2012

    • Author(s)
      難波博孝・山元隆春・宮本浩治
    • Total Pages
      256
    • Publisher
      学芸図書
    • Related Report
      2012 Research-status Report

URL: 

Published: 2013-05-31   Modified: 2019-07-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi