• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Developing Teaching Materiasl of Migration in Global Age: From Postcolonial Point of View

Research Project

Project/Area Number 24531214
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionChuo University

Principal Investigator

Morimo Takeo  中央大学, 文学部, 教授 (30201817)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 中山 京子  帝京大学, 教育学部, 教授 (50411103)
Project Period (FY) 2012-04-01 – 2017-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2016)
Budget Amount *help
¥5,070,000 (Direct Cost: ¥3,900,000、Indirect Cost: ¥1,170,000)
Fiscal Year 2015: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2014: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2013: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2012: ¥2,210,000 (Direct Cost: ¥1,700,000、Indirect Cost: ¥510,000)
Keywords移民学習 / ポストコロニアリズム / 教材開発 / 多文化共生 / グローバル・スタディーズ / 移民学習教材 / ポストコロニアル / 日本人移民 / 教材づくり / ハワイ日系移民 / ルーブリック / 博物館活動 / フォーラム・シアター / 多みんぞくニホン / 在日外国人 / 移民博物館 / 国際情報交換 / アメリカ合衆国
Outline of Final Research Achievements

The purpose of this research is to develop teaching materials about Japanese immigrant from a viewpoint of postcolonial, and to verify significance and possibility through classroom practices making use of them. We made use of the developed materials in some university class, and improved them by feedback from students.

Report

(6 results)
  • 2016 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2015 Research-status Report
  • 2014 Research-status Report
  • 2013 Research-status Report
  • 2012 Research-status Report
  • Research Products

    (33 results)

All 2017 2016 2015 2014 2013 2012 Other

All Journal Article (15 results) (of which Peer Reviewed: 12 results,  Open Access: 6 results) Presentation (8 results) (of which Invited: 1 results) Book (10 results)

  • [Journal Article] 2016年グアム・太平洋芸術祭にみる教育とアイデンティティの育成2017

    • Author(s)
      中山京子
    • Journal Title

      帝京大学教育学部紀要

      Volume: 5 Pages: 109-119

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 文化人類学と学校をつなぐー国立民族学博物館の教育活動をふり返ってー2016

    • Author(s)
      森茂岳雄
    • Journal Title

      国立民族学博物館調査報告

      Volume: 138 Pages: 21-36

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] みんぱくシアターーハンズオンからマインズオンへー2016

    • Author(s)
      森茂岳雄・小林由利子・山本直樹
    • Journal Title

      国立民族学博物館調査報告

      Volume: 138 Pages: 103-109

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 博学連携教員研修ワークショップ10年のあゆみ2016

    • Author(s)
      中山京子
    • Journal Title

      国立民族学博物館調査報告

      Volume: 138 Pages: 37-46

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 歌と踊りで語り継ぐ南の島の物語2016

    • Author(s)
      中山京子・居城勝彦・八代健志
    • Journal Title

      国立民族学博物館調査報告

      Volume: 138 Pages: 91-96

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] ハワイ日系人の教材づくりに関する海外スタディツアーの教育的意義 ―物語論的アプローチによる大学生の自己変容プロセスの分析を通して―2016

    • Author(s)
      森茂岳雄・津山直樹
    • Journal Title

      JICA横浜海外移住資料館紀要

      Volume: 10 Pages: 25-40

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] マリアナ諸島の公立学校におけるアイデンティティの育成―グアムの社会科教育を中心に―2015

    • Author(s)
      中山京子
    • Journal Title

      社会科教育研究

      Volume: 125 Pages: 120-131

    • NAID

      130005179239

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 小大連携を活かした国際理解教育実践―ポストコロニアルな視点にたったグアム先住民学習―2015

    • Author(s)
      中山京子
    • Journal Title

      帝京大学教育学部紀要

      Volume: 4 Pages: 27-40

    • NAID

      120005944944

    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Journal Article] 相互交流を通した「多様な変容」の実践的分析ー高等学校海外研修の臨床的検討ー2014

    • Author(s)
      森茂岳雄
    • Journal Title

      国際理解教育

      Volume: 20 Pages: 61-65

    • Related Report
      2014 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] スタディツアーにおける学びと変容-グアム・スタディツアーを事例に-」2014

    • Author(s)
      中山京子
    • Journal Title

      国際理解教育

      Volume: 20 Pages: 51-60

    • Related Report
      2014 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 異文化理解および主張を表現する教育活動―グアム研究を事例に―2014

    • Author(s)
      中山京子
    • Journal Title

      帝京大学教育学部紀要

      Volume: 2 Pages: 197-206

    • NAID

      120005944690

    • Related Report
      2013 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] ポスとコロニアル教育学への招待ーグローバリゼーション/トランスナショナリティ/ハイブリディティ2014

    • Author(s)
      デイビット・ヘンプヒル著、森茂岳雄・青木香代子訳
    • Journal Title

      教育学論集

      Volume: 56 Pages: 169-201

    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Journal Article] 日系移民学習の教材開発と実践(I)ー移民学習教材としての「日本ーブラジル移民カルタ」の開発2013

    • Author(s)
      森茂岳雄・中山京子・福山文子
    • Journal Title

      JICA横浜海外移住資料館研究紀要

      Volume: 7 Pages: 43-61

    • Related Report
      2012 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 社会科における多文化教育の再構築―ポストコロニアルの視点から先住民学習を考える―2013

    • Author(s)
      中山京子
    • Journal Title

      社会科教育研究(日本社会科教育学会編)

      Volume: 116 Pages: 35-44

    • NAID

      130005179143

    • Related Report
      2012 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] グローバル・ヒストリーにおける太平洋地域の意義と歴史教育―マリアナ諸島を中心にー2013

    • Author(s)
      中山京子
    • Journal Title

      グローバル教育(日本グローバル教育学会編)

      Volume: 15 Pages: 76-88

    • Related Report
      2012 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 社会科において『人種・民族』をどのように教えるか-人類学研究の成果とポストコロニアルの視点から-2015

    • Author(s)
      中山京子・東優也
    • Organizer
      全国社会科教育学会第64回研究大会
    • Place of Presentation
      広島大学
    • Year and Date
      2015-10-10
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] グアムと日本をつなぐ教育実践-ポストコロニアルな視点にたった先住民学習の具現にむけて-2015

    • Author(s)
      中山京子・居城勝彦・東優也
    • Organizer
      日本国際理解教育学会第25回研究大会
    • Place of Presentation
      中央大学
    • Year and Date
      2015-06-13
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] The Prospect if Global Citizenship Education in the 21st Century and the Task of Education for International Understanding2014

    • Author(s)
      中山京子
    • Organizer
      The 15th Annual Conference on Education for International Understanding
    • Place of Presentation
      APCEIU, Korea
    • Year and Date
      2014-11-22
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] Educational Activities for Connecting Japan with Guam’, “History Methods: Teaching with Historic Places2014

    • Author(s)
      中山京子
    • Organizer
      Guam Teacher Institute
    • Place of Presentation
      Latte of Freedom, Guam
    • Year and Date
      2014-08-23
    • Related Report
      2014 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 臨床的研究としての「ゲスト―ホスト相互交流」論―高等学校の海外研修を事例にして―

    • Author(s)
      大滝修・津山直樹・森茂岳雄・橋崎頼子
    • Organizer
      日本国際理解教育学会第23回研究大会
    • Place of Presentation
      広島経済大学
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] スタディツアーにおける学習論-グアム・スタディツアーを事例に-

    • Author(s)
      居城勝彦・中山京子・織田雪江
    • Organizer
      日本国際理解教育学会第23回研究大会
    • Place of Presentation
      広島経済大学
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] Educational Approach to Express the Understandings and Message: Guam Case studies

    • Author(s)
      中山京子
    • Organizer
      he 14th Annual Conference on Education for International Understanding
    • Place of Presentation
      Jeonbuk National University, Korea
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] トランスナショナルな歴史認識の形成とグローバル教育

    • Author(s)
      森茂岳雄・中山京子
    • Organizer
      日本グローバル教育学会第20回研究大会シンポジウム
    • Place of Presentation
      同志社女子大学
    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Book] 小島勝他編『異文化間に学ぶ「ひと」の教育』所収、森茂岳雄「移民の教育」2016

    • Author(s)
      森茂岳雄
    • Total Pages
      231
    • Publisher
      明石書店
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Book] 国際理解教育ハンドブックーグローバル・シティズンシップを育むー2015

    • Author(s)
      森茂岳雄・中山京子ほか編著
    • Total Pages
      257
    • Publisher
      明石書店
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Book] 日韓中でつくる国際理解教育2014

    • Author(s)
      森茂岳雄・中山京子、ほか
    • Total Pages
      164
    • Publisher
      明石書店
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Book] 公共人類学2014

    • Author(s)
      森茂岳雄、ほか
    • Total Pages
      246
    • Publisher
      東京大学出版会
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Book] 多文化教育をデザインするー移民時代のモデル構築2013

    • Author(s)
      森茂岳雄・松尾知明他
    • Total Pages
      258
    • Publisher
      勁草書房
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Book] 多文化教育をデザインする―移民時代のモデル構築2013

    • Author(s)
      松尾知明編(森茂岳雄分担執筆)
    • Publisher
      勁草書房
    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Book] 現代国際理解教育事典2012

    • Author(s)
      日本国際理解教育学会編(森茂岳雄・中山京子他編集)
    • Total Pages
      330
    • Publisher
      明石書店
    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Book] 新版社会科教育学事典2012

    • Author(s)
      日本社会科教育学会編(森茂岳雄・中山京子分担執筆)
    • Total Pages
      435
    • Publisher
      ぎょうせい
    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Book] 先住民学習とポストコロニアル人類学2012

    • Author(s)
      中山京子
    • Total Pages
      343
    • Publisher
      御茶の水書房
    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Book] グアム・サイパン・マリアナ諸島を知るための54章2012

    • Author(s)
      中山京子編
    • Total Pages
      328
    • Publisher
      明石書店
    • Related Report
      2012 Research-status Report

URL: 

Published: 2013-05-31   Modified: 2019-07-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi