• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A Practical Study of Access Service for Deaf and/or Hard-of-Hearing Students Based on their Stages of Growth

Research Project

Project/Area Number 24531233
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Special needs education
Research InstitutionGunma University

Principal Investigator

KANAZAWA Takayuki  群馬大学, 教育学部, 教授 (50323324)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) NAKANO Satoko  広島大学, アクセシビリティセンター, 特任講師 (20359665)
Project Period (FY) 2012-04-01 – 2015-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2014)
Budget Amount *help
¥5,070,000 (Direct Cost: ¥3,900,000、Indirect Cost: ¥1,170,000)
Fiscal Year 2014: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Fiscal Year 2013: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2012: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Keywords障害認識 / 情報保障 / エンパワメント / 聴覚障害 / 高等教育 / 障害学生支援 / 小型表示端末 / 音声認識 / ピアサポート / エンパワーメント / 教育実習
Outline of Final Research Achievements

To optimize testing access services aimed at empowering hearing-impaired students, we implemented and studied the following, based on the growth process of each student: 1) utilizing a mobile-type remote captioning system access service; 2) utilizing a real-time English captioning system access service that uses automatic speech recognition technology; 3) investigating and presenting of access service needs by the students themselves; and 4) investigating changes in impairment self-awareness by the students from practicing as a teacher. We confirmed the importance of finding ways to provide appropriate access services for the students with the following three targets in mind: (1) introducing support in response to “noticing” a need of an access service; (2) provision of a full complement of access services in order to ensure students’ right to learn; and (3) selections of appropriate types of access services made by the students themselves for transition to employment.

Report

(4 results)
  • 2014 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2013 Research-status Report
  • 2012 Research-status Report
  • Research Products

    (9 results)

All 2015 2014 2013 2012

All Journal Article (5 results) (of which Peer Reviewed: 3 results,  Open Access: 1 results) Presentation (2 results) Book (2 results)

  • [Journal Article] 教育実習における聴覚障害学生の情報保障のあり方に関する一考察―4人の聴覚障害学生の実践事例から―2015

    • Author(s)
      山本綾乃,二神麗子,金澤貴之
    • Journal Title

      群馬大学教育実践研究

      Volume: 第32号 Pages: 109-114

    • NAID

      120005624115

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 実習における障害学生支援の課題ー群馬大学における聴覚障害学生の教育実習の支援からー2014

    • Author(s)
      金澤 貴之
    • Journal Title

      リハビリテーション研究

      Volume: 第44巻2号 Pages: 27-30

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Journal Article] 聴覚障害学生のための英語学習促進の支援―音声認識字幕を用いた教養英語における実践例を通して―2013

    • Author(s)
      上原景子・秋山奈巳・金澤貴之・中野聡子・ローリー・ラドキー・大島康平・小林 量・萩原翔平・奥泉志帆
    • Journal Title

      群馬大学教育学部紀要 人文・社会科学編

      Volume: 第62巻 Pages: 53-67

    • NAID

      120005231455

    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Journal Article] 聴覚障害学生支援の体制構築に関する社会学的検討―初動体制の整備に直面する困難性の構築主義的分析2012

    • Author(s)
      金澤貴之
    • Journal Title

      発達障害研究

      Volume: 第34巻2号 Pages: 165-178

    • NAID

      10030982918

    • Related Report
      2012 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 高等教育機関における聴覚障害学生の支援体制構築に関する一考察-障害学生支援室における聾者のマネージャー採用をめぐる言説的検討-2012

    • Author(s)
      金澤貴之
    • Journal Title

      手話学研究

      Volume: 第21巻 Pages: 63-80

    • NAID

      130003388540

    • Related Report
      2012 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 高等教育の手話通訳に対する認識変容2014

    • Author(s)
      中野聡子,金澤貴之
    • Organizer
      日本特殊教育学会第52回大会
    • Place of Presentation
      高知大学(高知県高知市)
    • Year and Date
      2014-09-20 – 2014-09-22
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] ニーズに寄り添う聴覚障害学生支援とは―群馬大学の今までとこれから2013

    • Author(s)
      金澤 貴之、山本 綾乃
    • Organizer
      第9回 日本聴覚障害学生高等教育支援シンポジウム
    • Place of Presentation
      群馬大学荒牧キャンパス(群馬県前橋市)
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Book] 手話の社会学 教育現場への手話導入における当事者性を巡って2013

    • Author(s)
      金澤 貴之
    • Total Pages
      350
    • Publisher
      生活書院
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Book] 渡邉健治編著『特別支援教育からインクルーシブ教育への展望』「第8章 インクルージョンと聴覚障害児教育」(205-221頁)の項を執筆2012

    • Author(s)
      金澤貴之
    • Total Pages
      240
    • Publisher
      クリエイツかもがわ
    • Related Report
      2012 Research-status Report

URL: 

Published: 2013-05-31   Modified: 2019-07-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi