• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Research of relation between special education needs and adaptive skills profile of students.

Research Project

Project/Area Number 24531235
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Special needs education
Research InstitutionTokyo Gakugei University

Principal Investigator

HASHIMOTO Soichi  東京学芸大学, 教育実践研究支援センター, 教授 (10292997)

Co-Investigator(Renkei-kenkyūsha) KANNO Atsushi  東京学芸大学, 教育実践研究支援センター, 教授 (10211187)
OTOMO Kiyoshi  東京学芸大学, 教育実践研究支援センター, 教授 (30213789)
HAYASHI Akiko  東京学芸大学, 教育実践研究支援センター, 教授 (70238096)
Project Period (FY) 2012-04-01 – 2015-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2014)
Budget Amount *help
¥5,070,000 (Direct Cost: ¥3,900,000、Indirect Cost: ¥1,170,000)
Fiscal Year 2014: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2013: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2012: ¥2,470,000 (Direct Cost: ¥1,900,000、Indirect Cost: ¥570,000)
Keywords学校不適応 / 学校適応スキル / 特別支援教育 / ASIST / プロフィール / 発達障害 / ASIST
Outline of Final Research Achievements

To explore the differences by the grade, disorder and level of intellectual development of special educational needs, we evaluate special education needs of the subjects using the ASIST (Adaptive Skills profile of students: Information for School-teachers and Trainers) scale. First, we carried out the ASIST for child and students with developmental disability. As a result, they have individual support needs. Second, we investigated the support needs of students with developmental disability. As a result, the special educatioaln needs may vary according to disorder. Third, we carried out the ASIST for 18 cases. In these case, we mede support plans, and carried out support.

Report

(4 results)
  • 2014 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2013 Research-status Report
  • 2012 Research-status Report
  • Research Products

    (11 results)

All 2014 2013 2012

All Journal Article (3 results) (of which Peer Reviewed: 1 results) Presentation (7 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] 発達支援の視点に立った学校適応スキルと特別な支援ニーズの検討―ASIST学校適応キルプロフィールを用いた検討―2013

    • Author(s)
      熊谷亮・橋本創一・田口禎子・三浦巧也・堂山亞希・徳増由希子
    • Journal Title

      発達障害研究

      Volume: 35

    • Related Report
      2013 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 学校における発達支援の視点に立った適応スキル尺度作成の試み―ASIST学校的奥スキルプロフィールの開発に向けた基礎的研究―2013

    • Author(s)
      熊谷亮、橋本創一、田口禎子、徳増由季子、三浦巧也、堂山亞希、秋山千枝子
    • Journal Title

      東京学芸大学紀要総合教育科学系II

      Volume: 64

    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Journal Article] 学校適応に注目した特別な支援ニーズ尺度作成の試み―ASIST学校適応スキルプロフィールの開発に向けた基礎的研究―2012

    • Author(s)
      熊谷亮、橋本創一、田口禎子、三浦巧也、堂山亞希、徳増由季子
    • Journal Title

      発達障害支援システム学研究

      Volume: 11

    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Presentation] 発達障害児の学校適応とSST~ASIST学校適応スキルプロフィールとSSTプログラムの学校実践~2014

    • Author(s)
      三浦巧也・橋本創一・熊谷亮・小島道生・霜田浩信
    • Organizer
      日本LD学会第23回大会
    • Place of Presentation
      大阪国際会議場
    • Year and Date
      2014-11-23 – 2014-11-24
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] 不登校・不適応経験のある高校生の学校適応支援ニーズの把握に関する研究‐ASIST学校適応スキルプロフィール・自記式シートの開発‐2014

    • Author(s)
      熊谷亮・橋本創一・三浦巧也・田口禎子
    • Organizer
      日本教育心理学会第56回総会
    • Place of Presentation
      神戸国際会議場
    • Year and Date
      2014-11-07 – 2014-11-09
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] 発達障害児の認知特性と学校適応の評価・支援―学習活動や学校生活のサポートを考える―2014

    • Author(s)
      熊谷亮・渡辺雅俊・宇野宏幸・藤野光裕・小島道生
    • Organizer
      日本教育心理学会第56回総会
    • Place of Presentation
      神戸国際会議場
    • Year and Date
      2014-11-07 – 2014-11-09
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] 通常学級に在籍する教育的配慮の要する児童の特別な支援ニーズタイプの検討2014

    • Author(s)
      熊谷亮・橋本創一・堂山亞希・田口禎子
    • Organizer
      日本発達障害学会第49回研究大会
    • Place of Presentation
      宮城教育大学
    • Year and Date
      2014-08-23 – 2014-08-24
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] 発達初期段階にある知的障害児の発達プロフィールの検討(1)2013

    • Author(s)
      熊谷亮・橋本創一
    • Organizer
      教育心理学会第55回総会
    • Place of Presentation
      東京・法政大学
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] 発達障害児の学校適応を評価する新たなアセスメント法~ASIST学校適応プロフィールの開発と適用2013

    • Author(s)
      橋本創一・熊谷亮・田口禎子・霜田浩信・為川雄二
    • Organizer
      日本LD学会第22回大会
    • Place of Presentation
      神奈川・パシフィコ横浜
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] 通常学級の発達に遅れの疑いのある小学生における学校適応スキルに関する研究―ASIST学校適応スキルプロフィールを用いた検討―2012

    • Author(s)
      熊谷亮、橋本創一
    • Organizer
      日本教育心理学会第54回総会発表論文集
    • Place of Presentation
      沖縄・琉球大学
    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Book] ASIST学校適応スキルプロフィール‐適応スキル・支援ニーズのアセスメントと支援目標の立案‐2014

    • Author(s)
      橋本創一・熊谷亮・大伴潔・林安紀子・菅野敦
    • Total Pages
      209
    • Publisher
      福村出版
    • Related Report
      2013 Research-status Report

URL: 

Published: 2013-05-31   Modified: 2019-07-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi