• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Dyslexia Screening for the Lower Grades at Primary Schools-By Using ELC: the Easy Literacy Check, the Dyslexia Screening Test-

Research Project

Project/Area Number 24531236
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Special needs education
Research InstitutionOchanomizu University

Principal Investigator

ANDO Hisako  お茶の水女子大学, 学校教育研究部, 教授 (10619175)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) SETOGUCHI Yuji  名寄市立大学, 保健福祉学部, 教授 (50597739)
HARA Keiko  上智大学, 外国語学研究科, 准教授 (00583741)
Co-Investigator(Renkei-kenkyūsha) NAWATE Masahiko  島根大学, 大学院総合理工学研究科, 教授 (10198400)
Project Period (FY) 2012-04-01 – 2016-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2015)
Budget Amount *help
¥5,200,000 (Direct Cost: ¥4,000,000、Indirect Cost: ¥1,200,000)
Fiscal Year 2014: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2013: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2012: ¥3,120,000 (Direct Cost: ¥2,400,000、Indirect Cost: ¥720,000)
Keywordsディスレクシア / アセスメント / 読み書き指導プログラム / 小学校低学年 / 通級指導教室 / 特別支援教室 / インクルーシブ教育システム / 連続的な学び / リテラシー・アセスメント / 読み書き障害 / 学習支援プログラム / リテラシー / 小学校低学年児童 / 学習支援システム / アメリカ合衆国
Outline of Final Research Achievements

The purpose of this paper was to develop dyslexia screening for the lower graders of primary schools and also to make teaching programs for children with reading disabilities.While we developed the Easy Literacy Check ( ELC ), the Dyslexia Screening Test, I analyzed the data from results of ELC. Thus, I would suggest some specific teaching programs for children with dyslexia, which can be useful for teachers of resource rooms.

Report

(5 results)
  • 2015 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2014 Research-status Report
  • 2013 Research-status Report
  • 2012 Research-status Report
  • Research Products

    (27 results)

All 2016 2015 2014 2013 2012

All Journal Article (8 results) (of which Peer Reviewed: 5 results,  Open Access: 1 results,  Acknowledgement Compliant: 1 results) Presentation (10 results) (of which Invited: 1 results) Book (9 results)

  • [Journal Article] 小学校低学年における読み書き困難児のスクリーニング-ディスレクシア簡易スクリーニング検査(ELC)を用いて-2016

    • Author(s)
      安藤壽子
    • Journal Title

      お茶の水女子大学人文科学研究

      Volume: 第12巻 Pages: 117-130

    • NAID

      120005741364

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 学校教育の中のディスレクシアとその周辺の子どもたち2015

    • Author(s)
      安藤壽子(分担執筆)
    • Journal Title

      日本医事新報

      Volume: 4759 Pages: 30-36

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Journal Article] 特別支援教育のポイント -一人一人の教育的ニーズに基づく教育-2015

    • Author(s)
      安藤壽子
    • Journal Title

      中学校フォーラム

      Volume: 2015春号 Pages: 38-39

    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Journal Article] 学校教育の中のディスレクシアとその周辺の子どもたち -“学ばない”ではなく“学べない”の視点を-2015

    • Author(s)
      安藤壽子
    • Journal Title

      日本医事新報

      Volume: 2015年7月11日発行号

    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Journal Article] 特別支援教育コーディネーターの役割と資質-日本型支援教育コーディネーターモデルによる通常の学級をベースとする連続的な支援システムの構築に向けて-2013

    • Author(s)
      安藤壽子
    • Journal Title

      LD研究

      Volume: 第22巻,第2号 Pages: 112-121

    • Related Report
      2013 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] トライアングル・モデルのディスレクシアへの適用-単語音読の特徴によるサブタイプの検討-2013

    • Author(s)
      安藤壽子
    • Journal Title

      お茶の水女子大学人文科学研究

      Volume: 第10巻 Pages: 167-180

    • NAID

      120005425834

    • Related Report
      2013 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 特別支援教育コーディネーターの役割と資質2013

    • Author(s)
      安藤壽子
    • Journal Title

      LD研究

      Volume: 第22巻

    • Related Report
      2012 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 健常児におけるトライアングル・モデルの検討 -ディスレクシアへの適用可能性についての考察-2012

    • Author(s)
      安藤壽子著
    • Journal Title

      お茶の水女子大学人文科学研究

      Volume: 第9巻 Pages: 25-36

    • NAID

      120005425807

    • Related Report
      2012 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 通級指導教室から学習支援を考える ~ 障害種・地域性・学校を越えて ~2014

    • Author(s)
      冢田三枝子 伴英子 夏目徹也 水谷朱里 田中千佳子 安藤壽子
    • Organizer
      日本LD学会
    • Place of Presentation
      大阪国際会議場
    • Year and Date
      2014-11-23 – 2014-11-24
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] 特別支援教育と外国語学習の支援 ~英語学習支援とマルチセンソリーアプローチ~2014

    • Author(s)
      藤堂英子 村上加代子 小林省三 安藤壽子
    • Organizer
      日本LD学会
    • Place of Presentation
      大阪国際会議場
    • Year and Date
      2014-11-23 – 2014-11-24
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] ディスレクシア・スクリーニング検査(ELC: Easy Literacy Check)による音読・音韻評価 -読み書き障害2事例の比較検討を通して-2014

    • Author(s)
      安藤壽子 瀬戸口裕二
    • Organizer
      日本教育心理学会
    • Place of Presentation
      神戸国際会議場
    • Year and Date
      2014-11-07 – 2014-11-09
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] 適切な学習支援が子ども一人一人を輝かせる-日本の学校教育に足りないものは何か-2013

    • Author(s)
      安藤壽子・加山みさ他
    • Organizer
      日本発達障害学会第48回研究大会
    • Place of Presentation
      早稲田大学
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] 学校でのLDが疑われる児童の検出と指導-公立学校で実施した例-2013

    • Author(s)
      後藤沙織・安藤壽子他
    • Organizer
      日本LD学会第22回大会
    • Place of Presentation
      パシフィコ横浜国際会議場
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] 発達障害者の社会参加・就労-児童期・青年期にできること-2013

    • Author(s)
      冢田三枝子・安藤壽子他
    • Organizer
      日本LD学会第22回大会
    • Place of Presentation
      パシフィコ横浜国際会議場
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] "Aspect of Education" J.Kato & K.Hara "Dyslexia in Japan"2012

    • Author(s)
      H.Ando
    • Organizer
      Brazilian Dyslexia Association
    • Place of Presentation
      SAN PAOLO
    • Related Report
      2012 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] ディスレクシアをもつ児童のグループ指導II -小学校中・高学年グループ-2012

    • Author(s)
      安藤壽子・加藤醇子・原惠子
    • Organizer
      日本LD学会第21回大会
    • Place of Presentation
      仙台国際センター
    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Presentation] ディスレクシアをもつ児童のグループ指導I -小学校中・高学年グループ-2012

    • Author(s)
      原惠子・加藤醇子・安藤壽子
    • Organizer
      日本LD学会第21回大会
    • Place of Presentation
      仙台国際センター
    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Presentation] 通常の学級における多様な支援のありかた -通級指導教室の専門性の活用と学習支援員の養成-2012

    • Author(s)
      塚田三枝子・伴英子・安藤壽子他
    • Organizer
      日本LD学会第21回大会
    • Place of Presentation
      仙台国際センター
    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Book] 読み書き困難児のための音読・音  韻処理能力簡易スクリーニング検査 ELC:Easy Literacy Check2016

    • Author(s)
      加藤醇子・安藤壽子・原恵子・縄手雅彦
    • Total Pages
      45
    • Publisher
      図書文化
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Book] 読み書きが苦手な子のためのアクティブ・りーディング-楽しく学ぶ「読み書き学習」ヒント集-2016

    • Author(s)
      安藤壽子
    • Total Pages
      56
    • Publisher
      報告書
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Book] ディスレクシア入門 第5章第2項:ディスレクシア簡易スクリーニング検査(ELC:Easy Literacy Check)2016

    • Author(s)
      安藤壽子(分担執筆)
    • Total Pages
      200
    • Publisher
      日本評論社
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Book] ディスレクシア入門 第6章:読み書きに難しさがある子どもの事例と指導の実際2016

    • Author(s)
      安藤壽子(分担執筆)
    • Total Pages
      200
    • Publisher
      日本評論社
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Book] ディスレクシア入門 第9章:通常の学級での指導・支援2016

    • Author(s)
      安藤壽子(分担執筆)
    • Total Pages
      200
    • Publisher
      日本評論社
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Book] 特別支援教育の新たな視点と実践のポイント 天笠茂監修 子どもの心と体の健康を育む学校づくり第5章2015

    • Author(s)
      安藤壽子
    • Total Pages
      14
    • Publisher
      ぎょうせい
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Book] 親子バトルハンドブック -発達障害の子と奮闘するママ&パパのトークサロン-2014

    • Author(s)
      安藤壽子 安藤正紀
    • Total Pages
      96
    • Publisher
      図書文化
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Book] 発達障害児のための子育てトークサロン(仮題)2014

    • Author(s)
      安藤壽子・安藤正紀
    • Total Pages
      120
    • Publisher
      図書文化
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Book] 小学生のスタディスキル -「学び方」がわかれば、学校はもっと楽しくなる-2012

    • Author(s)
      安藤壽子編著
    • Total Pages
      126
    • Publisher
      図書文化
    • Related Report
      2012 Research-status Report

URL: 

Published: 2013-05-31   Modified: 2019-07-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi