• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Practical use of social skills support tool to promote social participation of developmental disabilities

Research Project

Project/Area Number 24531252
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Special needs education
Research InstitutionKagawa University

Principal Investigator

MUSASHI Hirobumi  香川大学, 教育学部, 教授 (00262486)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) SAKAI Satoshi  香川大学, 教育学部, 教授 (90403766)
MYOUGAN Mitsunori  中京大学, 心理学部, 講師 (70469021)
ISHIKAWA Kensuke  金沢工業大学, 心理科学研究所, 准教授 (90319038)
Project Period (FY) 2012-04-01 – 2015-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2014)
Budget Amount *help
¥3,770,000 (Direct Cost: ¥2,900,000、Indirect Cost: ¥870,000)
Fiscal Year 2014: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2013: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2012: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Keywords特別支援教育 / 人間関係の形成 / 感情調整 / 認知行動療法 / 積極的行動支援 / 支援ツール / 発達障害 / 知的障害
Outline of Final Research Achievements

This support programs are intended that the developmental disabilities to understand their emotions, to adjust their emotional behavior, and to enhance the ability to cope with the trouble. We develop programs and contents that children themselves work their own with interest.
Task 1 : Practical application of evaluation batteries : We suggested as a method for evaluating the child's emotional state. Task 2 : Enhancement of contents and empirical studies : We devised the contents of the support programs, and was working to enhance the contents. It was carried out empirical studies to target the developmental disabilities. Task 3 : Utilizing of the portable information terminal : We have attempted to develop a game application to practice by repeating the learning content, and to achieve the maintenance and establishment.

Report

(4 results)
  • 2014 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2013 Research-status Report
  • 2012 Research-status Report
  • Research Products

    (28 results)

All 2015 2014 2013 2012

All Journal Article (11 results) (of which Open Access: 2 results,  Acknowledgement Compliant: 1 results) Presentation (15 results) Book (2 results)

  • [Journal Article] 発達障害児を対象とし感情調整に焦点を当てた小集団SST : バイオフィードバックとカードゲームの指導を通して2014

    • Author(s)
      武藏博文・原田直弥
    • Journal Title

      香川大学教育実践総合研究

      Volume: 29 Pages: 107-119

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
    • Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 不安のコントロールプログラムの動向2014

    • Author(s)
      明翫光宜
    • Journal Title

      Asp heart : 広汎性発達障害の明日のために

      Volume: 13(1) Pages: 148-152

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 発達障害の理解と支援:認知行動療法スキルトレーニング2014

    • Author(s)
      明翫光宣
    • Journal Title

      臨床心理学

      Volume: 14.1 Pages: 51-55

    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Journal Article] 発達障害児を対象とし対人トラブルの対処に焦点を当てた小集団SST2013

    • Author(s)
      武藏博文・西本公平
    • Journal Title

      香川大学教育実践総合研究

      Volume: 27 Pages: 77-90

    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Journal Article] 特別支援教室「すばる」における現職教員内地留学生のための長期研修プログラムの開発:通級指導モデル教室における現職研修の充実に向けて2013

    • Author(s)
      惠羅修吉・田中栄美子・武藏博文・馬場広充・秋山嘉光
    • Journal Title

      香川大学教育実践総合研究

      Volume: 26 Pages: 155-161

    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Journal Article] 子どもが生かせる支援ツールで感情の理解と調整を目指す2013

    • Author(s)
      武藏博文
    • Journal Title

      実践障害児教育

      Volume: 481 Pages: 8-11

    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Journal Article] 自立へ向けた支援ツールの活用2013

    • Author(s)
      武藏博文
    • Journal Title

      そだちの科学

      Volume: 21 Pages: 58-62

    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Journal Article] 中学校特別支援学級に在籍する生徒のソーシャルスキルトレーニングの効果について2012

    • Author(s)
      金谷千絵・武藏博文
    • Journal Title

      香川大学教育実践総合研究

      Volume: 25 Pages: 93-104

    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Journal Article] 通常学級におけるソーシャルスキルトレーニングが児童および学級集団に及ぼす効果2012

    • Author(s)
      木戸口千夏・武藏博文
    • Journal Title

      香川大学教育実践総合研究

      Volume: 25 Pages: 81-91

    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Journal Article] 広汎性発達障害児を対象としたソーシャルスキルトレーニングの効果(3)-不安に対する感情理解及び感情のコントロール、対人トラブルの対処法を中心として-2012

    • Author(s)
      門脇絵美・白井佐和・小郷将太・武藏博文
    • Journal Title

      香川大学教育学部研究報告第I部

      Volume: 137 Pages: 37-52

    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Journal Article] マトソン年少者社会的スキル尺度の日本語版の再作成と検討2012

    • Author(s)
      宮城太地・武藏博文
    • Journal Title

      香川大学教育学部研究報告第I部

      Volume: 137 Pages: 23-36

    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Presentation] 感情コントロールに焦点をあてた小集団SST~カードゲームによる指導を通して~2015

    • Author(s)
      平井康智・西村健一・武藏博文
    • Organizer
      第12回TEACCHプログラム研究会 実践研究大会
    • Place of Presentation
      大阪・山西福祉記念会館
    • Year and Date
      2015-03-08
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] 発達障害児を対象とした感情の理解と調整の教育支援の可能性2014

    • Author(s)
      武藏博文・明翫光宜・石川健介・多村真由美・倉橋徒夢・澳塩渚・内田香奈子
    • Organizer
      日本教育心理学会第56回総会
    • Place of Presentation
      神戸国際会議場
    • Year and Date
      2014-11-08
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] 発達障害児を対象とし感情調整に焦点を当てた小集団 SST 目的 -バイオフィードバックとカードゲームの指導を通して-2014

    • Author(s)
      武藏博文
    • Organizer
      日本教育心理学会第56回総会
    • Place of Presentation
      神戸国際会議場
    • Year and Date
      2014-11-07
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] 小学校通常学級における障害理解教育の実態に関する調査研究2014

    • Author(s)
      平井康智・武藏博文
    • Organizer
      日本特殊教育学会第52回大会
    • Place of Presentation
      高知大学
    • Year and Date
      2014-09-22
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] 発達障害児の自己肯定感を高める支援 ~通級指導教室でのグループ活動とチャレンジ日記・発表を通して~2014

    • Author(s)
      高畠佳江・武藏博文
    • Organizer
      日本特殊教育学会第52回大会
    • Place of Presentation
      高知大学
    • Year and Date
      2014-09-21
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] 発達障害児を対象としトラブル対処に焦点を当てた小集団SSTの試行-SST全体の結果-2013

    • Author(s)
      武藏博文
    • Organizer
      日本特殊教育学会第51回大会
    • Place of Presentation
      明星大学
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] 発達障害児を対象としトラブル対処に焦点を当てた小集団 SST の試行~SSTでの個々の対象児の結果~2013

    • Author(s)
      武藏博文
    • Organizer
      日本LD学会第22回大会
    • Place of Presentation
      横浜国際会議場
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] 自閉症スペクトラム障害の感情のコントロール認知行動療法の最近の動向2013

    • Author(s)
      明翫光宣
    • Organizer
      第110回日本小児精神神経学会
    • Place of Presentation
      テレピアホール
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] 感情の理解と調整をねらいとするSSTの可能性2012

    • Author(s)
      武藏博文・西村健一・明翫光宣・門脇絵美・藤野博
    • Organizer
      日本特殊教育学会第50回大会
    • Place of Presentation
      筑波大学/つくば国際会議場
    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Presentation] マトソン年少者社会的スキル尺度の日本語版の再作成2012

    • Author(s)
      武藏博文
    • Organizer
      日本特殊教育学会第50回大会
    • Place of Presentation
      筑波大学/つくば国際会議場
    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Presentation] 発達障害児を対象とした感情のコントロール方法選択に関する検討2012

    • Author(s)
      門脇絵美・小郷将太・武藏博文
    • Organizer
      日本特殊教育学会第50回大会
    • Place of Presentation
      筑波大学/つくば国際会議場
    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Presentation] 自閉症児に対する家庭での支援ツールの使用に関する報告2012

    • Author(s)
      小郷将太・門脇絵美・武藏博文
    • Organizer
      日本特殊教育学会第50回大会
    • Place of Presentation
      筑波大学/つくば国際会議場
    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Presentation] 感情コントロールスキル学習のためのワークブック作成と試行12012

    • Author(s)
      門脇絵美・小郷将太・武藏博文
    • Organizer
      日本LD学会第21回大会
    • Place of Presentation
      宮城教育大学/仙台国際センター
    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Presentation] 感情コントロールスキル学習のためのワークブック作成と試行22012

    • Author(s)
      小郷将太・門脇絵美・武藏博文
    • Organizer
      日本LD学会第21回大会
    • Place of Presentation
      宮城教育大学/仙台国際センター
    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Presentation] 感情コントロールスキル学習のためのワークブック作成と試行32012

    • Author(s)
      武藏博文・門脇絵美・小郷将太
    • Organizer
      日本LD学会第21回大会
    • Place of Presentation
      宮城教育大学/仙台国際センター
    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Book] 楽しく学べる怒りと不安のマネジメント2015

    • Author(s)
      武藏博文・齋藤佐和・小郷将太・門脇絵美
    • Total Pages
      130
    • Publisher
      エンパワメント研究所
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Book] 個々のニーズに応じた指導と教材・教具 発達障害のある子への最適サポート&ツール22012

    • Author(s)
      山岡修・柘植雅義・小貫悟・辻薫・武藏博文
    • Total Pages
      144
    • Publisher
      明治図書出版
    • Related Report
      2012 Research-status Report

URL: 

Published: 2013-05-31   Modified: 2019-07-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi