• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Use of assistive technology on discrimination learning and communication for students with severe and multiple disabilities

Research Project

Project/Area Number 24531255
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Special needs education
Research InstitutionKumamoto University

Principal Investigator

OSUGI Nariki  熊本大学, 教育学部, 准教授 (10332173)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) UMETANI Tadao  明星大学, 教育学部, 教授 (60009719)
HIGO Showji  鹿児島大学, 教育学部, 教授 (90251008)
Project Period (FY) 2012-04-01 – 2015-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2014)
Budget Amount *help
¥5,200,000 (Direct Cost: ¥4,000,000、Indirect Cost: ¥1,200,000)
Fiscal Year 2014: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2013: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2012: ¥2,730,000 (Direct Cost: ¥2,100,000、Indirect Cost: ¥630,000)
Keywords重度・重複障害教育 / 教育工学 / 教材開発 / Assistive Technology / ICT活用 / アシスティブ・テクノロジー / 特別支援教育
Outline of Final Research Achievements

In Japanese special schools, assistive technology(AT) has taken various forms and is most widely associated with applications that help individuals who are visually impaired, auditory impaired, and physically impaired. Devices and applications of technology which serve as cognitive and leisure prostheses are considerable less understood. This study examined the use of AT for students with severe and multiple disabilities in Japanese special schools. A participant in this study was a female student who was confined to bed with a phlegma inhaler and respiratory apparatus. This author used a commercial, prototyping, and readily-interfaceable microcontroller board and developed a touch sensor switch which was intended to let the student enjoy leisure activities independently. This switch enhanced motivation by increasing cognitive engagement and control of music selection. ATs as compensatory tools allowing students with severe and multiple challenges are discussed.

Report

(4 results)
  • 2014 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2013 Research-status Report
  • 2012 Research-status Report
  • Research Products

    (13 results)

All 2014 2013 2012

All Journal Article (1 results) (of which Open Access: 1 results,  Acknowledgement Compliant: 1 results) Presentation (11 results) (of which Invited: 1 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] 重度・重複障害教育におけるICT活用の現状と課題2014

    • Author(s)
      大杉成喜
    • Journal Title

      熊本大学教育学部紀要

      Volume: 63 Pages: 151-158

    • NAID

      110009863767

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
    • Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Presentation] 障害の重い子どものICT教材2014

    • Author(s)
      大杉成喜
    • Organizer
      ATACカンファレンス京都2014
    • Place of Presentation
      国立京都国際会館
    • Year and Date
      2014-12-05 – 2014-12-07
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] 視覚障害をあわせもつ重度・重複障害児の教材開発(その2) ― 振動フィードバックスイッチと音楽再生機能を活用して ―2014

    • Author(s)
      大杉成喜
    • Organizer
      日本特殊教育学会第52回大会
    • Place of Presentation
      高知大学朝倉キャンパス
    • Year and Date
      2014-09-20 – 2014-09-22
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] 視覚障害をあわせもつ重度重複障害児の教材開発-振動するスイッチを探索する学習活動を設定して-2014

    • Author(s)
      大杉成喜
    • Organizer
      第18回日本育療学会学術集会
    • Place of Presentation
      ホテルハイマート(主催上越教育大学)
    • Year and Date
      2014-08-30 – 2014-08-31
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] 視覚障害をあわせもつ重度・重複障害児の教材開発 - プロトタイピングの手法による特別支援教育教材開発-2014

    • Author(s)
      大杉成喜
    • Organizer
      日本教育情報学会 第30回年会
    • Place of Presentation
      京都市立芸術大学
    • Year and Date
      2014-08-09 – 2014-08-10
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] 特別支援学校における重度・重複障害児のICT・コンピュータ利用―悉皆調査を通して、九州・沖縄地区について―2013

    • Author(s)
      大杉成喜
    • Organizer
      日本育療学会
    • Place of Presentation
      九州大学(福岡市)
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] 視覚障害をあわせもつ重度・重複障害児の教材開発―振動フィードバック等の機能を活用して―2013

    • Author(s)
      大杉成喜
    • Organizer
      日本特殊教育学会
    • Place of Presentation
      明星大学(東京都)
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] スイッチ入力を介在した弁別学習の評価-重度重複障害児のAAC実証ベースの実践研究-2012

    • Author(s)
      大杉成喜
    • Organizer
      日本教育情報学会第28回年会
    • Place of Presentation
      聖徳大学
    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Presentation] 知的障害児の学習研究の成果と今後の研究・実践への示唆-弁別学習を通して-2012

    • Author(s)
      梅谷忠勇
    • Organizer
      日本特殊教育学会第50回大会
    • Place of Presentation
      つくば国際会議場
    • Related Report
      2012 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 重度知的障害児に対するICT 利用教育に関する研究2012

    • Author(s)
      佐原恒一郎・梅谷忠勇
    • Organizer
      日本特殊教育学会第50回大会
    • Place of Presentation
      つくば国際会議場
    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Presentation] 自主シンポジウム61特別支援教育におけるICT及びアシスティブ・テクノロジー活用(2)指定討論2012

    • Author(s)
      大杉成喜
    • Organizer
      日本特殊教育学会第50回大会
    • Place of Presentation
      つくば国際会議場
    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Presentation] 社会資源の少ない地域における特別支援学校のセンター的役割,その成果と課題2012

    • Author(s)
      清水祐子・石岡れい子・大城政之・肥後祥治・花熊曉
    • Organizer
      日本LD学会第21回大会
    • Place of Presentation
      仙台国際センター
    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Book] 第5章 研究と政策における倫理としての認識論:ケーススタディーの使 用.柘植雅義・葉養正明・加治佐哲也編訳.エビデンスに基づく教育政策.113-159.2013

    • Author(s)
      肥後祥治(翻訳)
    • Total Pages
      270
    • Publisher
      勁草書房
    • Related Report
      2013 Research-status Report

URL: 

Published: 2013-05-31   Modified: 2019-07-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi