• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of student-participated support team : focus on child's support with developmental disability

Research Project

Project/Area Number 24531262
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Special needs education
Research InstitutionTokyo Seitoku University

Principal Investigator

TAMURA Setsuko  東京成徳大学, その他部局等, 教授 (40549151)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) IECHIKA Sanae  大阪教育大学, 教育学部, 教授 (40439005)
ISHIKUMA Toshinori  筑波大学 (50232278)
MIZUNO Haruhisa  大阪教育大学, 教育学部, 教授 (80282937)
MUTA Etsuko  成蹊大学, 文学部, 教授 (90276650)
Project Period (FY) 2012-04-01 – 2015-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2014)
Budget Amount *help
¥3,770,000 (Direct Cost: ¥2,900,000、Indirect Cost: ¥870,000)
Fiscal Year 2014: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2013: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2012: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywords特別支援教育 / 学校心理学 / 子ども参加型援助チーム / 子ども・保護者・教師 / コーディネーター / 相互コンサルテーション / 個別の援助チーム / 発達障害 / 心理教育的援助サービス / 援助チーム / コンサルテーション
Outline of Final Research Achievements

This research has developed "student-participated support team model" which consists of child, guardian, teacher, and coordinators. The object of this study is to become a foundation supporting method which matches the real state of affairs of our country. The results of qualitative analyses of the interview with LD or ADHD persons revealed that a child considered only WANTS. We therefore need the process to discuss WANTS and NEEDS with a child, and to accord with them. Additionally, we indicated that coordinators should (1) assess child’s WANTS and NEEDS, (2) confirm child’s NEEDS, and (3) assume leadership in a student-participated support team.

Report

(4 results)
  • 2014 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2013 Research-status Report
  • 2012 Research-status Report
  • Research Products

    (31 results)

All 2015 2014 2013 2012 Other

All Journal Article (7 results) (of which Peer Reviewed: 1 results) Presentation (14 results) Book (9 results) Remarks (1 results)

  • [Journal Article] チーム援助で特別支援教育のさらなる充実を-学校心理学を背景に2015

    • Author(s)
      田村節子
    • Journal Title

      指導と評価

      Volume: 61 Pages: 35-37

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Journal Article] いざこざを成長の糧とするためには2015

    • Author(s)
      田村節子
    • Journal Title

      児童心理

      Volume: 68 Pages: 11-17

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Journal Article] 子どもの問題状況を教師から伝えられたとき保護者はどう感じたのか―円滑な連携につながる「伝え方」の検討―2015

    • Author(s)
      齋藤真衣・田村節子
    • Journal Title

      東京成徳大学臨床心理学研究 Bulletin of clinical psychology

      Volume: 15 Pages: 28-38

    • NAID

      110010038977

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Journal Article] 悩みを話せる子-援助を求める力をどう育てるか2014

    • Author(s)
      田村節子
    • Journal Title

      児童心理

      Volume: 69 Pages: 47-51

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Journal Article] 児童・生徒への心のケア2014

    • Author(s)
      田村節子
    • Journal Title

      教育展望

      Volume: 60 Pages: 26-30

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Journal Article] 酪農教育ファーム活動の教育的効果に関する研究―小学生の思いやりと攻撃性に着目して―2014

    • Author(s)
      田村節子・阿部宏徳・関陽一・新井邦二郎
    • Journal Title

      社団法人 中央酪農会議 酪農教育ファーム 2013年度委託研究

      Volume: 2013年度 Pages: 3-53

    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Journal Article] 学校に対して要求が強い母親が子どもの援助のパートナーへとどのように変容するか-母親のインタビューの質的分析-2013

    • Author(s)
      田村節子・石隈利紀
    • Journal Title

      日本学校心理士会年報

      Volume: (印刷中)

    • Related Report
      2012 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 子ども参加型援助チームに子どもが望むこと~成人になってから発達障害が分かった人の語りから~2014

    • Author(s)
      田村節子・家近早苗・石隈利紀
    • Organizer
      日本LD学会
    • Place of Presentation
      大阪国際会議場
    • Year and Date
      2014-11-23
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] 学生の困り感に対する援助モデルの作成および援助活動報告2014

    • Author(s)
      田村節子・渡部雪子・菊池春樹・根津克己・西村昭徳・新井邦二郎
    • Organizer
      日本学校心理学会
    • Place of Presentation
      玉川大学
    • Year and Date
      2014-09-07
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] 発達障害の困り感のある大学生支援マニュアルの作成とその有用性2014

    • Author(s)
      菊池春樹・田村節子・渡部雪子
    • Organizer
      日本カウンセリング学会
    • Place of Presentation
      名古屋大学
    • Year and Date
      2014-08-31
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] Condition of success for forming a student-participated support team:Qualitative analysis of retrospective interviews with persons with developmental disabilities.2014

    • Author(s)
      Setsuko TAMURA,Sanae IECHIKA,Toshinori ISHIKUMA
    • Organizer
      International School Psychology Association
    • Place of Presentation
      Vytautas Magnus University
    • Year and Date
      2014-07-17
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] How do the school support coordination committees become”real team”:2014

    • Author(s)
      Sanae IECHIKA ,Setsuko TAMURA, Toshinori ISHIKUMA
    • Organizer
      International School Psychology Association
    • Place of Presentation
      Vytautas Magnus University
    • Year and Date
      2014-07-17
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] 子ども参加型援助チームに子どもが望むこととは-成人になってから発達障害がわかった人の語りから-2014

    • Author(s)
      田村節子 家近早苗 石隈利紀
    • Organizer
      一般社団法人 日本LD学会 第23回大会(和歌山・大阪)
    • Place of Presentation
      大阪
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] Condition of success for forming a student-participated support team:Qualitative analysis of retrospective interviews with persons with developmental disabilities.2014

    • Author(s)
      田村節子 家近早苗 石隈利紀
    • Organizer
      36th ISPA Conference
    • Place of Presentation
      in Kaunas, Lithuani
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] "How do the school support coordination committees become “real team”; roles of special needs education coordinator for effective support to children.2014

    • Author(s)
      家近早苗 田村節子 石隈利紀
    • Organizer
      36th ISPA Conference
    • Place of Presentation
      in Kaunas, Lithuani
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] 大学生における発達障害・学習リテラシーと精神的健康に関する調査2012

    • Author(s)
      田村節子・飯田順子・山口正寛・根津克己
    • Organizer
      日本心理臨床学会第31回秋季大会
    • Place of Presentation
      (跡見学園女子大学
    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Presentation] 大学におけるスクールカウンセリングの実践(2)コーディネーターの役割に焦点を当てて2012

    • Author(s)
      田村節子・飯田順子・山口正寛
    • Organizer
      日本学校心理学会第14回大会
    • Place of Presentation
      高知大学
    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Presentation] 14. 大学におけるスクールカウンセリングの実践(1)担任の役割に焦点を当てて2012

    • Author(s)
      飯田順子・田村節子・山口正寛
    • Organizer
      日本学校心理学会第14回大会
    • Place of Presentation
      高知大学
    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Presentation] Japanese teachers’ behaviours for building partnership with students’ parents

    • Author(s)
      飯田順子 田村節子 山口豊一
    • Organizer
      35th ISPA Conference
    • Place of Presentation
      in Porto, Portugal
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] 大学におけるスクールカウンセリングの実践―退学・休学予防に焦点をあてて―

    • Author(s)
      ・田村節子・飯田順子・山口正寛
    • Organizer
      本学校心理学会第15大会
    • Place of Presentation
      皇學館大学
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] 大学における担任の援助活動モデルの生成―担任による援助サービスの実践を通して―

    • Author(s)
      飯田順子・田村節子・山口正寛
    • Organizer
      日本教育心理学会第55回総会
    • Place of Presentation
      法政大学
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Book] 生徒指導とカウンセリング (新教職教育講座)2014

    • Author(s)
      石隈利紀・庄司一子  (田村節子・分担執筆)
    • Total Pages
      323
    • Publisher
      協同出版
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Book] 「教員養成セミナー」 「児童・生徒理解」のためにできること2014

    • Author(s)
      田村節子(分担)
    • Total Pages
      187
    • Publisher
      時事通信社
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Book] よくわかる学校心理学2013

    • Author(s)
      水野治久・石隈利紀・田村節子・田村修一・飯田順子
    • Total Pages
      186
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Book] 思春期の子育て羅針盤〈2〉家族ってけっこうビミョー2013

    • Author(s)
      田村 節子・ 高野 優
    • Total Pages
      143
    • Publisher
      教育出版
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Book] 実践チーム援助-特別支援教育編-2013

    • Author(s)
      田村節子・石隈利紀
    • Total Pages
      173
    • Publisher
      図書文化
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Book] 石隈・田村援助シートによる実践チーム援助ー特別支援教育編ー2013

    • Author(s)
      田村節子・石隈利紀
    • Total Pages
      173
    • Publisher
      図書文化社
    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Book] 子どもたちの健やかな学校生活のためにー事例から学ぶ開発的生徒指導の視点ー2013

    • Author(s)
      東京教育研究所  田村節子分担執筆
    • Total Pages
      68
    • Publisher
      東京書籍「機関誌エディフロント」
    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Book] よくわかる学校心理学2013

    • Author(s)
      水野治久・石隈利紀・田村節子・田村修一・飯田純子(編著)
    • Total Pages
      186
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Book] .保護者の覆面座談会『教師との信頼関係を築くために必要な支援を本音で語る』2012

    • Author(s)
      田村節子
    • Total Pages
      5
    • Publisher
      月刊実践障害児研究,学研教育出版 Vol.472
    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Remarks] 科研費「子ども参加型援助チームモデルの開発-発達障害のある子どもに焦点をあてて-」成果公開のページ

    • URL

      http://www.tsu-itc.org/kaken/s-tamura2014/

    • Related Report
      2014 Annual Research Report

URL: 

Published: 2013-05-31   Modified: 2019-07-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi