• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Evaliation of a inclusive education program to support Schoolchildren with chronic disease

Research Project

Project/Area Number 24593430
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Community health/Gerontological nurisng
Research InstitutionTokyo Gakugei University

Principal Investigator

TAKEHANA Yukari  東京学芸大学, 教育学部, 教授 (30296545)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) TAKAHASHI Hiroyuki  千葉大学, 教育学部, 教授 (20197172)
Co-Investigator(Renkei-kenkyūsha) ASAKURA Takashi  東京学芸大学, 教育学部, 教授 (00183731)
MASAKI Kenichi  東京学芸大学, 教育学部, 准教授 (60313285)
Research Collaborator YAMASHIRO Ayako  日野市立七生中学校
IKEDA Kaori  東京学芸大学, 大学院教育学研究科
KASE Ryoko  東京学芸大学, 大学院教育学研究科
Project Period (FY) 2012-04-01 – 2015-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2014)
Budget Amount *help
¥3,640,000 (Direct Cost: ¥2,800,000、Indirect Cost: ¥840,000)
Fiscal Year 2014: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2013: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2012: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywords小児慢性疾患 / インクルーシブ教育 / 学校生活 / 慢性疾患 / インクルージョン / ケースメソッド
Outline of Final Research Achievements

This study was clarified following three points.
This study was to evaluate the inclusive education teacher’s program to support children with chronic disease. And this study was to clarify the recognition of children of friends with chronic disease. In addition, this study suggested that teacher’s support for children with chronic disease.

Report

(4 results)
  • 2014 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2013 Research-status Report
  • 2012 Research-status Report
  • Research Products

    (9 results)

All 2015 2014 Other

All Journal Article (2 results) (of which Peer Reviewed: 2 results) Presentation (5 results) Remarks (2 results)

  • [Journal Article] 小・中・高校時代に慢性疾患がある友達と過ごした女子大学生の認識と受け止め-M-GTAを用いた分析―2015

    • Author(s)
      竹鼻ゆかり,朝倉隆司,高橋浩之
    • Journal Title

      日本健康相談活動学会誌

      Volume: 10 Pages: 21-34

    • NAID

      130008063165

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 院内学級における教員の支援と病弱教育の課題2015

    • Author(s)
      加瀬涼子、竹鼻ゆかり
    • Journal Title

      日本健康相談活動学会誌

      Volume: 10 Pages: 65-78

    • NAID

      130008063156

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 小中高校生の病気に対するイメージ2015

    • Author(s)
      池田佳織、竹鼻ゆかり
    • Organizer
      日本健康相談活動学会第11回学術集会
    • Place of Presentation
      愛知学院大学(名古屋市)
    • Year and Date
      2015-03-01
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] 慢性疾患のある子どもを理解するための教員向け教材の開発2015

    • Author(s)
      竹鼻ゆかり、斎藤千景、加瀬涼子、岡田加奈子、鎌塚優子
    • Organizer
      日本健康相談活動学会第11回学術集会
    • Place of Presentation
      愛知学院大学(名古屋市)
    • Year and Date
      2015-03-01
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] 修学旅行の事前指導による、ピアサポートを用いたアレルギーのある生徒の自己管理行動の促進2015

    • Author(s)
      山城綾子、竹鼻ゆかり、高冶圭吾
    • Organizer
      日本健康相談活動学会第11回学術集会
    • Place of Presentation
      愛知学院大学(名古屋市)
    • Year and Date
      2015-03-01
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] 病気のある子どもに関わる教師の配慮と病弱教育の課題2014

    • Author(s)
      加瀬涼子、竹鼻ゆかり
    • Organizer
      第61回日本学校保健学会
    • Place of Presentation
      金沢市文化ホール(金沢市)
    • Year and Date
      2014-11-16
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] 慢性疾患がある小中高校時代の同級生に女子大生が向けたまなざしと体験-MGTA法を用いた分析―

    • Author(s)
      竹鼻ゆかり、朝倉隆司、高橋浩之
    • Organizer
      第60回日本学校保健学会、学校保健研究、55.suppl.170
    • Place of Presentation
      東京 聖心女子大学
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Remarks] 学校ケースメソッド教育研究会ホームページ

    • URL

      http://www.u-gakugei.ac.jp/~method/

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Remarks] 学校ケースメソッド研究会

    • URL

      http://www.u-gakugei.ac.jp/~method/

    • Related Report
      2013 Research-status Report

URL: 

Published: 2013-05-31   Modified: 2019-07-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi