• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Remodeling the psychological concepts of 'relationship' and 'narrative' in the field of care

Research Project

Project/Area Number 24616028
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field ケア学
Research InstitutionNarabunka Women's College (2014-2015)
Nara Bunka Women's College (2012-2013)

Principal Investigator

Higashimura Tomoko  奈良学園大学奈良文化女子短期大学部, 幼児教育学科, 准教授 (30432587)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) NISHIKAWA Masaru  大阪大学, コミュニケーションデザイン・センター, 特任教授 (10420423)
ASAO Takeshi  奈良女子大学, 理系女性教育開発共同機構, 特任教授 (70184132)
Project Period (FY) 2012-04-01 – 2016-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2015)
Budget Amount *help
¥3,510,000 (Direct Cost: ¥2,700,000、Indirect Cost: ¥810,000)
Fiscal Year 2014: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2013: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2012: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Keywordsケア / 物語 / 障がい / 認知症 / 専門性 / 権力性 / 偶有性と必然性 / コミュニケーション / 関係 / 障害 / 特別支援教育 / 哲学カフェ / 自己物語 / 文献検討 / 対話 / フィールド / 実践知 / 不在の顕在 / フィールド研究 / 心理学
Outline of Final Research Achievements

Care, as well as qualitative psychology, has placed great emphasis on the concepts of ‘relationship’ and ‘narrative’ but there is need for greater examination of them. This project tried to remodel them based on findings in several fields of care: the education and care of people with handicaps, nursing care for people with cognitive impairment, and care relations in parenthood. Firstly, we found that, in the case of special needs education at school, teachers need to become professionals of individual children, not of their disorders. Secondly, an examination of young women’s assumptions regarding birth mothers suggests that there is a hidden process which turns an ‘accidental’ relationship into a ‘fated’ one. Lastly, we examined power structure in care narratives and found that professional discourse which labels people who are cared-for with professional terms have a negative impact on them. These findings open up new views on the concepts of relationship and narrative.

Report

(5 results)
  • 2015 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2014 Research-status Report
  • 2013 Research-status Report
  • 2012 Research-status Report
  • Research Products

    (11 results)

All 2016 2015 2014 2013 2012 Other

All Journal Article (3 results) Presentation (5 results) (of which Invited: 2 results) Book (3 results)

  • [Journal Article] 出生前診断における短期大学生の意識―展開されるロジックと潜在する「妊娠ー出産」観2015

    • Author(s)
      東村知子
    • Journal Title

      奈良学園大学奈良文化女子短期大学部紀要

      Volume: 46 Pages: 101-111

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Journal Article] あんなふうに踊りたい ―身体のことば―2013

    • Author(s)
      西川勝
    • Journal Title

      東京女子医科大学看護学会誌

      Volume: 9 Pages: 50-50

    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Journal Article] 役割遊びが苦手なH君をのプレイセラピー2012

    • Author(s)
      山口真希・麻生武
    • Journal Title

      発達・療育研究

      Volume: 28 Pages: 61-75

    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Presentation] ケアと「物語」―ケア関係に変容をもたらす物語の生成と可能性2015

    • Author(s)
      東村 知子、西川 勝、麻生 武、尾張 美途
    • Organizer
      日本質的心理学会第12回大会
    • Place of Presentation
      宮城教育大学(宮城県・仙台市)
    • Year and Date
      2015-10-04
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Presentation] 特別支援学校における発達障がいの子どもへのかかわりの分析2015

    • Author(s)
      東村知子
    • Organizer
      日本発達心理学会
    • Place of Presentation
      東京大学
    • Year and Date
      2015-03-20 – 2015-03-22
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] ケアを哲学する2014

    • Author(s)
      西川勝
    • Organizer
      西洋哲学・倫理学会秋季公開講演会
    • Place of Presentation
      大谷大学
    • Year and Date
      2014-12-18
    • Related Report
      2014 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 障がいのある子どもの親として生きる―地域のピアサポートグループにおける語りの実践2013

    • Author(s)
      東村知子
    • Organizer
      日本発達心理学会第24回大会
    • Place of Presentation
      明治学院大学
    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Presentation] 看護における言葉と身体 ―人と人の間から立ち上がる現象

    • Author(s)
      西川勝
    • Organizer
      第9回 東京女子医科大学看護学会 学術集会
    • Place of Presentation
      東京女子医科大学
    • Related Report
      2013 Research-status Report
    • Invited
  • [Book] 発達支援の場としての学校:子どもの不思議に向き合う特別支援教育2016

    • Author(s)
      東村知子・麻生武
    • Total Pages
      264
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Book] 物語と共約幻想2014

    • Author(s)
      川野健治、八ツ塚一郎、本山方子
    • Total Pages
      168
    • Publisher
      新曜社
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Book] 孤独に応答する孤独―釜ヶ崎・アフリカから―2013

    • Author(s)
      西川勝
    • Publisher
      大阪大学コミュニケーションデザイン・センター
    • Related Report
      2012 Research-status Report

URL: 

Published: 2013-05-31   Modified: 2019-07-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi