• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

An ethnographic study of fandom communities in Japan and US

Research Project

Project/Area Number 24650127
Research Category

Grant-in-Aid for Challenging Exploratory Research

Allocation TypeSingle-year Grants
Research Field Library and information science/Humanistic social informatics
Research InstitutionTokyo City University

Principal Investigator

OKABE Daisuke  東京都市大学, メディア学部, 准教授 (40345468)

Project Period (FY) 2012-04-01 – 2014-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2013)
Budget Amount *help
¥2,340,000 (Direct Cost: ¥1,800,000、Indirect Cost: ¥540,000)
Fiscal Year 2013: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2012: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Keywordsファンダム / エスノグラフィ / 学習 / 足場掛け / つくること / 主体 / ネットワーク / ファン資本
Research Abstract

This study seeks to demystify one of a subculture of extreme Japanese and US fans and mavens known as Fandom who get really into digital contents from manga and anime. Japan is home to numerous amateur peer productive events. Fandom is a youth-dominated niche grounded in a DIY and anticommercial ethic of digital creation. Although not characterized by formal forms of evaluation and hierarchy, fandom people, are highly conscious of quality standards for their productions. Fandom events and dedicated online networks for fans are a valuable venue for exchanging information and learning from each other about consumption and production. In this study, I discuss various cultural practices characterizing the fandom community based on our interviews with Japanese and US fan people and fieldwork. I will discuss in detail the following aspects: (1)horizontal learning in fandom culture as wildfire activities (2)relationship of economic consumption and non-commercial exchange among fandom culture.

Report

(3 results)
  • 2013 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2012 Research-status Report
  • Research Products

    (17 results)

All 2014 2013 2012

All Journal Article (2 results) (of which Peer Reviewed: 2 results) Presentation (11 results) Book (4 results)

  • [Journal Article] モノをつくることを通した主体の可視化 : コスプレファンダムのフィールドワークを通して2014

    • Author(s)
      松浦李恵, 岡部大介
    • Journal Title

      認知科学

      Volume: 21巻1号 Pages: 141-154

    • NAID

      130004853221

    • Related Report
      2013 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] モノをつくることを通した主体の可視化:コスプレファンダムのフィールドワークを通して2014

    • Author(s)
      松浦李恵・岡部大介
    • Journal Title

      認知科学

      Volume: 21 Pages: 141-154

    • NAID

      130004853221

    • Related Report
      2013 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] Cosplay, Learning, and Perfoming2013

    • Author(s)
      Daisuke Okabe
    • Organizer
      digital media and learning 2013
    • Place of Presentation
      Chicago, US
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Presentation] ステージ構築からみるコスプレ実践の学び2013

    • Author(s)
      松浦李恵, 岡部大介
    • Organizer
      日本認知科学会
    • Place of Presentation
      玉川大学
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Presentation] コスプレ・ファンダムにおけるものづくりを通した学び2013

    • Author(s)
      松浦李恵, 岡部大介
    • Organizer
      日本質的心理学会
    • Place of Presentation
      立命館大学
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Presentation] ファン活動における学びの風景を考える2013

    • Author(s)
      松浦李恵, 岡部大介
    • Organizer
      日本教育心理学会
    • Place of Presentation
      法政大学
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Presentation] ステージ構築からみるコスプレ実践の学び.2013

    • Author(s)
      松浦李恵・岡部大介
    • Organizer
      日本認知科学会
    • Place of Presentation
      玉川大学
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Presentation] コスプレ・ファンダムにおけるものづくりを通した学び.2013

    • Author(s)
      松浦李恵・岡部大介
    • Organizer
      日本質的心理学会
    • Place of Presentation
      立命館大学
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Presentation] ファン活動における学びの風景を考える: ─ “Connected Learning” と “Performance” の 概念から─.2013

    • Author(s)
      松浦李恵・岡部大介
    • Organizer
      教育心理学会
    • Place of Presentation
      法政大学
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Presentation] Cosplay, Learning, and Perfoming2013

    • Author(s)
      Daisuke Okabe and Rie Matsuura
    • Organizer
      digital media and learning 2013
    • Place of Presentation
      chicago, US
    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Presentation] 現代的なつなかりを捉える : オタク・カルチャーのケース・スタディ2012

    • Author(s)
      石田喜美, 岡部大介
    • Organizer
      日本質的心理学会第9回大会
    • Place of Presentation
      東京都市大学
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Presentation] 「現代的なつながりを捉える:オタク・カルチャーのケース・スタディ」2012

    • Author(s)
      石田喜美・岡部大介
    • Organizer
      日本質的心理学会第9回大会
    • Place of Presentation
      東京都市大学, 神奈川, 日本
    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Presentation] 「つくること」としてのつながり2012

    • Author(s)
      岡部大介・石田喜美
    • Organizer
      日本質的心理学会第9回大会
    • Place of Presentation
      東京都市大学, 神奈川, 日本
    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Book] オタク的想像力のリミット2014

    • Author(s)
      宮台真司監修.辻泉・岡部大介・伊藤瑞子編
    • Total Pages
      526
    • Publisher
      筑摩書房
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Book] オタク的想像力のリミット〈歴史・空間・交流から問う〉2014

    • Author(s)
      宮台真司監修 辻泉・岡部大介・伊藤瑞子編
    • Total Pages
      526
    • Publisher
      筑摩書房
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Book] Fandom Unbound : Otaku Culture in a Connected World2012

    • Author(s)
      Ito, Mizuko, Daisuke Okabe, Izumi Tsuji., Eds
    • Total Pages
      320
    • Publisher
      Yale University Press
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Book] Fandom Unbound: Otaku Culture in a Connected World2012

    • Author(s)
      Mizuko Ito, Daisuke Okabe, Izumi Tsuji
    • Total Pages
      320
    • Publisher
      Yale University Press
    • Related Report
      2012 Research-status Report

URL: 

Published: 2013-05-31   Modified: 2019-07-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi