• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of a supporting tool for discussion with exploring basis focused on sharing processes of mature discussion

Research Project

Project/Area Number 24650558
Research Category

Grant-in-Aid for Challenging Exploratory Research

Allocation TypeSingle-year Grants
Research Field Educational technology
Research InstitutionSoka University

Principal Investigator

FUNAOI Hideo  創価大学, 教育学部, 准教授 (20344830)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) YOKOFUJITA Makoto  広島大学, 大学院社会科学研究科, 教授 (20212300)
OKAMURA Makoto  広島大学, 大学院社会科学研究科, 教授 (30177084)
Co-Investigator(Renkei-kenkyūsha) OKUDA Mai  元・早稲田大学, 人間総合研究センター, 招聘研究員
Project Period (FY) 2012-04-01 – 2014-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2013)
Budget Amount *help
¥3,770,000 (Direct Cost: ¥2,900,000、Indirect Cost: ¥870,000)
Fiscal Year 2013: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2012: ¥2,990,000 (Direct Cost: ¥2,300,000、Indirect Cost: ¥690,000)
Keywords公共政策 / 制作の制定過程 / 議論の争点の可視化 / 議論支援 / 公民 / 協調的問題解決 / 相互理解の促進 / ルールメイキング / 政策の制定過程
Research Abstract

1. We made a model which visualized discussion process where related confrontation persons establish Article 25 of Constitution of Japan with expressing and sharing their wisdom.
2. We designed learning activities where learners vicariously experience the article establishment process based on the model, and express and share their wisdom and make their own rules
3. We developed a visualization tool for learners to express and share their own opinions in rule making.

Report

(3 results)
  • 2013 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2012 Research-status Report
  • Research Products

    (6 results)

All 2014 2013 Other

All Journal Article (2 results) (of which Peer Reviewed: 1 results) Presentation (4 results)

  • [Journal Article] 社会保障教育における憲法制定過程学習の意義-中学生を対象とした人権教育の一環として-2014

    • Author(s)
      奥田麻衣,荻野太司
    • Journal Title

      人間福祉研究(広島文教女子大学)

      Volume: 第12号 Pages: 15-24

    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Journal Article] 社会保障教育における憲法制定過程学習の意義 -中学生を対象とした人権教育の一環として-2014

    • Author(s)
      奥田麻衣, 荻野太司
    • Journal Title

      人間福祉研究

      Volume: 12号 Pages: 15-24

    • Related Report
      2013 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 中学生のルールメイキングにおける立憲過程の学習‐中学生の社会保障と刑罰を作ろう‐2013

    • Author(s)
      奥田麻衣,荻野太司
    • Organizer
      法と教育学会第4回学術大会
    • Place of Presentation
      武蔵野大学
    • Year and Date
      2013-09-01
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Presentation] 中学生のルールメイキングにおける知恵の創出過程を用いた学習効果に関する予備的考察2013

    • Author(s)
      奥田麻衣,荻野太司
    • Organizer
      日本教育工学会研究報告集
    • Place of Presentation
      岩手大学(JSET 13-3)
    • Year and Date
      2013-07-06
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Presentation] 中学生のルールメイキングにおける知恵の創出過程を用いた学習効果に関する予備的考察

    • Author(s)
      奥田麻衣, 荻野太司
    • Organizer
      日本教育工学会研究会
    • Place of Presentation
      岩手大学
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Presentation] 中学生のルールメイキングにおける立憲過程の学習‐中学生の社会保障と刑罰を作ろう‐

    • Author(s)
      奥田麻衣, 荻野太司
    • Organizer
      法と教育学会 第4回学術大会
    • Place of Presentation
      武蔵野大学
    • Related Report
      2013 Annual Research Report

URL: 

Published: 2013-05-31   Modified: 2019-07-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi