• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Developing Teaching Methods for Dyslexic Students: Teacher Training Guidelines and Guidebook

Research Project

Project/Area Number 24652105
Research Category

Grant-in-Aid for Challenging Exploratory Research

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Japanese language education
Research InstitutionRikkyo University

Principal Investigator

IKEDA NOBUKO  立教大学, 異文化コミュニケーション学部, 教授 (30294987)

Research Collaborator ISHIDA Toshiko  筑波大学, 名誉教授
OSHIMA Hiroko  パリ・ディドロ(パリ第七)大学, 東洋言語文化学部, 准教授
NISHIZAWA Kaori  University of Oxford, Faculty of Oriental Studies, Nissan Instructor in Japanese
Project Period (FY) 2012-04-01 – 2016-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2015)
Budget Amount *help
¥3,380,000 (Direct Cost: ¥2,600,000、Indirect Cost: ¥780,000)
Fiscal Year 2014: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2013: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2012: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Keywordsディスレクシア / 日本語教育 / 教員養成 / 教材開発 / 教育支援 / 学習障害 / 日本語教員養成 / 学習支援 / 教授法開発 / 日本語教授法 / 教育工学
Outline of Final Research Achievements

This study clarified how teachers of dyslexic students who are learning Japanese as a foreign language can be supported in the workplace; furthermore, it discussed specific methods to be adopted for this purpose. The study also identified the topics that have to be dealt with in Japanese teacher training courses to enable Japanese language teachers to respond appropriately and positively to dyslexic students. Finally, a prototype handbook that included these topics was created.

Report

(5 results)
  • 2015 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2014 Research-status Report
  • 2013 Research-status Report
  • 2012 Research-status Report
  • Research Products

    (11 results)

All 2016 2015 2014 2013 2012

All Journal Article (7 results) (of which Peer Reviewed: 7 results,  Open Access: 3 results) Presentation (4 results)

  • [Journal Article] 多様なニーズに対応可能な日本語教員養成プログラムの開発―態度変容に関する予備的考察―2016

    • Author(s)
      池田伸子
    • Journal Title

      日本語教育実践研究

      Volume: 3 Pages: 1-19

    • NAID

      120005728118

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 学習者の多様性に対応できる日本語教育とは―高等教育機関における日本語学習者支援体制の構築に向けて―2015

    • Author(s)
      池田伸子
    • Journal Title

      ことば・文化・コミュニケーション

      Volume: 第7号 Pages: 115-126

    • NAID

      120005598302

    • Related Report
      2014 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] ディスレクシアを抱える日本語学習者に対する読み学習支援に関する一考察2015

    • Author(s)
      池田伸子
    • Journal Title

      日本語教育実践研究

      Volume: 第2号 Pages: 1-15

    • NAID

      120005612292

    • Related Report
      2014 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] フランスの大学における障害学生支援政策とディスレクシア学生―パリ ディドロ大学の場合2014

    • Author(s)
      大島弘子
    • Journal Title

      日本語教育実践研究

      Volume: 1 Pages: 1-15

    • NAID

      120005487835

    • Related Report
      2013 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 日本語教師はディスレクシアをどう認識しているのか―日本語教員養成プログラム開発のための基礎研究―2014

    • Author(s)
      池田伸子
    • Journal Title

      日本語教育実践研究

      Volume: 1 Pages: 30-45

    • NAID

      120005487832

    • Related Report
      2013 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] スロヴェニア共和国における読み書き障害支援政策の沿革―ディスレクシアの学習者を対象とした日本語教育支援の基礎として―2013

    • Author(s)
      池田伸子、守時なぎさ
    • Journal Title

      ことば・文化・コミュニケーション

      Volume: 5号 Pages: 141-152

    • NAID

      120005288711

    • Related Report
      2012 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 発達性ディスレクシアを抱える日本語学習者への支援や指導につながる研究の必要性2012

    • Author(s)
      池田伸子
    • Journal Title

      日本語・日本語教育

      Volume: 創刊号 Pages: 21-46

    • Related Report
      2012 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 日本の日本語教育機関はディスレクシアを抱える学習者をどう支援できるのか2014

    • Author(s)
      池田伸子
    • Organizer
      立教日本語教育実践学会
    • Place of Presentation
      東京都豊島区立教大学
    • Year and Date
      2014-12-22
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] イギリスにおけるディスレクシア学習者への対応2014

    • Author(s)
      西澤芳織
    • Organizer
      立教日本語教育実践学会
    • Place of Presentation
      東京都豊島区立教大学
    • Year and Date
      2014-12-22
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] フランスにおけるディスレクシア学習者への対応2014

    • Author(s)
      大島弘子
    • Organizer
      立教日本語教育実践学会
    • Place of Presentation
      東京都豊島区立教大学
    • Year and Date
      2014-12-22
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] 日本語教育におけるディスレクシアへの対応―日本語教師養成課程用手引書作成に向けて―2013

    • Author(s)
      西澤芳織・池田伸子・石田敏子
    • Organizer
      第16回英国日本語教育学会年次大会
    • Place of Presentation
      イギリス ノッティンガム大学
    • Related Report
      2013 Research-status Report

URL: 

Published: 2013-05-31   Modified: 2019-07-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi