• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A study to prove the efficacy of "cue cards" as procedural facilitation in composing processes

Research Project

Project/Area Number 24652114
Research Category

Grant-in-Aid for Challenging Exploratory Research

Allocation TypeSingle-year Grants
Research Field Foreign language education
Research InstitutionChiba University

Principal Investigator

OI Kyoko  千葉大学, 教育学部, 教授 (70176816)

Project Period (FY) 2012-04-01 – 2014-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2013)
Budget Amount *help
¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Fiscal Year 2013: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2012: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
KeywordsEFLライティング / 手続き促進法 / キュー・カード / ライティング / 思考促進法
Research Abstract

It has been known for some time that giving "cues" known as procedural facilitation to those who are having difficulty in continuing composing facilitates writers' reflection in their composing processes and thereby leads them to problem-solution. Propelled by this idea, I have come up with a teaching method that utilizes "cue cards" to facilitate students' thinking and help them to continue composing so that they can write a coherent and cohesive passage. A total of 477 junior high school students and seven English-language teachers participated in this study. By utilizing various "cue cards", I proved that the students, who were in a state of "writer's block" conquered this difficulty and came to succeed in writing a coherent and cohesive passage. Hence, the efficiency of using appropriate cue cards in writing classroom was proved.

Report

(3 results)
  • 2013 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2012 Research-status Report
  • Research Products

    (16 results)

All 2014 2013 2012 Other

All Journal Article (4 results) (of which Peer Reviewed: 3 results) Presentation (8 results) (of which Invited: 1 results) Book (4 results)

  • [Journal Article] Reexamining the Role of Corrective Feedback on Students'Writing in the EFL Context2013

    • Author(s)
      Habakari, S. & Oi, K.
    • Journal Title

      KATE Journal

      Volume: Vol.27 Pages: 15-27

    • Related Report
      2013 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Reexamining the Role of Corrective Feedback on Students' Writing in the EFL Context2013

    • Author(s)
      Habakari, S. & Oi, K.
    • Journal Title

      KATE Journal

      Volume: Vol.27 Pages: 15-27

    • Related Report
      2012 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 英語の発想でライティング(隔週掲載)2012

    • Author(s)
      大井恭子、ベヴァリー・ホーン
    • Journal Title

      Asahi weekly

    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Journal Article] 英語の発送でライティング (隔週連載)2012

    • Author(s)
      大井恭子 & ベヴァリー・ホーン
    • Journal Title

      Asahi Weekly

      Volume: No.1~No.24 Pages: 23-23

    • Related Report
      2012 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 日本の中学高校生の書く力はこの10年間でどのように変化したか2014

    • Author(s)
      大井恭子
    • Organizer
      日英英語教育学会
    • Place of Presentation
      東京理科大学
    • Year and Date
      2014-03-01
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Presentation] 「AのB」を日本人学習者および英語母語話者はそれぞれどのように表すか―英作文における前置詞使用の一考察―2013

    • Author(s)
      大井恭子・生田祐二
    • Organizer
      関東甲信越英語教育学会
    • Place of Presentation
      松本歯科大学
    • Year and Date
      2013-08-17
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Presentation] 内省記述から見る中学生ライティングのつまずきと課題―千葉県内の中学生を対象にした実態調査から―2013

    • Author(s)
      田畑光義・大井恭子
    • Organizer
      関東甲信越英語教育学会
    • Place of Presentation
      松本歯科大学
    • Year and Date
      2013-08-17
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Presentation] 英文法指導にはライティングが欠かせない2012

    • Author(s)
      大井恭子
    • Organizer
      第27回関西英語教育学会セミナー
    • Place of Presentation
      同志社大学
    • Year and Date
      2012-12-23
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Presentation] 「「AのB」を日本人学習者および英語母語話者はそれぞれどのように表すか―英作文における前置詞使用の一考察―」

    • Author(s)
      大井恭子・生田祐二
    • Organizer
      関東甲信越英語教育学会
    • Place of Presentation
      松本歯科大学
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Presentation] 「内省記述から見る中学生ライティングのつまずきと課題―千葉県内の中学生を対象にした実態調査から―」

    • Author(s)
      田畑光義・大井恭子
    • Organizer
      関東甲信越英語教育学会
    • Place of Presentation
      松本歯科大学
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Presentation] 「日本の中学高校生の書く力はこの10年間でどのように変化したか」

    • Author(s)
      大井恭子
    • Organizer
      日英英語教育学会
    • Place of Presentation
      東京理科大学
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Presentation] 英文法指導には ライティングが欠かせない

    • Author(s)
      大井恭子
    • Organizer
      第27回 関西英語教育学会セミナー
    • Place of Presentation
      同志社大学(京都)
    • Related Report
      2012 Research-status Report
    • Invited
  • [Book] ライティングの際の思考を促進させる「キュー・カード」の開発,平成25年度文部科学省科学研究費補助金挑戦的萌芽研究研究成果報告書2014

    • Author(s)
      大井恭子(編著)
    • Total Pages
      110
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Book] 「ライティングの際の思考を促進させる「キュー・カード」の開発」 平成24年度~平成25年度科学研究費(萌芽研究)補助金助成報告書2014

    • Author(s)
      大井恭子(研究代表者)
    • Total Pages
      110
    • Publisher
      なし
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Book] 発信力をつけるライティングいまここからHere and Now,平成24年度文部科学省科学研究費補助金挑戦的萌芽研究研究成果報告書2013

    • Author(s)
      大井恭子(編著)
    • Total Pages
      100
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Book] 発信力をつけるライティング いまここから Here and Now2013

    • Author(s)
      大井恭子(編著)
    • Total Pages
      154
    • Publisher
      科学研究費萌芽研究成果報告書
    • Related Report
      2012 Research-status Report

URL: 

Published: 2013-05-31   Modified: 2019-07-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi