• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Research on improvement of the ability to evaluate language activities by IRF analysis

Research Project

Project/Area Number 24653267
Research Category

Grant-in-Aid for Challenging Exploratory Research

Allocation TypeSingle-year Grants
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionGunma University

Principal Investigator

MASUDA Hiromitsu  群馬大学, 教育学部, 教授 (30511505)

Project Period (FY) 2012-04-01 – 2014-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2013)
Budget Amount *help
¥3,640,000 (Direct Cost: ¥2,800,000、Indirect Cost: ¥840,000)
Fiscal Year 2013: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2012: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Keywords言語活動 / 評価 / IRF三項発話連鎖構造 / IRF三項発話連鎖構造分析 / 理科授業 / IRF発話連鎖構造分析
Research Abstract

The improvement of language activities in class is required in Japan. However, teachers cannot evaluate the quality of them sufficiently. Research demonstrates reflection in order to improve language activities with enhancing ability to evaluate them by the analysis of IRF sequence that mature and immature teachers evaluate contents each other. Consequently, teachers could reflect the process that mature teachers enhance quality of dialog and sequence in the activities.

Report

(3 results)
  • 2013 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2012 Research-status Report
  • Research Products

    (13 results)

All 2013 2012 Other

All Journal Article (6 results) (of which Peer Reviewed: 6 results) Presentation (5 results) Book (2 results)

  • [Journal Article] 理科授業を専門としない初任教師(採用一年次)の理科授業方略に関する研究-IRF三項発話連鎖構造分析による熟達教師との比較を通して-2013

    • Author(s)
      益田裕充, 新井正樹
    • Journal Title

      臨床教科教育学会誌

      Volume: 第13巻、第2号 Pages: 97-104

    • NAID

      40019831152

    • Related Report
      2013 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 認知的葛藤を克服する対話的な授業における教授行動分析-肺胞の概念を構築する理科授業デザインを通して-2013

    • Author(s)
      益田裕充, 酒井尚美
    • Journal Title

      臨床教科教育学会誌

      Volume: 第13巻、第2号 Pages: 65-72

    • NAID

      40019671394

    • Related Report
      2013 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 理科授業を専門としない初任教師(採用一年次)の理科授業方略に関する研究-IRF三項発話連鎖構造分析による熟達教師との比較を通して-2013

    • Author(s)
      益田裕充・新井正樹
    • Journal Title

      臨床教科教育学会誌

      Volume: 第13巻第2号 Pages: 97-104

    • NAID

      40019831152

    • Related Report
      2013 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 認知的葛藤を克服する対話的な授業における教授行動分析-肺胞の概念を構築する理科授業デザインを通して-2013

    • Author(s)
      益田裕充・酒井尚美
    • Journal Title

      臨床教科教育学会誌

      Volume: 第13巻第1号 Pages: 65-72

    • NAID

      40019671394

    • Related Report
      2013 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 教師のリボイシングによる理科授業の支援的介入に関する実証的研究2012

    • Author(s)
      益田裕充, 松井裕太
    • Journal Title

      理科教育学研究

      Volume: 第53巻、第2号 Pages: 295-303

    • NAID

      110009919088

    • Related Report
      2013 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 教師のリボイシングによる理科授業の支援的介入に関する実証的研究2012

    • Author(s)
      益田裕充・松井裕太
    • Journal Title

      理科教育学研究

      Volume: 第53巻第2号 Pages: 295-303

    • NAID

      110009919088

    • Related Report
      2012 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 教師が設計する受業デザインに関する研究1-理科を専門としない初任教師と熟達教師の受業の比較から-2013

    • Author(s)
      新井正樹, 益田裕充
    • Organizer
      日本理科教育学会全国大会
    • Place of Presentation
      北海道大学
    • Year and Date
      2013-08-10
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Presentation] 教師が設計する授業デザインに関する研究1-理科を専門としない初任教師と熟達教師の授業の比較から-2013

    • Author(s)
      新井正樹・益田裕充
    • Organizer
      日本理科教育学会第63回全国大会
    • Place of Presentation
      北海道大学
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Presentation] 理科を専門としない初任教師と熟達教師の授業の相違に関する研究-IRF発話連鎖構造分析・リボイシング分析の観点から-2012

    • Author(s)
      新井正樹, 益田裕充
    • Organizer
      日本理科教育学会関東支部大会
    • Place of Presentation
      東京学芸大学
    • Year and Date
      2012-12-02
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Presentation] 認知的葛藤の解決に「教師のリボイシングによる支援的介入」が果たす役割2012

    • Author(s)
      松井裕太, 益田裕充
    • Organizer
      日本理科教育学会全国大会
    • Place of Presentation
      鹿児島大学
    • Year and Date
      2012-08-11
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Presentation] 理科を専門としない初任教師と熟達教師の授業の相違に関する研究-IRF発話連鎖構造分析,リボイシング分析の観点から-

    • Author(s)
      新井正樹・益田裕充
    • Organizer
      日本理科教育学会第51回関東支部大会研究発表要旨集
    • Place of Presentation
      東京学芸大学
    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Book] 言語活動の充実を質的に評価し教師の成長を再考する, 初等科理科教育2013

    • Author(s)
      新井正樹, 益田裕充
    • Publisher
      農文教
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Book] 言語活動の充実を質的に評価し教師の成長を再考する,初等科理科教育2013

    • Author(s)
      新井正樹・益田裕充
    • Total Pages
      4
    • Publisher
      農文教
    • Related Report
      2013 Annual Research Report

URL: 

Published: 2013-05-31   Modified: 2019-07-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi