• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of Teaching-Materials to Enhance Reasoning Skills of Non-Continuous Text for the Integrated Studies

Research Project

Project/Area Number 24653274
Research Category

Grant-in-Aid for Challenging Exploratory Research

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionHyogo University of Teacher Education

Principal Investigator

MATSUMOTO Shinji  兵庫教育大学, 学校教育研究科(研究院), 教授 (70165893)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) MORI Hideki  兵庫教育大学, 学校教育研究科, 教授 (00274027)
Research Collaborator OGAWA Hiroshi  元浜松市立和田小学校, 教諭
NAKAJIMA Masako  元山梨県立甲府城西高等学校, 教諭
HIRATA Toyosei  元寝屋川市立教育委員会事務局, 学校教育部教育研修センター, 指導教諭
ENOMOTO Hideo  宮崎県北部教育事務所, 社会教育主事
KINUGASA Takahiro  宮崎県学校政策課学力向上推進, 副主幹
SHINOHARA Mitunori  延岡市立北浦小学校, 教諭
MIZUTANI Hirofumi  宮崎市立学園木花台小学校, 教諭
Project Period (FY) 2012-04-01 – 2015-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2014)
Budget Amount *help
¥2,080,000 (Direct Cost: ¥1,600,000、Indirect Cost: ¥480,000)
Fiscal Year 2014: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2013: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2012: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Keywords読解力 / 非連続型テキスト / 論理的思考 / 論理学 / 子どものための哲学 / 論理的思考力 / ベン図 / 教材開発 / 授業モデル / 総合的な学習 / 読解
Outline of Final Research Achievements

The purpose of this research was to develop teaching-materials to enhance reasoning skills of non-continuous text for integrated studies.
We developed a test of logical thinking and teaching-materials for integrated studies. And furthermore, we introduced logic and "Philosophy for Children" to teaching design. Using the materials we designed practical learning at the attached junior high school of Hyogo University of Teacher Education. It was proved some materials were able to practice in elementary schools. The materials were useful to enhance reasoning skills of non-continuous text for integrated studies.

Report

(4 results)
  • 2014 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2013 Research-status Report
  • 2012 Research-status Report
  • Research Products

    (11 results)

All 2015 2014 2013 Other

All Journal Article (6 results) (of which Peer Reviewed: 2 results) Presentation (5 results) (of which Invited: 1 results)

  • [Journal Article] 一度じっくり考えてみよう!-哲学で始める頭のストレッチ-2015

    • Author(s)
      松本伸示,森秀樹,大山芳隆
    • Journal Title

      キャリア教育実践記録

      Volume: VOL.3 Pages: 18-20

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Journal Article] 「子どものための哲学」を導入した総合的な学習と教科学習への波及効果2013

    • Author(s)
      松本伸示,篠原光教
    • Journal Title

      日本

      Volume: 2013年 Pages: 313-313

    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Journal Article] 理科教育における「生成的学習モデル」とOPPA2013

    • Author(s)
      中島雅子,山田理恵,松本伸示,堀哲夫
    • Journal Title

      日本理科教育学会第63回全国大会論文集

      Volume: 2013年 Pages: 80-80

    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Journal Article] 概念形成の自覚化に着目した理科教育の自己評価に関する研究 -OPPAを活用した小学校6年「ものの燃え方と空気」の実践を通して-2013

    • Author(s)
      中島雅子,山下春美,松本伸示
    • Journal Title

      日本理科教育学会平成25年度近畿支部大会発表論文集

      Volume: 2013年 Pages: 27-27

    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Journal Article] A Constructivist Teaching Theory for Concept Formation Using the Generative Learning Model2013

    • Author(s)
      中島雅子,松本伸示
    • Journal Title

      Journal of Research in Science Education

      Volume: 54 Issue: 2 Pages: 215-223

    • DOI

      10.11639/sjst.12026

    • NAID

      130005002030

    • ISSN
      1345-2614, 2187-509X
    • Related Report
      2013 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] オーセンティック・ラーニングに依拠した理科授業が燃焼概念形成に与える影響に関する事例的研究-「概念についての面接法」の分析を通して-2013

    • Author(s)
      小川博士,松本伸示
    • Journal Title

      日本理科教育学会「理科教育学研究」

      Volume: Vol.53No.3 Pages: 429-439

    • NAID

      110009657272

    • Related Report
      2012 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] マッチ売りの少女のなぞ2014

    • Author(s)
      松本伸示
    • Organizer
      日本生活科・総合的学習教育学会兵庫支部「生活・総合学習ネットひょうご」
    • Place of Presentation
      兵庫教育大学神戸ハーバーランドキャンパス
    • Year and Date
      2014-12-27
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 「子どものための哲学」を導入した総合的な学習と教科学習への波及効果2013

    • Author(s)
      松本伸示,篠原光教
    • Organizer
      日本生活科・総合的学習教育学会
    • Place of Presentation
      兵庫県大会
    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Presentation] 「子どものための哲学」を導入した総合的な学習と教科学習への波及効果

    • Author(s)
      松本伸示,篠原光教
    • Organizer
      日本生活科・総合的学習教育学会
    • Place of Presentation
      兵庫県立明石高等学校
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] 理科教育における「生成的学習モデル」とOPPA

    • Author(s)
      中島雅子,山田理恵,松本伸示,堀哲夫
    • Organizer
      日本理科教育学会
    • Place of Presentation
      北海道大学
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] 概念形成の自覚化に着目した理科教育の自己評価に関する研究 -OPPAを活用した小学校6年「ものの燃え方と空気」の実践を通して-

    • Author(s)
      中島雅子,山下春美,松本伸示
    • Organizer
      日本理科教育学会近畿支部大会
    • Place of Presentation
      和歌山大学教育学部附属中学校
    • Related Report
      2013 Research-status Report

URL: 

Published: 2013-05-31   Modified: 2019-07-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi