• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of teaching methods on information morals considering students' stages of morality and characteristics in elementary and secondary education

Research Project

Project/Area Number 24700892
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Educational technology
Research InstitutionAichi University of Education

Principal Investigator

UMEDA KYOKO  愛知教育大学, 教育学部, 准教授 (70345940)

Project Period (FY) 2012-04-01 – 2018-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2017)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2015: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2014: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2013: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2012: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Keywords日常モラル / 作問演習 / 体験学習の題材の種類 / 行動基準の作成 / オンラインコミュニケーション / 体験学習 / 情報モラル / 指導法 / 実践 / ルール作成 / 授業実践 / インターネットリテラシー / 教材開発
Outline of Final Research Achievements

In this study, we examined the following five studies considering students’ stage of morality and characteristics: (1) The adaptation of daily morals to situations that use ICT with elementary school students; (2) The effect of the differences in the familiarity and impressions of materials on the experiential learning of junior high school students; (3) An examination on how to incorporate the exercise of problem-posing in promoting relationship understanding in e-commerce for high school students; (4) Proposal of a teaching method to create appropriate roles by using SNS for high school students; and (5)An adaptation of social skills training to online communication for improving communication on SNS. These studies were all conducted to design, practice, evaluate, and improve teaching methods.

Report

(7 results)
  • 2017 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2016 Research-status Report
  • 2015 Research-status Report
  • 2014 Research-status Report
  • 2013 Research-status Report
  • 2012 Research-status Report
  • Research Products

    (28 results)

All 2018 2017 2016 2015 2014 2013 2012 Other

All Journal Article (10 results) (of which Open Access: 3 results,  Peer Reviewed: 4 results,  Acknowledgement Compliant: 5 results) Presentation (18 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results)

  • [Journal Article] 内省活動を取り入れた情報モラルのルール作成型指導法の検討2018

    • Author(s)
      梅田恭子・近藤啓史
    • Journal Title

      愛知教育大学研究報告 教育科学編

      Volume: 67(2) Pages: 17-22

    • NAID

      120006414682

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] A Case Study of the Impact of the Internet+ on the Chinese Moral Education System2018

    • Author(s)
      LIU Fangfei , UMEDA Kyoko, NOZAKI Hironari
    • Journal Title

      愛知教育大学教育ガバナンス研究

      Volume: 1 Pages: 25-34

    • NAID

      120006490360

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Journal Article] アサーション・トレーニングにおける非対面ロールプレイが依頼文に与える効果の検証2017

    • Author(s)
      原慎一郎・梅田恭子
    • Journal Title

      愛知教育大学研究報告(教育科学編)

      Volume: 66

    • NAID

      120005985353

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 情報モラルにおけるU曲線モデルに基づいたルール作成型指導法の提案2016

    • Author(s)
      近藤啓史・梅田恭子
    • Journal Title

      日本情報科教育学会誌

      Volume: 9

    • NAID

      130007821293

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 新聞制作の体験を通して情報活用の実践力に関する指導案作成の基礎的な力の育成を目指す授業実践2016

    • Author(s)
      花田祐治、梅田恭子、山根治、山田伝夫、川本公子、江島徹郎、土屋武志
    • Journal Title

      日本NIE学会誌

      Volume: 11

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 体験の題材の身近さによる情報モラルの学習効果の比較2016

    • Author(s)
      梅田恭子、加古雄太郎、野崎浩成、江島徹郎
    • Journal Title

      愛知教育大学研究報告 (教育科学編)

      Volume: 65 Pages: 175-180

    • NAID

      120005727035

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] インターネット通信販売を題材とした作問演習と問題解決演習の比較2015

    • Author(s)
      服部慎吾、梅田恭子
    • Journal Title

      日本情報科教育学会誌

      Volume: 8 Pages: 17-24

    • NAID

      40020831034

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 電子商取引における関係的理解の促進を目指した作問演習の方法の比較2015

    • Author(s)
      梅田恭子、服部慎吾、野崎浩成、江島徹郎
    • Journal Title

      愛知教育大学研究報告, 教育科学編

      Volume: 64 Pages: 137-140

    • NAID

      120005573537

    • Related Report
      2014 Research-status Report
    • Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 情報モラル教育における作問演習の検討~知恵を磨く領域を対象として~2014

    • Author(s)
      梅田恭子,木原悠佑, 野崎浩成,江島徹郎
    • Journal Title

      愛知教育大学研究報告

      Volume: 64 Pages: 217-221

    • NAID

      120005412219

    • Related Report
      2013 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 小学生を対象としたICT利用状況にかかわらない情報モラルの指導法に関する検討2013

    • Author(s)
      梅田恭子、松井淳子、江島徹郎、野崎浩成
    • Journal Title

      愛知教育大学研究報告 教育科学編

      Volume: 62 Pages: 199-205

    • NAID

      120005261427

    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Presentation] SNS上でアサーティブなコミュニケーションを目指した情報モラル指導法の検討2018

    • Author(s)
      原慎一郎・梅田恭子
    • Organizer
      日本教育メディア学会2017年度第2回研究会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] テキストコミュニケーションにおける DESC 法を活用した指導法の提案2017

    • Author(s)
      原慎一郎・梅田恭子
    • Organizer
      日本情報科教育学会第10回全国大会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] SNS上のコミュニケーションにおけるDESC法を活用した指導法の検討2017

    • Author(s)
      原慎一郎・梅田恭子
    • Organizer
      日本情報科教育学会第9回研究会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] Case study of Impact of Internet + in China Moral Education System2016

    • Author(s)
      LIU FANGFEI, UMEDA Kyoko, NOZAKI Hironari
    • Organizer
      International Conference for Media in Education2016
    • Place of Presentation
      京都外国語大学(京都府・京都市)
    • Year and Date
      2016-08-18
    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 非対面ロールプレイが依頼文に与える効果の検証 -アサーション・トレーニングにおけるDESC法の依頼文に着目して2016

    • Author(s)
      原慎一郎・梅田恭子
    • Organizer
      日本情報科教育学会第9回全国大会
    • Place of Presentation
      刈谷市産業振興センター(愛知県・刈谷市)
    • Year and Date
      2016-06-25
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 情報モラルにおけるU曲線モデルに基づいた行動指針作成支援システムの開発2016

    • Author(s)
      近藤啓史・梅田恭子
    • Organizer
      日本情報科教育学会第9回全国大会
    • Place of Presentation
      刈谷市産業振興センター(愛知県・刈谷市)
    • Year and Date
      2016-06-25
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] U曲線モデルに基づく情報モラルにおける行動指針作成支援システムの開発2016

    • Author(s)
      近藤啓史、梅田恭子
    • Organizer
      教育システム情報学会学生研究発表会(東海地区)
    • Place of Presentation
      名城大学名駅サテライトMSAT(愛知県 名古屋市)
    • Year and Date
      2016-02-29
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] U曲線モデルに基づく情報モラルにおける行動指針作成支援システムの提案2015

    • Author(s)
      近藤啓史、梅田恭子
    • Organizer
      日本情報科教育学会第5回研究会
    • Place of Presentation
      浜松研修交流センター(静岡県 浜松市)
    • Year and Date
      2015-10-03
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] アクセス権限の学習における作問演習を取り入れた指導法の提案2015

    • Author(s)
      服部慎吾、近藤啓史、梅田恭子、江島徹郎、野崎浩成
    • Organizer
      日本情報科教育学会第8回全国大会
    • Place of Presentation
      山口大学吉田キャンパス(山口県 山口市)
    • Year and Date
      2015-06-27
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 体験の種類における情報モラル指導効果の検討2015

    • Author(s)
      梅田恭子、加古雄太郎、野崎浩成、江島徹郎
    • Organizer
      教育メディア学会研究会
    • Place of Presentation
      愛知教育大学(愛知県)
    • Year and Date
      2015-02-21
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] 画像編集における操作レディネスとコンピュータ不安のタブレットPCとPCの比較2014

    • Author(s)
      梅田恭子、竹口優加、齋藤ひとみ、砂川誠司、江島徹郎、野崎浩成、小嶋利之
    • Organizer
      教育システム情報学会全国大会
    • Place of Presentation
      和歌山大学(和歌山県)
    • Year and Date
      2014-09-10 – 2014-09-12
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] 適切な商取引の学習における作問演習の方法の比較2014

    • Author(s)
      梅田恭子、服部慎吾、野崎浩成、江島徹郎
    • Organizer
      教育システム情報学会全国大会
    • Place of Presentation
      千歳科学技術大学(北海道)
    • Year and Date
      2014-07-19 – 2014-07-20
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] A Study on Youth Awareness of Tablet PCs from a Perspective of Computer Anxiety: An Investigation of 7th Graders2014

    • Author(s)
      Kyoko Umeda, Yuka Takeguchi, Hitomi Saito, Seiji Sunagawa, Hironari Nozaki , Tetsuro Ejima, Toshiyuki Kojima
    • Organizer
      e-CASE & e-Tech 2014
    • Place of Presentation
      名古屋大学(愛知県)
    • Year and Date
      2014-04-02 – 2014-04-04
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] Proposal of teaching material of information morals education based on goal-based scenario theory for Japanese high school students2012

    • Author(s)
      Kyoko UMEDA, Ayako Shimoyama, Hironari Nozaki, and Tetsuro Ejima
    • Organizer
      The 4th International Conference on Intelligent Decision Technologies
    • Place of Presentation
      長良川国際会議場
    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Presentation] 作問演習を用いた情報モラル教育の実践2012

    • Author(s)
      梅田恭子、木原悠佑、江島徹郎、野崎浩成
    • Organizer
      日本情報科教育学会第5回全国大会
    • Place of Presentation
      信州大学工学部
    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Presentation] 情報モラル教材における擬人化エージェントによるオーバーハードコミュニケーション-否定内容と同意内容の提示順序の違いによる説得への影響-

    • Author(s)
      梅田恭子、畔上絵美、野崎浩成、江島徹郎
    • Organizer
      教育システム情報学会全国大会
    • Place of Presentation
      金沢大学角間キャンパス
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] 心理的不安と操作性の違いを考慮した生徒のタブレットPC利用の提案-画像編集におけるレディネスとコンピュータ不安のPCとの比較を通して-

    • Author(s)
      竹口優加、梅田恭子
    • Organizer
      教育システム情報学会学生研究発表会
    • Place of Presentation
      名城大学名駅サテライト
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] A Study on Youth Awareness of Tablet PCs from a Perspective ofComputer Anxiety: An Investigation of 7th Graders

    • Author(s)
      Kyoko Umeda, Yuka Takeguchi, Hitomi Saito, Seiji Sunagawa, Hironari Nozaki, Tetsuro Ejima, Toshiyuki Kojima
    • Organizer
      e-CASE & e-Tech 2014
    • Place of Presentation
      名古屋大学野依記念学術交流館
    • Related Report
      2013 Research-status Report

URL: 

Published: 2013-05-31   Modified: 2019-07-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi